Gå till innehåll

Måla om invändigt, hur går jag till väga?


BOGiS

Recommended Posts

Ska ge mig på att måla om ett rum. I dag sitter det strukturtapet (tror det heter så nät tapen har ett mönster) på väggarna. Jag skulle kunna måla på tapeten om det inte var som så att den är skadad. Som jag har förstått det så finns det två alternativ här;

  • ge sig på besväret att riva ner all tapet från väggarna (måste vara galet jobbigt) och sedan bredspackla (tror det heter så när man spacklar hela väggarna) och därefter avsluta med det som blir aningen roligt – måla
  • jag vill minnas att jag såg någon i äntligen hemma dra på någon typ av lack (eller vad det nu var ;) ) så att tapeten blev hård om man säger som så – det gick att spackla direkt på den utan att det blev bubblor och sådant .

 

Vad säger ni, hur ska jag gå till väga om jag vill måla om ett rum som har tapet på väggarna (måla direkt på tapeten är ej ett alternativ) ? Det är gipsväggar om någon undrar.

 

Jag vill givetvis ha ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tapeter är spaltbara, dvs att dom är uppbyggda i skikt som går att dela på. Isåfall är det ingen match att riva ner ytskiktet och bara spackla på bottendelen.

Klös lite längst ner och dra i tapetens längdriktning så ska den lossna fint.

 

Jag skulle nog ändå fundera på att höra om inte någon kompis kompis är målare och kan hjälpa till där för en rimlig peng.

Att spackla och slipa en vägg som bara ska målas är inte så lätt som det ser ut om du vill ha ett bra resultat, och framför allt så är det förbannat tråkigt ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Vad jag vet så känner jag ingen som känner en målare. Rummet är litet (ca 11 kvadratmeter) så det bör inte vara allt för jobbigt att slutföra detta projekt, i annat fall får någon komma ta över trotts allt :D. Jag vill ge detta ett försök.

 

Du har rätt, tapeten är delbar – jag har revigt bort en liten bit av överskiktet – den är tun.

Finns det ingen risk att fukten från spacklet löser upp den kvarvarande tapetens tapetklister ?

 

Det där dom smetade på tapeten på äntligen hemma var grundfärg, vill jag minnas nu. Innan man gör det och sedan bredspacklar, antar jag att man måste vara säker att tapeten sitter som den ska. Om det är ett rätt antagande, hur vet man att tappten sitter ordentligt ?

 

Vilket alternativ är bäst ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...