Gå till innehåll

Hur ranka pokerhänder med 3 kort?


jackbalsam

Recommended Posts

Spelade ett spel med några kompisar idag då man fick tre kort och skulle skapa sin bästa pokerhand av den (skriver en förklaring om hur spelet funkar under). Det blev hur som helst lite oenigheter om hur man ska ranka händerna. Är det svårare att få en trestege än en trefärg t ex? Någon trodde också att det borde vara svårare att få triss än straight flush.

 

Vi bestämde oss för den här ordningen:

Straight flush

Triss

Stege

Färg

Par

Högt kort

 

Borde det här stämma eller är det helt fel?

 

 

Spelet kallas guts. Det börjar med att alla slänger en ante i potten, får tre kort var och kollar vad dom har för nåt (par, stege etc). Sen håller man korten framför sig och blundar. När alla gör det säger dealern "nu" eller nåt liknande och alla antingen släpper eller håller kvar korten. Släpper man korten foldar man kan man säga. Håller man kvar korten spelar man om potten med dom andra som håller kvar korten.

 

Den som vinner tar potten, dom som förlorar lägger in lika mycket som potten var på till nästa pott plus att alla antar. Så om tre stycken håller kvar korten förlorar två och potten blir dubbelt så stor till nästa gång (plus ante) och detta kan fortsätta tills potten är sjukt stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen matematiker direkt, men:

 

Chans att få triss = (3/51)*(2/50) = 0,002 = 0,2%

Chans att få färg = (12/51)*(11/50) = 0,0517 = 5,2%

Chans att inte få par = (48/51)*(44/50) = 0,828 = 82,8%, chans på par = 17,2%

 

Straight Flush och Stege är väl lite klurigare att räkna ut, vet inte riktigt om jag vågar mig på det, men det vore trevligt att få reda på så räkna på alla sannolikhetsfantaster. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får stege till 2.986% och färgstege till 0.199%

Inte lust att visa hur du räknar? :)

 

Vad är du, min mattelärare? :)

 

Nej men visst, det gör jag gärna. Så kan någon peka ut för mig ifall jag har fel.

 

Räknade först ut antal möjliga händer.

 

(52*51*50) / (3*2*1) = 22100

 

(Du har 52 val till första kortet, 51 till det andra och 50 till det tredje, men du måste också dela med 3*2*1 som är antalet sätt du kan blanda en trekortshand. Dvs, vi vill inte att AsAdAh ska räknas som en annan hand än AsAhAd)

 

Hehe, nu när jag tänkte skriva om färgstegarna så såg jag en miss jag hade gjort. Jag tänkte först att det finns 11 möjliga färgstegar i varje färg. Efter resonemanget att varje kort är högsta länken i exakt en färgstege, och att 4 hög var den lägsta. Men av någon anledning glömde jag A23-stegen. Så slutsatsen är att alla kort i leken utom tvåorna är högsta kortet i exakt en färgstege, vi får således 48 färgstegar.

48 / 22100 = 0.217% ungefär. (trissen är ca 0.235% så skillnaden är liten). Kom förresten på ett snyggare sätt att räkna ut trissen på ;)

Varje kort i leken är exkluderat från exakt en triss av kort i samma valör.

Det ger 52/22100 vilket så klart ger samma resultat som du skrev. Men det är alltid skönt att dubbelkolla ;)

 

När det gäller stegen...jag får nog eventuellt revidera mina resultat av samma anledning som med färgstegen, så jag gör dom det grundligt från början istället.

 

Du har 12 olika stegar. Om vi med "olika" menar en åtskillnad efter rank.

I varje stege finns 4*4*4 (varför kan man inte göra kubtecken när man kan skriva ²? :twisted: ) färgkombinationer. Så antalet stegar blir (12*4^3) - 48 (färgstegarna).

Detta är lika med 720. Vilket ger ca 3.26%

 

Så alltså:

 

22100 möjliga händer

3796 par

1144 färger

720 stegar

52 trissar

48 färgstegar

 

Vore det inte kul med något som låg mitt emellan stegar och trissar?

Typ något som det fanns ca 200 av (ca 1%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
hmmm såg nån film där de spelade ett liknande spel, man får 3 mörka kort, inga byten osv. Där hade de triss som högst. Undrar om det inte var Lock Stock and two Smoking Barrels?

Det var nog guts. Sök på rgp för regler och strategi.

 

Skulle ksk ta och göra det. Det händer att mitt homegame (försöker)spelar det ibland när vi är less de vanliga. Det och Indian No Peek :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...