Gå till innehåll

Mac vs. PC


nysta

Recommended Posts

Tjenare!

Sitter i valet om vad jag ska köpa för en till bärbar dator.

Funderar på att ta upp min frilansfotografering igen. Har blivit väldigt sugen. Till det behöver jag en ny bärbar dator. Liten och smidig.

Runt 12-13" skärm blir nog bra. Ska va smidig att bära med sig i fotoväskan. Ha trådlöst nätverk, lätt och tunn, bluetooth och sånna saker.

 

Det jag kollar på är antingen en Macbook 13" eller en typ PC som har 12-13" skärm

 

Har alltid jobbat i pc. men är lite sugen på att prova en mac. Några som har erfarenheter om mac?

funkar photoshop som jag har på skiva till min pc att installera på en mac?

Går det att köra ett trådlöst nätverk hemma med en pc och en mac uppkopplad?

 

MVH

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Photoshop-skiva kommer tyvärr inte att fungera på en Mac, på samma sätt som en Mac-Photoshop-skiva inte kommer att fungera på en PC - såvida du inte har ett emuleringsprogram på Macen som stödjer det.

 

Trådlösa nätverket är det inget problem med. Det är inte unikt för Mac, eller något eget system, utan vanligt 802.11a/-b/-g.

 

Jag finner Mac härligare att arbeta med, designen och Mac OS X är två självklara fördelar jämtemot vanliga PC/Windows. Jag skulle också våga säga att supporten från Apple är övertygande bättre än exempelvis Dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Mac i julas, photoshop, word, powerpoint m.m var redan installerat. Men på nya macbooken ska man väll kunna köra windows, så din PS skiva ska nog funka...

 

Det kräver att man installerar Windows på den först - och då är den inte längre än Mac.

 

Men man kan väll installera båda? Såg en film där det endast krävdes ett knapptryck så gick man från OS X - Windows.

 

EDIT:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Mac i julas, photoshop, word, powerpoint m.m var redan installerat. Men på nya macbooken ska man väll kunna köra windows, så din PS skiva ska nog funka...

 

Det kräver att man installerar Windows på den först - och då är den inte längre än Mac.

 

Men man kan väll installera båda? Såg en film där det endast krävdes ett knapptryck så gick man från OS X - Windows.

 

EDIT:

 

behövs inte ens kanpptryck, en liten klapp på sidan räcker:

http://mac.feber.se/2006/06/smackbook_blir_.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var den beställd.

 

En MacBook 2,0 GHz med 1 gb i ram och 80 gb HD.

Samt en Airport Extreme basstation så man kan köra iTunes trådlöst till stereon =)

 

Ska bli riktigt spännade att prova vad Macen går för =)

Hoppas nu bara den kommer innan man åker på semester.

 

Någon som vet bra sidor att snacka mac och ställa dumma frågor på?? =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

sitter nu i lobbyn på tanum strands hotell och skriver på min sprillans nya macbook.. helt underbar dator och osx verkar vara ett bra, snabbt och bra upplagt operativsystem.

är dock lite krångligt så här i början tycker jag.. men går bättre och bättre =)

 

blir nog till att sälja pc:n.. fast då har jag ju inget att spela poker på.. får väl ta och installera xp på denna burken då =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera pokerklienter går att emulera på Mac?

det är en sak jag funderat på. Är det mycket krångel att få igång pokern på mac?

 

Sen en sak till. ÄR ju en sån där lite mac, 12-13" som jag funderat på. Mest för att de är så snygga. Men hur går det att multitabla på dem? Det måste ju bli väldigt smått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...