Gå till innehåll

FL - Hur spela AKo pre-flopp?


t3h_h4x0r

Recommended Posts

Hello

 

Jag sitter och laser "Ken Warren teaches Texas Holdem" just nu och enligt honom sa ska man endast calla med AKo preflopp for chansen att man _INTE_ floppar ett ess eller en kung ar 75%. Vad har ni for asikter om det?

 

Sjalv sa raisar jag och re-raisar jag jamt med den handen, men ar det nagot jag kanske bor tanka om?

 

Han skriver att den enda gangen det kan tankas att raisa ar nar man ska steala blind.

 

:spade:

 

Edit: Ska tillaggas att jag spelar 1/2 FL pa pacific dar det ar valdigt lost.

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man träffar floppen oftare än 25% med AK (och vilken som helst annan starthand som inte är ett pocketpar), kontrollräknade på det och fick det till 32,4%. 1-(44*43*42/(50*49*48))= 0,324 dvs 32.4% sannolikhet att man träffar.

 

Fördelen med att höja är att har man visat styrka innan floppen så är det lättare att få spelare att lägga som om man bettar igen, om man nu skulle missa floppen. Träffar man så har man oftast potten i sin hand då man har högst par med bästa möjliga kicker. AKo funkar också bäst mot färre motståndare och det är därför bra att få ner antalet till en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vem Ken Warren är, men jag utgår från att han spelar på högre nivåer än 1/2, och då kan det kanske möjligen eventuellt vara lite befogat. Det finns sex saker som gör att AK (såväl suited som inte) är höjbart:

 

1) På 1/2 kan du höja och få syn av 5-6 pers - då är plötsligt 25% väldigt bra eftersom du troligen har en bättre hand än åtminstone fyra av dina motståndare.

 

2) Texas fortsätter faktiskt efter floppen också. Det finns tre satsningsrundor till att plocka pengar av folk på, varav två innehåller dubbelt så stora pengar som vad du lägger in preflop. Med hans argumentation skulle ju AA knappt gå att höja preflop eftersom risken är att man får 6-7 synare, och då har man inte minst 50% (eller vad han nu vill ha, tog en schablonsiffra) att vinna handen.

 

3) Har du höjt och få gått med så är det trevligt det också, det ger ofta utmärkt läge att semibluffa - det är mycket möjligt att du tom har bäst hand även om du inte träffat något alls.

 

4) När du träffar får du rejält betalt på 1/2. Det är ju knappast ovanligt att folk synar, höjer eller tom cappar med ess och kass kicker.

 

5) Chansen att träffa är inte 25%, den är snarare ungefär 33% (jag höftar, någon som är bättre på matte får gärna bekräfta eller förödmjuka mig)

 

6) Även om du inte har enorm chans att träffa på floppen så är du faktiskt väldigt ofta favorit i handen eller åtminstone god tvåa; det gäller särskilt på låg nivå eftersom tomtarna där kan få för sig att 98 är en kanonhand eller AJs det bästa sedan rostat bröd. Det finns hur många situationer som helst där du dominerar och nästan inga (preflop) där du är dominerad, och dessutom - får jag höja AKo mot tre slumpmässigt valda motståndare som sitter på AJs, 98x och KTo (vilket är en ganska generös handdistribution eftersom folk på 1/2 gärna spelar ännu sämre händer) gör jag det mycket gärna. (jag har 31.7% att vinna handen)

 

Jag cappar gärna AK preflop vilken dag som helst i veckan i fixed low limit ur vilken position som helst, och skrattar hela vägen till banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en calc på nätet så är det 32.43% chans att träffa antingen ett A eller K på floppen, och runt 3 % chans att träffa ett A och K, två par alltså. Så du var inte alls så fel ute.

 

Man får bara böna och be om att ingen sitter på AA eller KK eller ett pocket pair på trejde flopp kortet :D

 

Då grinar man nog hela vägen till bankan... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte denna ector sågade på andra forumet?

 

Edit: jo det var det, kan pejsta

Jag tycker den här boken är väldigt tveksam. Bra oddstabeller finns det gott om dock, men i övrigt tror jag det är bättre att lämna kvar den i hyllan. Bland annat säger han saker som "Ibland är det mycket låga kort som kommer på flopparna.... Då gäller det att spela låga kort" Känns sådär va?

 

hursomhelst, i fixlimit är ak rätt flexibel, tycker man kan spela den lite hursomhelst pf utan att ge upp speciellt mkt men ju lösare motståndarna är pf ju större anledning att höjja så mkt det går, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vem Ken Warren är, men jag utgår från att han spelar på högre nivåer än 1/2, och då kan det kanske möjligen eventuellt vara lite befogat. Det finns sex saker som gör att AK (såväl suited som inte) är höjbart:

Ken Warren skriver riktigt dåliga pokerböcker, och ibland är jag tveksam till att han spelat vinnande poker på någon nivå. AK är väldigt höjbar på så gott som alla nivåer i alla positioner, synar man så är det ju mest i förhoppning om att bli höjd så att man kan trebeta.

 

hursomhelst, i fixlimit är ak rätt flexibel, tycker man kan spela den lite hursomhelst pf utan att ge upp speciellt mkt men ju lösare motståndarna är pf ju större anledning att höjja så mkt det går, typ.

Beror på hur resten av ens strategi ser ut, men om alla andra händer spelas likadant är jag rätt säker på att det kostar en ganska mycket att inte tvåbeta AK i så gott som alla fixlimit situationer.

 

AKo funkar också bäst mot färre motståndare och det är därför bra att få ner antalet till en.

AKo funkar skitbra mot många motståndare också, men det är ju bättre med en motståndare för två bet än tre för varsitt bet. Däremot är tre motståndare för två bet oftast bättre än en motståndare för två bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...