Klyka Postad 12 Juli , 2006 Rapport Postad 12 Juli , 2006 Allt det här ställa in-snacket handlar väl om en brist på skicklighet i postflop-spelet. Det är trist när spelet avgörs genom straffläggning istället för finlir, vilket det handlar om ifall man bara sitter och kalkylerar om man ska ställa in eller inte. Du är UTG och har 10 BB i stacken, höjer 4 bb för det är din standardhöjning. Du får syn av en spelare. Floppen kommer och du har kvar 6 BB och potten ligger på 9,5 BB. Ska bli intressant att se hur du då spelar ut honom efter floppen med dina post-flop-skillz... Citera
Klyka Postad 12 Juli , 2006 Rapport Postad 12 Juli , 2006 När man är HU/ITM/på bubblan i en SnG så är oftast stackarna så pass korta att allt annat en all-in är dåligt preflopspel. Mot en väldigt aggressiv fi behöver den gränsen inte gå vid 10xbb utan ännu tidigare mot en aggro fi, och senare mot en väldigt vekpassiv motståndare. Är det inte tvärt om? Eller är jag ute o cyklar nu? Citera
Myssion Postad 12 Juli , 2006 Rapport Postad 12 Juli , 2006 När man är HU/ITM/på bubblan i en SnG så är oftast stackarna så pass korta att allt annat en all-in är dåligt preflopspel. Mot en väldigt aggressiv fi behöver den gränsen inte gå vid 10xbb utan ännu tidigare mot en aggro fi, och senare mot en väldigt vekpassiv motståndare. Är det inte tvärt om? Eller är jag ute o cyklar nu? Främsta anledningen till att ställa hellre än att höja mindre är att du ändå får korrekta odds att syna ett omslag med any two. Det innebär att du får bättre resultat genom att ställa själv, än att riskera ett omslag vilket resulterar i en konfrontation. Att vinna blindsen är i stort sett alltid bättre än att hamna i en 60-40 konfrontation, så såvida man inte sitter på ett högt par så vill man alltså i första hand åt blindsen. Sitter man på ett högt par så är det dålig strategi (såvida inte motståndarna är dumma och/eller ouppmärksamma) att inte spela stål och stöldhänder likadant, så med andra ord är det oftast korrekt att ställa oavsett hand. Var den gränsen går beror alltså på hur mycket du höjer med. Om din höjning är mer än 1/3 av din stack, så kommer du att få korrekta odds att syna oavsett hand, såvida du inte kan sätta din fi på ett högt par (och det kan man oftast inte). Så om din höjning är 2xbb, så kan du alltså vänta tills du har 6xbb i stacken innan det är dags att ställa. Mot tajta och veka fi så kan du höja ju höja mindre när du ska stjäla deras blinds, eftersom de ändå viker de flesta av sina händer och slår om med stål, dvs i princip samma HD som de hade synat ett ställ med. Mot dessa motståndare är det alltså (med en icke-kort stack) gynnsamt att höja så lite som möjligt med planen att vika mot omslag. Om fi nu är lös, så kommer det att krävas en större räjs för att få samma effekt, vilket också innebär att din gräns för ställ höjs. Det är också ofta bättre att låta fi ta ett beslut för hela sin stack, än att riskera att han synar (vilket de flesta lösa och/eller dåliga fi gör med en mycket vidare HD än vad som hade varit en vettig omslags-HD). Kom ihåg att cEV inte = $EV, så att han synar med en sämre hand är inte nödvändigtvis bra för oss. Om fi är aggressiv så kommer han att ha en mycket vidare omslags-HD om du höjer lite än vad han har syn-HD om du ställer, så då blir man exploaterbar mot resteals om man höjer mindre istället för att ställa, vilket är särskilt ogynnsamt om man sitter på en mellanhand. Detta gör att din gräns för när det är dags att ställa höjs, eftersom du vill ta ifrån honom möjligheten att göra resteal. Så att avgöra om man ska höja eller ställa är knappast trivialt, vilket var lite det jag menade med: Att välja betstorlek är för övrigt en viktig del av allin-poker. Det är liksom inte så att man ställer för att "öhh, jag trycker all-in för att göra det enkelt för mig". Sidenote: Jag är rättså säker på att pushbotar spelar närmre optimal strategi än vad många "post-flop-experter" gör. Därmed inte sagt att en pushbot skulle vara något man eftersträvar att vara, det gäller att hitta balansen. Citera
Myssion Postad 12 Juli , 2006 Rapport Postad 12 Juli , 2006 När man är HU/ITM/på bubblan i en SnG så är oftast stackarna så pass korta att allt annat en all-in är dåligt preflopspel. Mot en väldigt aggressiv fi behöver den gränsen inte gå vid 10xbb utan ännu tidigare mot en aggro fi, och senare mot en väldigt vekpassiv motståndare. Är det inte tvärt om? Eller är jag ute o cyklar nu? Hmm... nu börjar jag bli allt mer säker på att din definition av "tidigare" och "senare" är lite annorlunda än min... typ helt tvärtom än min skule man kanske t.o.m. kunna säga... Inte konstigt du blev förvirrad... Citera
Klyka Postad 13 Juli , 2006 Rapport Postad 13 Juli , 2006 Nu förstår jag hur du menar, och ja, jag håller med dig. Dessutom ett mycket bra utvecklande inlägg som faktiskt klargjorde en del i övrigt som jag inte riktigt hade glasklart för mig. Man bugar. Citera
Recommended Posts