Gå till innehåll

NL - Vad krävs egentligen i CG?


Xovelono

Recommended Posts

Jag har ett stort problem, men bara i CG!

 

Jag har spelat poker en bra tid nu, och går stadigt plus i 15-manna sit 'n gos SH.. (Top 3 av 15 betalade, kommer itm ca 40-50%)

 

Har läst en del pokerlitteratur, Super system och pokerhandboken bland annat.

 

Personligen tycker jag att jag är en väldigt bra spelare då det gäller att bedöma vad dom andra har, jag kan ofta säga precis vad en spelare har på handen och det stämmer nästan alltid, MEN ändå kan jag inte göra någon vinst på CG, jag spelar då 5c/10 och kan förlora två inköp på 10 minuter om det vill sig illa.

 

Vad jag inte förstår är hur jag kan prestera så bra i turneringar (även MTT:s) men inte ens kan vinna på de lägsta nivåerna i CG.

 

Eftersom det går att grinda mycket snabbare i CG vill jag givetvis lära mig det också. Vad är det som går fel när jag försöker anpassa mitt spel till CG?

 

Något som jag märkt är att folk är mycket mer benägna att syna i CG, vilket gör det omöjligt för mig att "köra över bordet", det känns också som om någon av de 5 andra spelarna alltid har en bättre hand, varpå jag tvingas folda (eller syna & förlora, mitt read är det inget fel på).

 

Jag märker också att jag möter bättre spelare i turneringar än i CG, så jag undrar om jag har problem med att spela mot "svaga" spelare (eller är dom bra CG spelare?)?

 

Så länge jag går plus på pokern, vilket jag gör stadigt, så är det inget problem.. Men det vore väldigt roligt att lära sig CG också.

 

Någon som vet några guider någonstans eller har några bra tips på hur man skall spela CG 5c/10c SH ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

tänk på position, vet inte vad exakt du har problem med, bluffar du bort inköp?, själv brukar jag spela aggresivt vid position och ta hem dem flesta potter därifrån sen skriver du ju inte om du har problem med potodds?, synar du potbet hela vägen med drag?

 

EDIT : tror itne position spelar någon större roll på denna nivån

 

/flex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett generellt tips som jag brukar ge spelare på så låga nivåer som du spelar är att softa och vänta på starka floppar.

 

Det går oftast att få se många floppar väldigt billigt (och till väldigt bra potodds), och när man träffar brukar det vara enkelt att få betalt då spelet är väldigt löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, försöker svara på några av era frågor!

 

 

Vilken nivå spelar du SNG på? Är väl ganska svårt att gå stabilt plus på low stakes? Kanske du kan gå upp i nivå på CG borden om du plussar stadigt på dina SNG (beroende på hur mycket du vinner på sng).

 

Jag spelar $2+$0.20 med 15 deltagare, ettan = $15, tvåan = $9, trean = $6

 

Egentligen har jag bankrulle att spela högre, men på prima är det nästan ingen trafik till högre SH sit 'n gos med 15 personer, men finns det spelar jag också $5+$0.50..

 

Jag kommer som sagt ITM väldigt mycket, nästan hälften av gångerna och går därför plus.. Även om det inte går snabbt uppåt så går det stabilt uppåt. Synd att prima inte har mer trafik till sit 'n gos med högre inköp!

 

(har aldrig testat vanliga sit 'n go eftersom jag gillar shorthanded och man får ingen bra betalning av att spela vanliga SH sit 'n gos)

 

Ja, jag har bankrulle att gå upp, men eftersom jag förlorar så mycket pengar på lägsta nivån antar jag att det vore korkat att gå upp innan jag kommer på vad jag gör för fel.. Även den bäste kryper innan han går - bättre att jag börjar från grunden med CG tänkte jag.

 

Har du PT stats eller lite hand histories at posta?

 

Skall försöka leta upp lite från dagens CG session! Dock så tiltade jag halva sessionen, så får se om jag hittar något vettigt (där jag tycker att jag spelar rätt, så ni kan berätta för mig varför jag spelar så dåligt) ;)

 

tänk på position, vet inte vad exakt du har problem med, bluffar du bort inköp?, själv brukar jag spela aggresivt vid position och ta hem dem flesta potter därifrån sen skriver du ju inte om du har problem med potodds?, synar du potbet hela vägen med drag?

 

EDIT : tror itne position spelar någon större roll på denna nivån

 

Jag kan bluffa bort inköp ibland: När jag sitter i position och killen checkar till mig och jag har ett bra drag (eller om jag tror att han kommer folda), då skall man enligt Brunson beta på...

 

Verkar dock som om killarna vid 5c/10c inte bryr sig om position det ringaste.

 

EDIT: Vill tillägga att jag inte har några problem med pottodds..

 

Ett generellt tips som jag brukar ge spelare på så låga nivåer som du spelar är att softa och vänta på starka floppar.

 

Det går oftast att få se många floppar väldigt billigt (och till väldigt bra potodds), och när man träffar brukar det vara enkelt att få betalt då spelet är väldigt löst.

 

Skall testa detta, men vad jag eftersträvar är ju en grundstrategi och taktik som jag senare kan bygga vidare på och när jag lärt mig spela CG även stiga i nivåer.

 

- - - -

 

Tack för hjälpen! Skall försöka skaffa fram handhistories.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Party har väldigt mkt action låga SnG (på 5$ - 50$ buyin får man nästa hesta för att få en plats ;) ), dock är det väldigt hög rake på 5$ (5+1$), vilket gör det hyfsat svårt att slå.

Men när du kommer upp och har en BR att spela 10$ och högre kan du spela där, motståndet hör väl till det mjukaste på nätet.

 

Skall testa detta, men vad jag eftersträvar är ju en grundstrategi och taktik som jag senare kan bygga vidare på och när jag lärt mig spela CG även stiga i nivåer.

 

Det är väldigt svårt, om inte omöjligt att packetera en färdig strategi till NL.

Svar som, spela tight, aggressivt o.sv. blir väldigt tillintetsägande. Det bästa sättet att lära sig är att du postar dina HH här, så kan vi hjälpa dig att slipa på taktiken.

 

Tänkte bara kommentera:

 

MEN ändå kan jag inte göra någon vinst på CG, jag spelar då 5c/10 och kan förlora två inköp på 10 minuter om det vill sig illa.

 

Just detta är inte precis något tecken på att du spelar dåligt. Med lite otur kan man nog spela bort bra mycket fler inköp på 10 minuter än så. Det viktiga är om fick in pengarna i rätt eller fel tillfällen. Slumpen går ju bekant inte att stryra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan CG och MTT lr SNG är ofta djupet på stacken. I slutskedet på MTT o SNG så har man 10-25 ggr BB medan i CG har man (och ska eftersträva att ha) 100-300 ggr BB.

 

Det brukar betyda lösare spel preflopp i CG och att man ofta spelar på implicita odds om man har position på en aggressiv spelare.

 

Sen upplever jag att det är lättare (bättre) att släppa halvstarka händer mot starkt motstånd, som t ex TPTK, i en CG för det dyker alltid upp ett bättre läge att sätta hela sin stack på spel än i turneringar. I MTT o SNG så har du tidspress att ackumulera chips i o m att blinden ökar.

 

I en CG har du inte samma press, utan tålamodet är då viktigare. Du ska kunna klara av ett pass på 7-8 timmar (proffsen kör maratonpass på upp till 30 timmar) i jakten på den optimala situationen. Det kommer att hända många gånger under den tidsperioden att du får en väldigt stark hand men inte får betalt. Du måste även spela så att motståndaren inte får betalt när han får en väldigt bra hand. Men ett par gånger under perioden så händer det som du har väntat på. En motståndare som du utvecklat en read på har en hand som han är villig att spela om hela sin stack med, och du har en hand som är starkare än hans. Det är då du ska sätta stacken på spel.

 

Under tiden ska du plocka många småpottar och försöka vara ganska loose utan att förlora stora pottar. Detta är viktigt för att du till slut ska få betalt för din superhand. Om du spelar overtight under tiden är oddsen för att du får betalt för dina superhänder tämligen låga.

 

Jag upplever därför att man i en CG ska spela betydligt loosare preflopp o tajtare postflopp än i MTT o CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...medan i CG har man (och ska eftersträva att ha) 100-300 ggr BB.

 

Generellt ska man ha större stack än de som är sämre än dig på bordet, men mindre än de som är bättre, för att inte förlora värde till fisken och inte ge bort värde till hajen.

Varför du sedan sätter 300 som nån slags maxgräns fattar jag inte.

 

 

Det brukar betyda lösare spel preflopp i CG och att man ofta spelar på implicita odds om man har position på en aggressiv spelare.

 

Agreed, men även postflop som vi kommer till senare.

 

I en CG har du inte samma press, utan tålamodet är då viktigare. Du ska kunna klara av ett pass på 7-8 timmar (proffsen kör maratonpass på upp till 30 timmar)

 

Jag skulle säga tvärt om. I CG går det jättebra att när som helst ta en paus, men tours tar ofta flera timmar att klara av. Att klara 8 timmar i sträck är knappast någon nödvänlighet

 

 

Jag upplever därför att man i en CG ska spela betydligt loosare preflopp o tajtare postflopp än i MTT o CG.

 

Så behöver det inte alls vara. I MTT har du sällan bra implicita odds och kan inte reloada (iaf inte efter rebuys), och har därför mer sällan råd att missa drag, medans du i CG ofta har implicita på att jaga drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet blir iofs tightare ur position i en hel del fall, och framför allt med händer som har omvända implicita odds (ie par). En hand som är lättspelad ur position ur en turre (eg checkraise all-in med flurredraget eller vad det nu kan vara) kan lätt bli en fold i cashgame eftersom de implicita oddsen är för elaka mot en ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar cg, spelar du på 5-max bord då eller på 10-max? när man får en känsla för handstyrkan och sånt i ett spel kan det vara svårt att anpassa sig till helt andra förutsättningar. 5-manna bord med 20 bb i stacken är ju ett helt annat spel än 10-max med 200 bb. klart att hela stacken inte ska in i mitten lika ofta i det senare spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hitta förlorarna, leta efter bord där många ser floppen, gå in med nöten och få dem att betala sina skräphänder, positionsspel. bluffa mindre mot fiskar, de synar ändå ner dig med klass C händer

 

uthållighet är ett måste i CG, kan dröja lång tid innan man får en vettig hand tom på 4bord 10m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hitta förlorarna, leta efter bord där många ser floppen, gå in med nöten och få dem att betala sina skräphänder, positionsspel. bluffa mindre mot fiskar, de synar ändå ner dig med klass C händer

Det där funkar bara mot ultratomtar.

 

uthållighet är ett måste i CG, kan dröja lång tid innan man får en vettig hand tom på 4bord 10m

Det där är väl bara ett problem om man har ADHD eller är showdownberoende. Går ju som sagt utmärkt att ta en paus när man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, leta efter tomtarna, var ju det jag skrev.

Varför inte slakta hela bordet istället? Alla är ju tomtar så lågt, men din taktik funkar bara på de tomtigaste av dem.

 

Att 100% foka på vinstmaximering på NL20, eller vad det var, istället för att sikta på att lära sig spela bra på riktigt (och det lär man sig inte genom att nötgrinda mot nötter) är rätt kontraproduktivt eftersom lönsamhetspotentialen är rätt begränsad så lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid extrem low limit CG kan man tänka på några saker:

 

1. Du får ofta se floppar, turn och river billigt (ingen raise pf)

2. Medelpotten ligger högt över BB

3. Många spelare spelar varje pott

4. Många spelare synar mycket

 

Hur kan man då dra nytta av detta?

 

Spela inte topparet med topkicker för hårt, du får alltid syn av 5 andra spelare och även om varje spelare individuellt förlorar på att gå på dyra drag kommer åtminstone några av dem träffa på turn/river, chanserna är inte på din sida. Beta istället trissar och färdiga händer ganska hårt på flop, turn och river (händer du kan vinna mot fler än en spelare). Eftersom det är många spelare i varje pott måste du dessutom vara extra noga med att ha nötterna eller åtminstone ha i åtanke att du kan vara slagen. När så många spelare är med i potterna hela tiden händer det ofta att en stege får stryk av en annan stege, en färg blir utdragen av en kåk osv. Och det är sällan ett par eller ett tvåpar räcker för att ta hem en stor pott.

 

Eftersom alla synar allt har du schyssta implicita odds på nästan alla drag. Då medelpotten ligger högt över BB och ingen raisar preflop är det motiverat att spela fler och mer spekulativa händer än vid normal poker, även i 10-manna. Tänk på att inte hänga kvar vid par, tvåpar osv mot flera spelare. Försök inte bluffa, försök inte isolera spelare, försök inte spela snyggt.

 

Se till att ta ordentligt betalt även på river när du är säker på att du har nötterna (valuebeta fethårt). Håll ordning på vilka spelare som är sjukt rädda för att bli bluffade och sätt dem alltid all in. När bordet börjat se att du tokbetar dina monster kan du investera i några bluffar och lite trashtalk (gärna mot någon av de hysteriska synmaskinerna).

 

Nybörjare tycks ha lätt att upptäcka färgdrag och färger, däremot har de svårt att förstå när det finns en möjlig stege, eller när deras färg är slagen av en kåk. Om du mot mitt råd ändå vill bluffa ska du alltså representera en färg, eller ett ess (nybörjare fruktar ess). Det mest lömska man kan spela mot en nybörjare är pocketpar som förvandlas till triss eller kåk.

 

Vid nybörjarborden finns det alltid några "pokerhajar" som tror att de kan spela, de är oftast ganska tighta och för aggressiva. Identifiera dem och syna några av deras skyhöga höjningar då de har AA eller KK (Proffset måste alltså beta 16-64BB preflop för att slippa 75% syn) . I det här läget kan man i princip syna med vilka kort som helst eftersom man vet vad dessa proffs har (var dock noga med oddsen, ratio bet/stacksize/chans att du träffar något som slår AA; KK). Träffar man sitt tvåpar eller sin triss det bara att ta proffesets stack då proffset hysteriskt försöker beta bort antagonisten. Efter handen är det viktigt att hålla med dem om att du spelade dåligt (så att de inte förstår att de givit dig sjukt höga implicita odds).

 

-Syna bara med 2 par.

 

-Vänta på triss och bättre. Allt annat är skräp.

 

-Släng när du har träffat top par för det är ändå någon annan som kommer träffa bättre på turn och river.

 

-Höj aldrig för att isolera och skydda din hand. Det absolut bästa är att syna.

 

-När "proffsen" höjer 16-64 BB preflop och du är säker på att han/hon har AA,KK så syna med vilken hand som helst. Träffa 2 par och ta "proffsets" stack.

 

Funderat på att skriva en bok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHA!

 

Lyd inte Slaktavfalls råd att inte beta ut för att försvara och valuebetta din hand. Märker du att dina 4xBB-höjningar inte biter utan du får massa synare så höj med 6xBB istället eller vad som nu krävs.

 

Valuebetta alltså inte bara nötterna.

 

Slaktavfall har ju iofs delvis rätt angående implicita odds mot TAG spelare som inte kan släppa sina premiumhålkort, men syna inte de tighta spelarnas höjningar med annat än suited connectors och pocket par (utöver de vanliga premiumhålkorten då såklart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte slakta hela bordet istället? Alla är ju tomtar så lågt, men din taktik funkar bara på de tomtigaste av dem.

sure, men ja tror inte Xovelono(trådstarter) är så bra på att slakta spelarna än, tomtar=eftersom de är lättast att slå och att hitta några stycken bordet inte va spec svårt ens för ett otränat öga. Xovelono har problem me att slå spelarna på 5/10cent´s nivån. Om han inte ser vad som är felet på sitt eget spel, måste man hitta dunder tomtarna

 

Taktiken me att nöta vet jag fungerar om man bara har tålamod på de lägre nivåerna, då kan man skotta oftare oxå. vet inte om det är så smart teoretiskt men 4inköp räcker gott om inte hela bankrullen är vad man lever på. Jag har gått från 10$ till 750 på en halv dag för mig ~4timmar.

Klart att man ska ta betalt av draghänder me TP~TK. .

 

Man lär sig ju spelet även om man bara spelar met nötterna/premium hands, åtminstonde hur andra spelar o det räcker långt. Att de ser en som tight gör inte mycke heller för jubeltomten kommer in och spelar 15m och förlorar 3inköp, whinar i chatten o kommer tillbaka nästa löning :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här försöker jag att göra och för mig fungerar det :)

Analysera motståndarna och hitta deras läckor och utnyttja dem. Det är ofta väldigt lätt på låglimit. Det handlar mycket om olika aktioners frekvenser relativt de sannolikhetslagar som styr kortfördelnigarna. Om du uppmärksammar det här så har du en fin definitioin på fis HD i olika situationer. Det betyder att du behöver spela olika mot olika fi det är jätteviktigt att förstå detta. Det är din hands relativa styrka som är viktigt.

Det går i och för sig att vinna lite på låglimit genom att bara spela TAG men man vinner mycket mindre. Det går säkert att spela WT också.

Det är också viktigt att du har klart för dig vilka metoder du ska använda för att styra pottstorleken.

Innan man kan spela så här är det viktigt att man har matematiken klar för sig så att du till att börja med vet vad som är rätt med öppna kort, och sedan vad som är rätt mot en öppen HD. Sitt och räkna på olika exempel för att få en så bra intuitiv känsla för vad som är rätt.

Sedan är det "bara" att överföra readen till matte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...