Gå till innehåll

LÄNK: Artikel om money management


zamora

Recommended Posts

vet inte om det här är rätt forum men det handlar ju på sätt och vis om studier.

 

ramlade på en artikel på pokerpages.com om "money management".

http://www.pokerpages.com/articles/players/bill-moloney01.htm

 

Två saker slog mig: för det första så skriver författaren:

 

There is alot of talk about how much bankroll you need. I play a very low variance game so 200 X BB is more than adequate for me. People have tried to calculate the probability of a winning player going broke with this type of bankroll. I can tell you, in my case, I believe it to be close to zero. After 6 years my bankroll has never suffered even a 30% setback.

 

Han hävdar att han spelar heltid som pensionär. Att under sex år aldrig ha en downswing på mer än 30% av en kassa på 200 bb (han spelar bara sng's om jag förstått det rätt. vad han räknar som bb har jag ingen aning om, men skit samma) måste innebära att han antingen ljuger eller också är en världspelare instäng i en snåljåps kropp.

 

sen fortsätter han om sina bankrolls för live och onlinespel:

 

I never add or remove money from these bankrolls. I never co mingle them with my personal money. I never consider the bankroll my money. Let me tell you it makes a huge difference in how you play when you dont play with your own money.

 

Frågan är ju om man spelar bättre eller sämre om man anser att pengarna man spelar med inte är ens egna. Och om man aldrig tar ut något, skulle man inte lika gärna kunna spela playmoney då?

 

Kanske funkar det för vissa. jag vet inte. han avslutar :

 

I realize my way is far too conservative for alot of you. I do hope hearing about this very disciplined approach helps some of you. As they say, "It works for me"

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar vara en skräpartikel med en hel del konstigheter:

 

1) låg varians -> lägre rulle. Ofta är det förhållandet inte sant eftersom lägre varians ofta innebär lägre EV, en spelare som undelåter att cappa nötflushdraget i en flervägspott på floppen kommer ju visserligen ha lägre varians än en som gör det, men han kommer likväl behöva en större rulle eftersom hans winrate kommer bli betydligt lägre om han ger upp höjningar i alla situationer där han tjänar någon bråkdels bet.

 

2) torskat som mest 60BB under 6 år. Jag skulle tro att orsaken till det är att han helt enkelt inte spelat särskilt mycket fixlimit. Han säger ju själv att han bara lirar turneringar online och väldigt sällan kunde spela live. Då blir det inte nödvändigtvis särskilt många fixlimithänder under ett par år.

 

Säg att han spelade en fyratimmarssession live per månad. Då blir det cirka 1200 händer om året, även om vi fyrdubblar det där så kommer han inte upp i mycket mer än 20000-30000 händer under sin fixlimitkarriär, och jag tror det är högt räknat.

 

3) Kör med artificiellt begränsad rulle, vilket är väldigt dumt om man har som ambition att maxa mängden pengar man tjänar. Det här är ju för övrigt enda anledningen att hans approach är konservativ, och den kan mycket väl vara alldeles för konservativ för andra spelare som gör likadant, det går inte att säga utan att känna till deras finansiella sitaution i stort. Däremot så vore det ju en aning självmordsbenäget att göra så med sin riktiga bankrulle, dvs allt man äger och har.

 

4) Motsäger sig själv, han finansierade själv sina liveturneringar i början eftersom han förlorade, samtidigt som han aldrig lägger till eller tar bort pengar från sin rulle. Låter det som en människa med noggranna bokföringsvanor och bra disciplin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...