Gyre Postad 10 December , 2004 Rapport Postad 10 December , 2004 Bakgrundsfakta: Har precis börjat testa på lite PL, är i princip helt ny på det. Har mest spelat FL samt turneringar/SnG (NL) tidigare. Spelat poker i 3 månder ungefär och läst ett par böcker. Bordsstämning Precis satt mig, vet inget om någon i princip, bordet är väl lite löst som de flesta är på Partypoker. Spelet Total number of players : 10 Seat 1: jrod7_04 ( $27.85) Seat 2: RClutch9 ( $10.45) Seat 3: amsiegel1024 ( $35.47) Seat 4: TMFS9 ( $72.7) Seat 5: SoCalDave9 ( $58.2) Seat 6: mx_rider_518 ( $30.05) Seat 7: thundrd ( $21) Seat 8: hellraser69 ( $10) Seat 9: paak4655 ( $67.8) Seat 10: Hero ( $30.7) OpeningBetRound Dealt to Hero [ Qc, Qh ] Trevlig starthand, inte så mycket att säga om den. Hero posts small blind (0.25) jrod7_04 posts big blind (0.5) hellraser69 posts big blind (0.5) RClutch9 folds. amsiegel1024 folds. TMFS9 raises (2.25) to 2.25 SoCalDave9 folds. mx_rider_518 folds. thundrd folds. hellraser69 folds. paak4655 calls (2.25) Hero calls (2) jrod7_04 calls (1.75) TMFS9 betar ut max, funderar på om jag ska re-raisa henom eller inte, väljer dock en syn här eftersom paak4655 synar. Rätt? Fel? Flop Dealing Flop: [ 9h, Tc, Jc ] (Pot = $10.5) Ganska farlig flop, att nån har hängt med pre-fop med KQ är inte omöjligt på dessa bord, dock så har jag överpar samt öppet stegdrag, gillar iofs inte att färgdraget ligger ute. Möjligen är många av min outs döda här. Bestämmer mig för att beta lite över halva potten för att se vad jag står, hoppas här på att ta potten direkt. Hero bets (6) jrod7_04 calls (6) TMFS9 folds. paak4655 raises (33.05) to 33.05 Min tanke om att plocka potten med mit bet gick ju inte så bra, jrod callar men paak4655 sätter oss båda all-in om vi synar, inte direk vad jag hade hoppats på. Tycker att det är en ganska given fold här. GyreGrus folds. jrod7_04 folds. Result ** Summary ** Main Pot: $53.2 | Rake: $1.35 jrod7_04 balance $19.6, lost $8.25 (folded) TMFS9 balance $70.45, lost $2.25 (folded) paak4655 balance $85.7, bet $35.3, collected $53.2, net +$17.9 GyreGrus balance $22.45, lost $8.25 (folded) Avslutning Vad ska man säga, det jag mest undrar är om mitt spel pre-flop samt på floppen är rätt/fel/bra/tomtigt eller vad det nu kan vara. * RP - QoS * Citera
Spektakel Postad 10 December , 2004 Rapport Postad 10 December , 2004 TMFS9 säger: Hej, jag har en rätt bra hand här. SoCalDave9 säger: Det har inte jag. mx_rider_518 säger: Inte jag heller. thundrd folds säger: Inte jag heller. hellraser69 säger: Inte jag heller. paak4655 säger: Inte jag heller egentligen, men viss potential har den och jag har ju position. Hero säger: Tja, om jag träffar floppen så kanske.. jrod7_04 säger: Samma här. Dealing Flop: [ 9h, Tc, Jc ] Hero säger: Ajdå, den missade jag. Men det kanske de andra också gjorde. jrod7_04 säger: Jag behöver förbättra, men en så liten bet kan jag ju se. paak4655 säger: Jahapp, de har ingenting att skryta med, jag har bästa handen, åtminstone så vitt de vet. Ska någon dra på mig ska de betala för det. Alltså: Du visar hela vägen att du inte tror nämnvärt på din hand och uppmanar därmed fi att sno potten. Jag hade höjt före floppen. Om fi bara synar kan du vara i princip säker på att du leder om han inte förbättrar. På floppen betar du alldeles för lite för att vara trovärdig, särskilt med tanke på att du bara synade preflop. Ska du göra en framstöt där får du åtminstone beta pot. Med vad vet jag om poker? Mvh Citera
Papa Kubo Postad 10 December , 2004 Rapport Postad 10 December , 2004 Med vad vet jag om poker? Säg det, men du är hur som helst väldigt rolig. Citera
Hjort Postad 11 December , 2004 Rapport Postad 11 December , 2004 TMFS9 betar ut max, funderar på om jag ska re-raisa henom eller inte, väljer dock en syn här eftersom jrod7_04 synar. Rätt? Fel? Om du ska re-raisa eller ej beror ju mest på hur tight originalhöjaren är, om du vet att han inte höjer med sämre än JJ eller AK så är det ju onödigt att höja. Däremot kan du ju vara rätt säker på att ingen av spelarna emellan har bättre hand än dig eftersom de själva skulle höjt då. Vet du inget om spelaren så är det inte alls orimligt att anta att han höjer med många händer sämre än din, slutsats - höj upp till kanske runt 8 eller 10. Det är lite bökigt att det lämnar dig med mindre än ett pottbet kvar på floppen dock. Sen undrar jag hur synsk du är om du visste att jrod skulle syna ur stora mörken när du satt i lilla mörken. Ganska farlig flop Och här tänkte jag monsterflopp. Större delen av tiden så har du bäst hand, och har du inte bäst hand så har du allra oftast 10 outs gånger två att få det, plus att du har backdörrsfärgdrag. När du floppar ett stort drag (6-8 outs) plus någon annan sorts drag eller färdig hand har du en väldigt stark hand i hold'em, ofta är du favorit mot överpar eller tvåpar i sådana situationer. Min tanke om att plocka potten med mit bet gick ju inte så bra, jrod callar men paak4655 sätter oss båda all-in om vi synar, inte direk vad jag hade hoppats på.Tycker att det är en ganska given fold här. Det är en given och självklar syn här, odds på 11:21 när du är favorit mot en hand som JT och har nästan tillräckliga odds mot en hand som JJ samt att du mycket väl kan vara uppe mot AJ eller liknande och vara massiv favorit. Mot KQ är du naturligtvis stekt, men du behöver och andra sidan kristallkula för att vara klar över att det är det han har. Om vi förutsätter att din motståndare kan ha följande händer, AA-99, AJs, KQs, JTs-J9s, T9s, 87s, AJo, KQo, JTo-J9o, T9o, så har du i snitt 46% vinstchans, vilket med tanke på oddsen du får är jättebra. Sen finns det ju någon sannolikhet att killen bakom vill komma in med ett färgdrag eller något sånt, och det är antagligen inte bra, men och andra sidan kommer det inte hända särskilt ofta plus att oddsen förbättras rätt drastiskt i de fallen. Citera
Gyre Postad 12 December , 2004 Författare Rapport Postad 12 December , 2004 Om du ska re-raisa eller ej beror ju mest på hur tight originalhöjaren är, om du vet att han inte höjer med sämre än JJ eller AK så är det ju onödigt att höja. Däremot kan du ju vara rätt säker på att ingen av spelarna emellan har bättre hand än dig eftersom de själva skulle höjt då. Vet du inget om spelaren så är det inte alls orimligt att anta att han höjer med många händer sämre än din, slutsats - höj upp till kanske runt 8 eller 10. Det är lite bökigt att det lämnar dig med mindre än ett pottbet kvar på floppen dock. Sen undrar jag hur synsk du är om du visste att jrod skulle syna ur stora mörken när du satt i lilla mörken. Jag har inte en aning vad han kan tänkas höja med, om vi antar att han är en average spelare på denna nivån så finns det ganska många händer att välja på. Bordet alltså ha höjt här? Menade såklart också paak4655 syn och inte jrod, Och här tänkte jag monsterflopp. Större delen av tiden så har du bäst hand, och har du inte bäst hand så har du allra oftast 10 outs gånger två att få det, plus att du har backdörrsfärgdrag. När du floppar ett stort drag (6-8 outs) plus någon annan sorts drag eller färdig hand har du en väldigt stark hand i hold'em, ofta är du favorit mot överpar eller tvåpar i sådana situationer. Har funderat lite på handen nu och inser att jag nog bör ha lagt ett pot-bet här, med förhoppning att ta potten(?) Det är en given och självklar syn här, odds på 11:21 när du är favorit mot en hand som JT och har nästan tillräckliga odds mot en hand som JJ samt att du mycket väl kan vara uppe mot AJ eller liknande och vara massiv favorit. Mot KQ är du naturligtvis stekt, men du behöver och andra sidan kristallkula för att vara klar över att det är det han har. Om vi förutsätter att din motståndare kan ha följande händer, AA-99, AJs, KQs, JTs-J9s, T9s, 87s, AJo, KQo, JTo-J9o, T9o, så har du i snitt 46% vinstchans, vilket med tanke på oddsen du får är jättebra. Sen finns det ju någon sannolikhet att killen bakom vill komma in med ett färgdrag eller något sånt, och det är antagligen inte bra, men och andra sidan kommer det inte hända särskilt ofta plus att oddsen förbättras rätt drastiskt i de fallen. Har funderat lite på vad paak4655 kan tänkas sitta med, gissar på att han antagligen har träffat ett set, låg stege eller KQ, eller möjligtvis en semi-bluff med överkort eller överpar. Detta eftersom han inte höjde pre-flop (visserligen gjorde inte jag det med mitt höga par men iaf). Inser nu att jag skulle ha callat då det i princip vara finns en hand som jag verkligen är illa ute mot samt har många outs mot de händer som är bättre än mig och till och med är favorit mot vissa inte helt omöjliga händer. Citera
Fadeh Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Du sitter med position på honom. Han väljer att checkraise all in. Det skriker lite semibluff för mig. Sitter man med drag och vill semibluffa kan man ju inte openbetta för då ger man motståndaren chansen att gå all in först. Att tvingas gå all in med ett drag är ju totalt värdelöst. Sen vet jag inte hur många som använder den taktiken på 0,25/0,5. Hade han haft set/2par/AJ tror jag nog han hade raisat med dragen ute sådär. Och att checkraise en floppad stege all in verkar ju lite halvvrickat så det tror jag inte är alltför troligt. Givetvis beror allt detta på vem du möter och hur bra du känner till hur han spelar. Citera
Fairlane Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Du sitter med position på honom. Han väljer att checkraise all in. Det skriker lite semibluff för mig. Sitter man med drag och vill semibluffa kan man ju inte openbetta för då ger man motståndaren chansen att gå all in först. Att tvingas gå all in med ett drag är ju totalt värdelöst. Sen vet jag inte hur många som använder den taktiken på 0,25/0,5. Hade han haft set/2par/AJ tror jag nog han hade raisat med dragen ute sådär. Och att checkraise en floppad stege all in verkar ju lite halvvrickat så det tror jag inte är alltför troligt. Vår hjälte sitter ju som small blind, medan fienden sitter på knappen? Citera
Fadeh Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Vår hjälte sitter ju som small blind, medan fienden sitter på knappen? Oj, ignorera min post i såna fall. Citera
Gyre Postad 13 December , 2004 Författare Rapport Postad 13 December , 2004 Vår hjälte sitter ju som small blind, medan fienden sitter på knappen? Oj, ignorera min post i såna fall. Fick inte riktigt ihop din post faktiskt Du har inte tid att skriva ett nytt svar? Tycker du brukar ha ganska bra tankegångar i dina andra svar. Citera
Fadeh Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Ok jag gör ett nytt försök. När han raisar med position blir det svårare och räkna ut vad han har. Du öppnar trots att någon annan har bettat preflop, vilket är väldigt ovanligt. Checka tills raisaren är ju ett vanligt fenomen. Det beror ju i och för sig på vem det är som raisar. Finns vissa spelare som jag vet till 95% kommer dra på ett pott bet på floppen vad som än kommer på floppen och att i ett sånt läge öppna med en sådan bra hand som du har skulle jag nog inte göra. Nu så öppnar du istället och en annan synar innan preflop raisaren. Detta antyder på att synaren nästan säkert sitter på drag. Och när du har 2 damer så sitter han troligtvis på färgdrag. Preflopraisaren foldar sin AK(vad annars kan han ha i detta läge?) och turen går till vår lilla raisare. Han vet i detta läget att det är 2 personer innan han som har något bra på handen. Tror nu inte att han spelar på semibluff utan att han har någonting. Overpair verkar lite skumt, det borde han raisat preflop med. Nu till problemet, även med all in så ger han odds åt färgdraget att syna. Och vill han ge så dåliga odds som möjligt åt färgdraget så finns givetvis bara all in som alternativ. Men vad kan han ha för kort. Det var ju ändå en 4,5BB raise preflop. 99-JJ känns då mer troligt än KQ. AJ känns också skumt att se hos en som synar pre flop. Tror inte han bluffar in i ett starkt drag plus en öppningshand med så grunda stackar. Summa summarum, han leder med stor sannolikhet över dig på floppen. Men du kan troligen räkna med 8 vinstgivande outs. 3 kungar som inte ger färg och 3 åttor osm inte ger färg plus de 2 återstående damerna. Sen om vi drar av lite för att du kan träffa och ändå förlora mot kåk eller liknande högre stege så kanske vi kan räkna med 6 outs kvar då. Detta måste jag nog avsluta som att jag hade foldat. Känns som oddsen är för dåliga, framförallt eftersom att du kan i stort sett vara i läget "drawing dead". Finns i stort sett bara en hand du vill vara uppe mot och det är J-K/A. Sen måste jag avsluta med att min erfarenhet av spelet på 0,25/0,5 inte är den bästa så jag har lite svårt att uttala mig och att agerandet i detta läget varierar stort på grund av vem som gör vad. Hade jag vart i din position hade jag checkat floppen och när han på knappen raisar hade jag ställt om all in. Blir så svåra beslut annars. Alltid bättre låta motståndarna ta svåra beslut än att själv göra det. Citera
Hjort Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Summa summarum, han leder med stor sannolikhet över dig på floppen. Men du kan troligen räkna med 8 vinstgivande outs. 3 kungar som inte ger färg och 3 åttor osm inte ger färg plus de 2 återstående damerna. Sen om vi drar av lite för att du kan träffa och ändå förlora mot kåk eller liknande högre stege så kanske vi kan räkna med 6 outs kvar då. Det där känns alldeles för pessimitistist, han kan ju inte dra bort färgkorten och stegkort med samma hand exempelvis. Om vi vet att han har stege, tvåpar eller set så har vi ju ändå runt 37% vinstchans här, och så bra upplösning på sin read har man knappast mot de här lirarna. Med pottodds på 22,5: 51 och hyffsat pessimistiska vinstodds på 37:63 så känns folden rätt omöjlig. För att man ska ha fold så måste man i stort sett vara säker på att vara uppe mot stege eller set och tvåpar inte är någon möjlighet alls. Citera
Fadeh Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Tycker beslutet är marginellt. Det viktiga är försöka undvika att hamna i sådana situationer. Och jag tror fortfarande han var uppe mot set som allra troligast och att den andra synaren hade synat all in han med om vår hjälte hade synat.(om den andra nu satt med färgdraget) Citera
ades_va Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Fadeh : Ska du räkna på att han bara har färgdrag så ger alla kort utanför den färgen QQ vinst, inte sant? (Tänkte på att du räknade 3 8or och 3 K'ar) Citera
Fadeh Postad 13 December , 2004 Rapport Postad 13 December , 2004 Räknade ju med att den tredje personen hade färgdrag... Citera
Recommended Posts