Gå till innehåll

Spelar någon Backgammon?


Recommended Posts

Någon som spelar Backgammon?

 

bankrullekrav?

 

mindre varians än i poker?

 

lika mycket torsk som i poker på lägre nivåer?

 

jag har bara spelat lite playmoney och är väl inget ess själv men vinner playmoney iaf(betydligt bättre spel än poker playmoney där iaf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat backgammon online på hyggligt hög nivå. Variansen kan göras mindre genom att spela fler antal serier men du får vara riktigt duktig om du skall tjäna några direkta summor på BG.

Känns lite osäkert också med dessa nya BG-bots.

 

De riktigt dåliga spelarna hittar du på funmoney och inte så många på realmoney.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat backgammon online på hyggligt hög nivå. Variansen kan göras mindre genom att spela fler antal serier men du får vara riktigt duktig om du skall tjäna några direkta summor på BG.

Känns lite osäkert också med dessa nya BG-bots.

 

De riktigt dåliga spelarna hittar du på funmoney och inte så många på realmoney.

 

ja vad jag förstått är bots ett verkligt problem i backgammon till skillnad från poker.

 

kommer bara spela det för skojs skull dock. och playmoney duger än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Schack kommer inte på frågan om pengar.

 

Men tror Backgammon botar är sällsynt samt mycket sämre, hade en sida med en bra bonus som jag spelade på, ska se om jag hittar den.

 

För övrigt är det ett underbart spel, när man drar ut med enda slaget efter skelettärningarnas ljud emot valnötsträet, förstår man vad man saknar när man spelar det online.

 

Alltid varit ett väldigt socialt spel för min del, aldrig pallat spela det online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt bill robertie har backlgammon mindre varians än poker så då borde väl turmomnetet vara större i poker.

 

Hmmm... skulle vara intressant att se hans resonemang. Har du någon länk?

 

Om jag skulle möta en nybörjare på poker om 5 freezeouts och en nybörjare om 5 sets i backgammon. Känns det ganska jämt spelen emellan.

 

Vad min personliga uppfattning säger. Menar han kanske enbart ett spel? Men det borde ifs inte göra någon skillnad.

 

Någon mer insatt som kanske kan svara och förklara närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Schack kommer inte på frågan om pengar.

 

Men tror Backgammon botar är sällsynt samt mycket sämre, hade en sida med en bra bonus som jag spelade på, ska se om jag hittar den.

 

 

Absolut inte, det är bara en handfull spelare i världen som är högre rankade än Snowie och Jellyfish, två BG-program

 

(alltså inte botar, men program som folk kan ha bredvid sig när dom spelar mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag möta en total nybörjare på BG varje dag i veckan - totala nybörjare (dvs sådana som aldrig spelat) har en tendens att göra katastrofala flyttar mest hela tiden. Det gör jag med iofs, men jag har bra diceklonk.

 

Om ni vill lira om pengar mot folk ni känner rekommenderas annars blip.se, bara att spela mot personen ni känner och komma överrens om pengatransfer IRL/via pokersajt eller bankkonto i efterhand. Självklart är det inget jag skulle göra om det nu råkar strida mot deras användarpolicy... :)

 

Men att spela BG på nätet om pengar mot okända skulle jag aldrig göra, finns för många program som blixtsnabbt kan räkna ut optimala flytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat lite backgammon och även schack. Kommer ihåg när jag spela någon schack tunering i skolan för en Massa år sen, vann 2 st matcher easy sen blir de schack matt efter 4-5 drag i nästa, där satt man o fatta ingenting :P

Men på tal om bots så måste de ju finns bots som kan vinna i princip varje parti?

 

Vad är %en i backgammon om man ser till skicklighet gentemot tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är %en i backgammon om man ser till skicklighet gentemot tur?

 

Beror på om ni spelar turnerings-BG (dvs match till ex. 9) eller cash-BG eller bara en match. Turmomentet i bara en match är mycket större än turmomentet i cashgame/turnerings-BG när man spelar med kub eftersom den bra spelaren kan dra väldigt stor fördel av att kuba i rätt lägen, samtidigt som motståndaren kommer göra väldigt många misstag i att kuba i fel lägen eller ta kub i fel lägen. I en match kan ju alla tomtar klonka utan vidare problem sålänge de kan grunderna :)

 

Sen är jag inget proffs på långa vägar, finns säkert folk som kan förklara det hela mkt bättre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle möta en nybörjare på poker om 5 freezeouts och en nybörjare om 5 sets i backgammon. Känns det ganska jämt spelen emellan.

Vet inte riktigt vad du menar här. Om du menar en HU NLT med stigande mörkar jämfört med en backgammon med kub till 9 så är jag mycket säkrare på att slå en nybörjare i backgammon än i NLT. Det går typ inte att säga något generellt om poker eftersom det innefattar en jäkla massa olika spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Har du spelat SM i BG, vet inte om dem kallar de SM men iaf. Känner/kände en snubbe som var duktigt och har för mig han var iaf top 5-10 i sverige, vad är du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni vill veta riktigt mycket om backgammon så rekommenderar jag Lina på 24hpokernews eller Rickard på Poker Magazine

 

Kolla även in http://www.sbgf.se/ Svenska Backgammonförbundet

 

Ja fy fanken. Var ett andetag ifran att acceptera en BG-match om 1€ poangen mot Rickard i Monte Carlo. Fick sedan veta att han ar/var ordf i Svenska Backgammonforbundet (tror jag). :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Schack kommer inte på frågan om pengar.

 

Men tror Backgammon botar är sällsynt samt mycket sämre, hade en sida med en bra bonus som jag spelade på, ska se om jag hittar den.

 

 

Absolut inte, det är bara en handfull spelare i världen som är högre rankade än Snowie och Jellyfish, två BG-program

 

(alltså inte botar, men program som folk kan ha bredvid sig när dom spelar mot dig.

 

Det finns INGEN människa i världen idag som slår gnu_wclass i långa loppet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Också rent skitsnack.

En världsklassspelare får svårt att vinna mer än 60-65% av matcherna tom mot intermediates, i längre matcher alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Också rent skitsnack.

 

En världsklassspelare får svårt att vinna mer än 60-65% av matcherna tom mot intermediates, i längre matcher alltså.

 

Känner också att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Också rent skitsnack.

En världsklassspelare får svårt att vinna mer än 60-65% av matcherna tom mot intermediates, i längre matcher alltså.

 

Varför? Om matchen är tillräckligt lång borde ju turen jämna ut sig och vad är då den sämre spelaren bättre på? Som gör att han vinner 30% av gångerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Också rent skitsnack.

En världsklassspelare får svårt att vinna mer än 60-65% av matcherna tom mot intermediates, i längre matcher alltså.

 

Varför? Om matchen är tillräckligt lång borde ju turen jämna ut sig och vad är då den sämre spelaren bättre på? Som gör att han vinner 30% av gångerna?

 

Tärningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Också rent skitsnack.

En världsklassspelare får svårt att vinna mer än 60-65% av matcherna tom mot intermediates, i längre matcher alltså.

 

Varför? Om matchen är tillräckligt lång borde ju turen jämna ut sig och vad är då den sämre spelaren bättre på? Som gör att han vinner 30% av gångerna?

 

De felflytt han gör försämrar för det mesta hans chanser att vinna med ungefär 0,5% per fel, ofta ännu mindre. Det säger sig självt att inte ens 10st såna fel är helt utslagsgivande.

Dessutom kan han ofta hiva upp kuben till höga nivåer och låta turen ha större betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare i BG har ingen chans mot mig i en längre match. Och jag har ingen chans i en längre match mot någon riktigt bra spelare.

 

Också rent skitsnack.

En världsklassspelare får svårt att vinna mer än 60-65% av matcherna tom mot intermediates, i längre matcher alltså.

 

Varför? Om matchen är tillräckligt lång borde ju turen jämna ut sig och vad är då den sämre spelaren bättre på? Som gör att han vinner 30% av gångerna?

 

De felflytt han gör försämrar för det mesta hans chanser att vinna med ungefär 0,5% per fel, ofta ännu mindre. Det säger sig självt att inte ens 10st såna fel är helt utslagsgivande.

Dessutom kan han ofta hiva upp kuben till höga nivåer och låta turen ha större betydelse.

 

När jag snackar långa matcher så är det inte matcher till nio eller något liknande, utan kanske till 51.

 

Om jag kan hiva upp kuben till höga nivåer mot exempel Jörgen Granstedt - ja då spelar helt enkelt Jokern fel mot mig som tillåter mig få den möjligheten.

 

Jag tror (har ju inte spelat så långa matcher mot extremt bra motstånd) att jag skulle vinna ungefär 5% av matcherna mot Pawel B om vi spelade matcher till 100. Det anser jag vara "ingen chans". Min plånbok säger också samma sak efter många veckors cashgamenötande mot Pawel :-(

 

Och jag skulle vinna lika många procent matcher mot en nybörjare.

 

Skillnaden mellan mig och ex Jokern eller Pawel ligger inte så mycket i felflytt - precis som ovan skrivs så flyttar jag fel då och då, men inte uppseendeväckande fel, så 0,5% per fel är en hygglig uppskattning. Jag kanske väljer andra eller tredjebästa alternativet då och då. Nej min stora blotta (om man ska vara vitsig) är att jag har väldigt svårt för kubhanteringen, den går mest på känsla, och det är där världsklassspelaren utklassar mig.

 

När en nybörjare spelar,... ja vi måste ha olika benämning på nybörjare, helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...