Gå till innehåll

PLO - Tuff syn med topset med stegchans ute

Recommended Posts

Postad

Den här handen är från ett homegame igår. Pot Limit Omaha är spelet och blindsen är 1/2.

Jag sitter UTG och får :Ah::As::Kc::9c:. Höjer pot till 7.

Cut off synar.

Knappen lägger sig.

Small blind synar.

Big blind synar.

Potten är nu på 28.

Flop: :4s::Qh::Tc:

Small blind passar.

Big blind passar.

Jag som har rätt tight image sen tidigare bettar ut 20.

Cut off som varit VÄLDIGT lös innan raisar pot till 88 totalt.

Small blind lägger sig.

Big blind lägger sig.

Jag synar för 68 till då jag inte tror på honom och vill se vad han hittar på på turn. Kanske att jag kan skrämma honom beroende på vad det kommer för kort.

Potten är nu på 204.

Turn: :Ac:

Jag checkar.

Han går all-in med sina sista 190 och jag blir givetvis rätt förvånad.

Här tänker jag ett jäkla bra tag men gör till sist det rätta beslutet. Vad som är "bäst" att göra är det ni ska få diskutera.

Min tankegång är att han först absolut måste ha stegen. Men varför skulle han pothöja mig på floppen med bara stegdraget? Är det troligt att han både dragit in kanske två par eller set på floppen och dessutom ett stegdrag?

Jag sätter honom i alla fall på ett lågt set som han vill skydda på floppen på något sätt. Dessutom tror jag att han har läst mig ganska bra och kommit fram till att jag förmodligen har AA åtminstone och att jag bör släppa där på turn om jag inte har stegen.

Men grejen är den att även ifall jag inte har stegen så har jag ju outs i massor då jag både har färgdraget och chans att brädan parar sig?

Alltså så ska jag då ha nio outs för färgen och nio outs för att brädan ska para. Har även två outs för split på stegen om det kommer en knekt. Totalt 20 outs vilket är tillräckligt många. ;)

Jag tänker kanske 3-4 minuter innan jag till slut synar honom.

Fi visar upp :4h::4c::5h::6h: och jag kan stoltsera med en riktigt bra nersyning, åtminstone på turn. ;)

Så nu får ni resonera lite över vad som är rätt och fel där på turn. Bortse från spelet på floppen. Det är inte lätt för er att förstå helt vad som är rätt och fel då eftersom det är så mycket annat som gäller Live också förrutom outs och odds och bla bla bla.

EDIT: Måste tillägga att jag inte alls hade så många outs som jag trodde. Small blind hade lagt två par på floppen och Big blind hade lagt AKJJ. Alltså hade jag knappa 3% att vinna inför turn och inga outs för att splitta för stegen på rivern då alla knektar hade varit borta. :lol:

Postad
Alltså så ska jag då ha nio outs för färgen och nio outs för att brädan ska para. Har även två outs för split på stegen om det kommer en knekt. Totalt 20 outs vilket är tillräckligt många. ;)

:Qc: och :4c: ger dig kåk och färg men du kan inte räkna samma out två gånger.

Om han har stegen är dina outs :

1 ess för fyrtal

3 tior, 3 fyror och 3 damer för kåk

6 eller 7 klöver (beroende på om han har :Jc: i sin stege)

Dvs 16 eller 17 outs för att vinna potten, samt 2 knektar som ger dig delning av potten. Inget man behöver fundera länge på, enkel syn.

Postad

:Qc: och :4c: ger dig kåk och färg men du kan inte räkna samma out två gånger.

Om han har stegen är dina outs :

1 ess för fyrtal

3 tior, 3 fyror och 3 damer för kåk

6 eller 7 klöver (beroende på om han har :Jc: i sin stege)

Dvs 16 eller 17 outs för att vinna potten, samt 2 knektar som ger dig delning av potten. Inget man behöver fundera länge på, enkel syn.

Oops :D

Postad
Lägg dig efter hans omslag på floppen.

Som spelat, sätt honom all-in på turn istället för att knacka. Efter att du checka och han beta, mycket enkel syn.

Well, har han inte stegen där finns det ju inte en chans att han kan syna ändå?