jaqk Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Ni som är experter på Windows, varför blir det så mysko när man försöker ta en skärmdump på en film i t ex Mediaplayer? När man skär ut ett utsnitt av bilden blir det istället som ett litet fönster in till den hela stora bilden som ligger kvar oförändrad i bakgrunden. Rättare sagt, hur kan man komma åt bilden och göra en vanlig hederlig jpg? Citera
bzkt Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Om du kör VLC är det bara att gå till "Video" > "Skärmbild" så tar den en skärmdump åt dig. Citera
heltok Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 jo, lite skumt är det. testa att köra 4 st filmer i vlc och ta en skärmdump och klistra in i paint. när man sedan rör på bilden flyttar sig ena fönstret och det blir ett svart hål kvar. Citera
jaqk Postad 20 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2006 jo, lite skumt är det. testa att köra 4 st filmer i vlc och ta en skärmdump och klistra in i paint. när man sedan rör på bilden flyttar sig ena fönstret och det blir ett svart hål kvar. Precis. VLC:s skärmbild avhjälper inte det mysko fenomenet, tyvärr. Citera
bzkt Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 jo, lite skumt är det. testa att köra 4 st filmer i vlc och ta en skärmdump och klistra in i paint. när man sedan rör på bilden flyttar sig ena fönstret och det blir ett svart hål kvar. Precis. VLC:s skärmbild avhjälper inte det mysko fenomenet, tyvärr. Jo, det lägger sig en skärmdump i Mina dokument\Mina bilder. Där ser du filen med namnet vlcsnap-<nummer>.png Citera
jaqk Postad 20 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2006 Jo, det lägger sig en skärmdump i Mina dokument\Mina bilder. Där ser du filen med namnet vlcsnap-<nummer>.png Ja du j-r. Elegant. Tack!! Citera
TANDEMCYKELN Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Ni som är experter på Windows, varför blir det så mysko när man försöker ta en skärmdump på en film i t ex Mediaplayer? När man skär ut ett utsnitt av bilden blir det istället som ett litet fönster in till den hela stora bilden som ligger kvar oförändrad i bakgrunden. Bilden är hårdvaruaccelererad av grafikkortet. Det är därför som det blir så. Citera
heltok Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Ni som är experter på Windows, varför blir det så mysko när man försöker ta en skärmdump på en film i t ex Mediaplayer? När man skär ut ett utsnitt av bilden blir det istället som ett litet fönster in till den hela stora bilden som ligger kvar oförändrad i bakgrunden. Bilden är hårdvaruaccelererad av grafikkortet. Det är därför som det blir så. funkar ju fint i osx och där är allt hårdvaruaccelerat? Citera
Henkeman Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Skärmdumpfunktionen i OSX kanske är anpassad för det då? Går ta skärmdumpar på filmer med antingen inbyggda funktionen i de flesta filmvisare (utom Mediespelaren då säkert), t.ex. VLC, Media Player Classic eller med ett skärmdumpprogram med lite bättre funktioner än Windows inbyggda funktion, t.ex. SnagIt. Citera
Recommended Posts