Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fem pers.

Jag har :Ks::Kh:.

Fi höjer 4BB utg, jag slår om till 11BB från CO, alla andra foldar, han synar.

Flopp (Pott ~24BB): :Ab::9h::3b:

Han bettar 5BB, jag höjer till 20BB, han synar.

Turn (Pott ~64BB): :As:

Han bettar 25BB.

Vad göra? Raise, call eller fold? Killen är loose aggro och har en benägenhet att spela både sina drag och sitt stål mycket aggressivt. Mot mig älskar han dock att checkraisa, och han är helt enkelt en lurig kille som jag helst vill träffa set mot :)

Jag har 140BB, han runt 200BB.

Postad

Det framgår inte hur stora era stacks är.

Personligen tycker jag att du gjorde fel som rerejsade på floppen. Syn hade av skäl som tidigare diskuterats i andra trådar angående showdownvärde, mm, varit det absolut bästa alternativet.

Är era stacks små så är du genom ditt spel comitted och måste trycka in resten. Är stacken väldigt djupa så kan du nog hitta folden här.

Postad
Det framgår inte hur stora era stacks är.

Ah, fixat nu, sorry ;)

Personligen tycker jag att du gjorde fel som rerejsade på floppen. Syn hade av skäl som tidigare diskuterats i andra trådar angående showdownvärde, mm, varit det absolut bästa alternativet.

Har inte hängt med i dessa diskussioner tyvärr och har rätt liten erfarenhet av CG då jag nästan uteslutande spelat SnGs. Alla tips och länkar mottages tacksamt.

Höjningen på floppen är kanske tveksam, men jag vill få honom att trycka all in med händer som slår mig och slänga sådana som inte slår mig, alt syna med dem. Jag vill att han ska betala för sina drag, och då är kanske höjningen för liten. Jag vill också göra potten större de gånger jag faktiskt har den bästa handen, så att jag maximerar min vinst. Om han hugger mot lägger jag mig troligen, för den här killen är som sagt rätt trixig.

Visst kan man syna ner med en hand som man tror är bättre, men jag är väldigt skeptisk till detta, dels för att du låter fi bestämma priset för sina drag och för att du kan sitta och syna med en hand som inte håller måttet. Om du höjer så får du i alla fall reda på vad han vill med sitt bettingmönster..?

Postad

Höjningen på floppen är kanske tveksam, men jag vill få honom att trycka all in med händer som slår mig och slänga sådana som inte slår mig, alt syna med dem. Jag vill att han ska betala för sina drag, och då är kanske höjningen för liten. Jag vill också göra potten större de gånger jag faktiskt har den bästa handen, så att jag maximerar min vinst. Om han hugger mot lägger jag mig troligen, för den här killen är som sagt rätt trixig.

Problemet med flop-höjningen är att du maximerar din förlust och minimerar din vinst mot alla händer utom just draget, vilkett förstör supertequilas idë en del, hur du ska spela beror på hur din motståndare är.

På turn är det bara att släppa skiten, känns verlligen som ett kasst A.

Postad

Borde jag folda direkt på flopp? Hur menar ni? Låter som följande:

1. Antingen känner man sin motståndare väldigt väl och vet att han lika mycket bettar med A som utan A, och då synar man ner hela vägen.

2. Man foldar direkt på floppen till hans 1/4-potbet.

På turn släpper man bara han bettar alls? A på turn hjälper ju min hand, och hade det inte kommit hade det varit en lättare fold tycker jag.

Postad

Given fold på turn till det bettet.

Syn=du måste hoppas på att fi checkar river för du kommer inte att kunna syna en bet där. Han checkar inte så ofta på river med en hand som du slår att det blir rätt jmf med pottoddset på turn. Du kommer att förlora till alla sämre händer som fortsätter att bluffa.

Raise= samma resonemang du kan inte syna ett normalt bett(=all in) från honom om han så skulle bluffa igen med nästan alla sina händer. Detta pga neg implicita odds.

Avgörande i det här fallet är hur ofta han synar din höjning med en hand som slår din. Det är mycket som talar för att han gör det. Dels att det kom ett A vilket gör att han ser ett ev A som starkare. Dels synade han din höjning pre och då lägger man inte gärna en A-träff.

En annan sak som talar mot dig är att din hand är död du har inga outs som du kan gå om med.

Sedan måste man uppskatta att chansen att han har en bättre hand efter budgivningen till turn är säkert>75%(hur ofta bettar du som fi utan ett A) och är det det så är folden självklar.

EDIT: Trodde det var en rainbowbräda men det förändrar nog inte mycket i det här fallet, visserligen kanske han är på bluff lite oftare men i gengäld har han större vinstchans med ett ev drag.

Postad

Jag använde själv ditt resonemang om infobet på flop med liknande händer tills jag övertygades av andra medlemmar om att det fanns alternativa spelsätt som var bättre o billigare.

Genom reraise på floppen gör du din hand till en bluff. Den enda handen som synar är en bättre hand och då förlorar du värde mot sämre händer som hade fortsatt betta på turn o ev river. Med andra ord så kan du som mest vinna prefloppbetten, men förlora mycket pengar när en bättre hand synar dig.

Om du räknar kostnaden som du lägger ner vid reraise på floppen för att få information, och jämför med att du synar potbett på flopp och turn, så är den andra metoden billigare för dig o då har du ändå tagit dig genom flopp+turn jfr med reraise på floppen där du till samma kostnad fortfarande har turnbettet att ta dig an. Genom syn+syn så får du dessutom ut maximalt värde i de fall du faktiskt leder och Fi försöker köpa potten mot dig med sämre hand. Genom reraise på floppen får du inte ut detta värde av sämre händer.

Postad

Att man nästan bara får syn av bättre händer håller jag inte med om, men att man gör sin hand till en bluff får väl sägas vara sant - i alla fall tror man väl det själv om man får syn. Men jag förstår konceptet och ska nog ta och fundera lite på det framöver. Det kommer bli en satans massa svåra syner ;)

Jag har inte skrivit så mycket info om fi i övrigt och bör kanske tänka på det i framtida HHs, men den här killen skulle bettat och synat med i princip vad som helst som gick att dra med (inkl hålstegedrag), så jag synade hans turnbet eftersom jag inte trodde att han var stark (då han så tydligt visade att han var det). Här borde jag kanske ha höjt istället om jag var någorlunda säker på att ha bästa handen. På river :Xw: checkfoldade han och erkände sen att han suttit på draget.

Jag inser att detta förstås beror till allra största del på hur väl man känner sin motspelare, och att ena eller andra alternativet är lättare om man vet vem man spelar mot. Är i vart fall hemskt tacksam för era kommentarer!

Postad

På river :Xw: checkfoldade han och erkände sen att han suttit på draget.

Tror inte det är så jävla bra att försöka få betalt av sämre händer på river som den här handen utspelat sig och ingen anledning att bluffa då allt bättre förmodligen synar.

Postad
På river :Xw: checkfoldade han och erkände sen att han suttit på draget.

Varför bettar du river? Enligt mig finns det fyra möjliga lägen.

1. Han har stål och vill få lite bluff equity eftersom han inser att du inte kan syna om han betar pott. Du förlorar ditt bet.

2. Han har ett svagt ess och synar motvilligt. Slår dina KK iaf. Du förlorar ditt bet.

3. Han har draget men har dig som svag och check/raisar all in. Du kan inte syna. Du förlorar ditt bet.

4. Han har draget och foldar. Du vinner inte en krona mer.

Enkelt uttryckt så kan du _bara_ förlora pengar genom att betta den rivern. Aldrig vinna. Skulle han syna med QQ eller sämre där verkligen?