Gå till innehåll

NLT - SnG, två resteals på bubblan


dlinder

Recommended Posts

Efter att ha bubblat lite fler gånger än hälsosamt börjar jag fundera på om jag inte är överaggressiv i de lägena, speciellt då med resteals. Här är två händer att fundera över, tyvärr readlösa då jag inte fått PT att funka ordentligt:

 

Hand 1

 

Seat 5 is the button

Total number of players : 4

Seat 7: Hero ( $5430 )

Seat 5: skillzzz10 ( $4660 )

Seat 4: screwed76 ( $6352 )

Seat 1: goddsland ( $3558 )

Trny:25003180 Level:5

Blinds(200/400)

 

Dealt to Hero [ :9d::Ah: ]

screwed76 folds.

skillzzz10 raises [1000].

Hero is all-In.

 

 

Hand 2

Seat 10 is the button

Total number of players : 4

Seat 10: Cammykaze ( $3240 )

Seat 4: Surr3al1ty ( $5595 )

Seat 9: Jeterwoods ( $1935 )

Seat 5: Hero ( $9230 )

Trny:25001332 Level:7

Blinds-Antes(400/800-25)

Players post ante [25].

 

Dealt to Hero [ :Ks::4s: ]

Jeterwoods folds.

Cammykaze folds.

Surr3al1ty raises [1200].

Hero is all-In.

 

Eventuell skillnad mellan de två händerna (Hand 1 är ju tex inte direkt en resteal, men anta t ex att min hand varit sämre)? Gör ni ofta resteals, vad tycker ni om dem? Hur stor måste er stack vara jämfört med Fi:s för att ni ska överväga en resteal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stacken bör vara allra minst 3x hans räjs, annars får han odds att syna med any two, men gärna ännu mer. Helst 15xbb, eller 4-5xräjsen.

 

Första handen känns ju helt ok, andra handen är jag tveksam till. Sedan är jag inte säker på om jag läser HH:n rätt, höjer han till 2000?

 

 

Enligt min stats så är jag jäkligt aggressiv, förutom när det gäller att försvara blindsen, där jag nästan är tokvektajt. Har dock kommit fram till att det huvudsakligen beror på att den normale fi på Stars faktiskt stöldar jäkligt sällan utan ofta väntar på en bra hand. Blir helt enkelt korrekt att vika en hel del från blindsen då. En annan faktor är att blindsen ofta är så höga att en resteal motsvarar att syna sig all-in, vilket inte är alls lika effektivt. Så jag vill ha en väldigt bra read på en snubbe för att göra resteal, samt en någorlunda hyffsad stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väl gör dem brukar jag göra det med SC:s, typ 76s. Pa sa vis blir man inte dominerad om fi rakar ha typ AK.

 

Annars tycker jag mer om att ställa efter ett par limpar än raisar. Men om t ex knappen höjer min bb kanske jag ställer med T :heart: 9 :heart:, den är ju sa snygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stacken bör vara allra minst 3x hans räjs, annars får han odds att syna med any two, men gärna ännu mer. Helst 15xbb, eller 4-5xräjsen.

 

Håller med, känns rimligt. Men huruvida det är +$EV för Fi att syna en raise i minsta laget måste ju också bero på om det finns någon kortstack på väg ut.

 

Första handen känns ju helt ok, andra handen är jag tveksam till. Sedan är jag inte säker på om jag läser HH:n rätt, höjer han till 2000?

 

Nej, han minhöjer till 1600.

 

Så jag vill ha en väldigt bra read på en snubbe för att göra resteal, samt en någorlunda hyffsad stack.

 

Låtter vettigt, fast viktigare än read tror jag nog ändå att stacksituationen är (att man täcker Fi som ändå har ok med marker, samt att det finns en hyfsad kortis med). Är Fi då tajt i sina starthandskrav är han nog ofta vek i beslutet syn/fold också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, närvarande kortis och att man täcker fi är helt klart bra, men så länge det inte är på bubblan är inte det lika viktigt. Fast du kanske bara menade på bubblan? Är man storstack på bubblan kan man ju resteala med en jättevid HD så länge stackstorlekarna är ok och en kortis är på väg ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, närvarande kortis och att man täcker fi är helt klart bra, men så länge det inte är på bubblan är inte det lika viktigt. Fast du kanske bara menade på bubblan? Är man storstack på bubblan kan man ju resteala med en jättevid HD så länge stackstorlekarna är ok och en kortis är på väg ut.

Plus att fi är kompetent nog att förstå att han måste lägga i stort sett alla sina händer mot din all-in för att inte pissa ofantliga summor pengar på shortstacken. Icke att förglömma, speciellt low/mid stakes. Behöver nog gå förvånansvärt högt upp i nivå för att kunna lita på att fi gör sitt jobb och foldar här tillräckligt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, närvarande kortis och att man täcker fi är helt klart bra, men så länge det inte är på bubblan är inte det lika viktigt. Fast du kanske bara menade på bubblan? Är man storstack på bubblan kan man ju resteala med en jättevid HD så länge stackstorlekarna är ok och en kortis är på väg ut.

 

Jo, det var bubblan jag tänkte på här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, närvarande kortis och att man täcker fi är helt klart bra, men så länge det inte är på bubblan är inte det lika viktigt. Fast du kanske bara menade på bubblan? Är man storstack på bubblan kan man ju resteala med en jättevid HD så länge stackstorlekarna är ok och en kortis är på väg ut.

Plus att fi är kompetent nog att förstå att han måste lägga i stort sett alla sina händer mot din all-in för att inte pissa ofantliga summor pengar på shortstacken. Icke att förglömma, speciellt low/mid stakes. Behöver nog gå förvånansvärt högt upp i nivå för att kunna lita på att fi gör sitt jobb och foldar här tillräckligt ofta.

 

Ja, den är viktig också. Stöter på många snubbar som inte fattar det dära, t.ex. en snubbe häromveckan som synar all-in med AJ och skriver "haha, easy call idiot" i chatten och håller på. :?

 

Dock så är det ofta fortfarande helt korrekt att ställa med en jättevid HD trots att muppfi gör felaktiga syner ibland. Blir högre varians bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väl gör dem brukar jag göra det med SC:s, typ 76s. Pa sa vis blir man inte dominerad om fi rakar ha typ AK.

 

Det där är en vanlig missuppfattning, Harrington som hittar på saker. Mot t.ex. 66+,A5s+,K9s+,Q9s+,JTs,ATo+,KTo+,QJo är det bättre att sitta på KT än på 76s.

 

Det låter ju jäkligt bra att säga att 76s har mindre risk att vara dominerad, men å andra sidan så klarar sig Kx mycket bättre mot 88-QQ än vad 76s gör, och det kompenseras inte av risken av att vara dominerad.

 

Så det är sant men fel, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så är det ofta fortfarande helt korrekt att ställa med en jättevid HD trots att muppfi gör felaktiga syner ibland. Blir högre varians bara.

Japp, blir högre varians och den är "negativ". För varje mupp som synar tappar du $EV. Jag skulle tro att synmuppsfrekvensen är för hög på låga nivåer (läs <$10), så att det till och med är -$EV att ställa in (mot snitt-fi, vem fan det nu är), men det beror naturligtvis på vad man har för read på snubben också. Med andra ord är det nog ingen särskilt bra taktik för Frugan att köra (hur går det för henne förresten, hon hade ju en lysande start på karriären :) ) på $1-turrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...