andpet Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Tja. Denna är min första postning av en HH, men flera skall det bli. Jag analyserar ofta mina egna fel, och vet redan ett flertalet fel jag utför i HH:n nedanför. Dock är jag mycket intresserad av er åsikt. Belys vad ni anser är korrekt och tvivelaktigt i mitt lir. Jag multitablar och har ingen hundraprocentig read på killen. Dock är jag helt hundra på att jag på floppen har honom och sätter honom uteslutet på färgdraget. Själv är jag mycket TAG och har rätt mycket respekt runt borden då jag väldigt sällan, för att säga aldrig, förlorar. Men fritt fram; såga mig! Bordsplacering: Anchorman sitter på stol 1 med $112.18. crn sitter på stol 2 med $210.69. nisimaru sitter på stol 3 med $106.60. Toschi78 sitter på stol 4 med $122.78. belliqueu sitter på stol 5 med $90.00. doudou666 sitter på stol 6 med $195.60. Lägga blindar: Knappen är vid stol 3. Toschi78 lägger den lilla blinden på $0.50. belliqueu lägger den stora blinden på $1.00. Ge hålkorten: Anchorman: Qd As crn: -- -- nisimaru: -- -- Toschi78: -- -- belliqueu: -- -- doudou666: -- -- Före floppen: doudou666 lägger sig. Anchorman höjer $3.50. crn lägger sig. nisimaru lägger sig. Toschi78 lägger sig. belliqueu synar $2.50. Floppen (3h 6c Ac): belliqueu checkar. Anchorman höjer $7.50. belliqueu synar $7.50. Turnkortet (3h 6c Ac 3d): belliqueu höjer $22.50. Anchorman höjer $90.00. belliqueu synar $56.50. Riverkortet (3h 6c Ac 3d 4h): * Resultat bort - QoS * Citera
Ignatius Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Posta inte resultatet. Nu är det lätt att såga din turnraise (som verkar vara onödigt stor). Citera
Bernt Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Om ett till synes blankt kort faller på turn och Fi vaknar till liv är det väl det bästa att syna ner, inte höja!? Citera
dlinder Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Posta inte resultatet. Nu är det lätt att såga din turnraise (som verkar vara onödigt stor). Faktum är att det nog går rätt bra att såga den ändå Citera
brut Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Ok vi antar att han inte hade ett pp från start. Så på turn har han ett färgdrag med cl3 eller inte. Tror inte att han behöver ha cl 3 så ofta för sin bet. Han kan räkna med att du lägger ganska ofta, om du inte träffat A. Normala spelet är ju att i det läget höja. Alternativet är att syna, sedan checkfolda på river om cl kommer och kommer inte cl så hoppas att han bluffar bort sig. Alt 1.All in Säg att han har cl 3 25% av gångerna. Minimal vinst= när han foldar= 0,75*X(=pot). Förlust 1,25(betten 56=1,25xpott)*X*0,25=0,31. 0,75-0,31=0,44X. Dessutom får man lägga till några 100 delsX för de gånger man drar ut. Säg 0,5X Alt 2 Syn. 9/46 av gångerna förlorar man 22.5=22,5/44,5*X=0,5X. 0,5*9/46=0,1X. 75% av gångerna det inte kommer en cl vinner X. 0,75*36/46*X=0,59X.25%av gångerna det inte kommer en cl förlorar du 1,25X(du måste syna).1,25X*36/46*0,25=0,24X vi höftar och drar av 0,04 för de gånger du drar ur=0,20. Så vi behöver veta hur ofta fi bluffar på en blank river för att synen ska bli mer lönsam. Om han aldrig bluffar så blir EV=0,59-0,1-0,2=0,4X. Något överraskande högt värde tycker jag. Så jag avslutar uträkningen här och konstaterar att det är bättre att syna än att ställa in. Tyvärr orkar jag inte räkna på EV med en mindre bet som troligen är det som är det bästa. I det här fallet kan man ju folda river om cl kommer då man har en så bra read så att fi har inga implicita odds och gör alltså fel om han synar en liten bet. Så rätt är antagligen att höja med ca20-25 på turn. Några faktorer som påverkar. 1) Hur stor chansen är att han inte har 3. Ju oftare han har det ju bättre är det att syna. Eftersom man slinker oftare, när det kommer cl på river. Fi synar med any suited som det verkar så grovt sett kan chansen att han har en 3a matematiskt räknas ut. 1-10/11*9/10=18%. Sedan kan man väl säga att turnbetten gör att chansen ökar något så skattningen 25% förefaller rimligt. 2) Vi antog att fi foldade på all in på turnen vilket är så självklart att värdet sätts till 100% Är lite bakis så risken finns att det är något fel i uträkningen. (det brukar man ju ganska snabbt bli varse Ser gärna att diskusionen utvecklas ytterligare då jag tycker att det är ett ganska vanligt förekommande läge och att intuitionen kan vara fel här. I alla fall är den det för mig. Citera
Myssion Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Jag multitablar och har ingen hundraprocentig read på killen. Dock är jag helt hundra på att jag på floppen har honom och sätter honom uteslutet på färgdraget. Själv är jag mycket TAG och har rätt mycket respekt runt borden då jag väldigt sällan, för att säga aldrig, förlorar. Hur bra read man än har på någon så kan man inte sätta någon på uteslutande en enda hand (och då ska vi ju tillägga att du inte ens har en halvbra hand). Du måste sätta honom på en HD och vikta de olika möjligheterna. Du måste också omvärdera på varje gata. Räjsen på turn är helt galen. Citera
brut Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Myssion. Jag håller delvis med. Me innan man kan börja att räkna vad man ska göra mot en HD så måste man veta vad som är rätt mot en snävare HD i det här fallet cl draget med och utan en 3a. Sedan så tror jag att andpet har ganska rätt här då allt faktiskt talar för att han har denna snäva HD visst kan han ha set/fyrtal, tvåpar,A med sämre kicker men dels så motsäger budgivningen detta och dels så är dessa komb inte så jättemånga så jag tror att man i praktiken inte behöver räkna med dessa utan bara konstatera att man bör vara lite mer försiktig med att lägga in pengar i potten. Citera
andpet Postad 20 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2006 Till saken hör att det på everest fullkomligt vimlar av callingstations, som spelar sina drag på detta sätt. Det som fick mig att tappa huvudet var att FI tar över initiativet på turn, när den andra 3an faller. Min erfarenhet sa mig att ingen skulle vara så dum att betta trissen där, utan istället check-raisa, då jag har visat styrka och med all sannolikhet skulle beta turn vid en check från FI. Dum som jag är läser jag denna bet som en snygg semi-bluff (jag visste att han var på färgdraget) och ställer killen all-in. Såhär i efterhand har jag börjat tvivla på detta drag då spelarna på everest generellt är för dåliga för att semi-bluffa. Skulle nog hellre ha läst det som en värdebet, och foldat handen. Det var ju trots allt väldigt lite pengar inne i potten. Citera
dlinder Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Självklart "visste" du inte att han var på draget, det är ju omöjligt. I övrigt så går det väl utmärkt att syna turn, du måste ju inte trycka eller folda. Citera
ulaf Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Brut, plugga gärna lite styckeindelning sa orkar jag läsa dina troligtvis givande inlägg. Citera
sulla Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Självklart "visste" du inte att han var på draget, det är ju omöjligt. I övrigt så går det väl utmärkt att syna turn, du måste ju inte trycka eller folda. Vad löser du med en syn? Vet du på river vart du står? Nej, bättre bet och fold vid omslag samt fold vid ev bet på river. Alternativt fold direkt. Men syn ger dig inget. Har han färgdrag vill du inte ge gratiskort, har han träffat finns det minimal chans att river hjälper dig. Citera
dlinder Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Självklart "visste" du inte att han var på draget, det är ju omöjligt. I övrigt så går det väl utmärkt att syna turn, du måste ju inte trycka eller folda. Vad löser du med en syn? Vet du på river vart du står? Nej, bättre bet och fold vid omslag samt fold vid ev bet på river. Alternativt fold direkt. Men syn ger dig inget. Bet och fold vid omslag? Om du missade det bettade Fi alltså ut på turn, höjer du där är du committad. Syn ger mig det att jag ser om han bettar ut river också, och isf hur mycket. Så får jag omvärdera där. Citera
sulla Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Självklart "visste" du inte att han var på draget, det är ju omöjligt. I övrigt så går det väl utmärkt att syna turn, du måste ju inte trycka eller folda. Vad löser du med en syn? Vet du på river vart du står? Nej, bättre bet och fold vid omslag samt fold vid ev bet på river. Alternativt fold direkt. Men syn ger dig inget. Bet och fold vid omslag? Om du missade det bettade Fi alltså ut på turn, höjer du där är du committad. Syn ger mig det att jag ser om han bettar ut river också, och isf hur mycket. Så får jag omvärdera där. Håller inte med. Iom re-raisen på turn är du till 99% säker på att han träffat triss. Du kan med gott mod lägga handen. Skulle vilja se hur du spelat denna handen på river om du nu synat och 4 som kommer följs av ett bet på. 1: Pot bet 2: 1/2 pot bet 3: Allin 4: Check Citera
dlinder Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Håller inte med. Iom re-raisen på turn är du till 99% säker på att han träffat triss. Du kan med gott mod lägga handen. Antingen läser du eller jag hh:n helt fel. Jag ser då ingen reraise på turn, och definitivt inte från Fi som bet-synar. Citera
sulla Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Dåligt formulerat av mig, jag menar synen på turn från FI på vår re-raise. Sen såg jag nu att den re-raisen nära på innebar allin från vår sida, missade att stackarna vs bet inte var djupare. Får ev omvärdera. Men med djupare stackar tycker jag re-raisen är bra för att ta reda på info Citera
brut Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Fi har bevisligen synat med 83s, han kan alltså även syna med 24s25s.. 35s.. osv ett megaantal komb. 33=1komb, 66=3komb, AA?=3 komb, A3s=1komb A6s=3komb 36s=1 komb. Om han nu synar pre så lär han spela ungefär så här med sitt färgdrag. Så chansen att man leder är ju jättestor. Det kan till och med vara så att fi har AJ/AT/45s. Så enligt mig går det inte att folda. Citera
dlinder Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Om han nu synar pre så lär han spela ungefär så här med sitt färgdrag. Brukar du check-syna flopp och sedan betta ut på missad turn med dina färgdrag? Citera
spinner Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Ok vi antar att han inte hade ett pp från start. Så på turn har han ett färgdrag med cl3 eller inte. Tror inte att han behöver ha cl 3 så ofta för sin bet. Han kan räkna med att du lägger ganska ofta, om du inte träffat A. Normala spelet är ju att i det läget höja. Alternativet är att syna, sedan checkfolda på river om cl kommer och kommer inte cl så hoppas att han bluffar bort sig.Alt 1.All in Säg att han har cl 3 25% av gångerna. Minimal vinst= när han foldar= 0,75*X(=pot). Förlust 1,25(betten 56=1,25xpott)*X*0,25=0,31. 0,75-0,31=0,44X. Dessutom får man lägga till några 100 delsX för de gånger man drar ut. Säg 0,5X Alt 2 Syn. 9/46 av gångerna förlorar man 22.5=22,5/44,5*X=0,5X. 0,5*9/46=0,1X. 75% av gångerna det inte kommer en cl vinner X. 0,75*36/46*X=0,59X.25%av gångerna det inte kommer en cl förlorar du 1,25X(du måste syna).1,25X*36/46*0,25=0,24X vi höftar och drar av 0,04 för de gånger du drar ur=0,20. Så vi behöver veta hur ofta fi bluffar på en blank river för att synen ska bli mer lönsam. Om han aldrig bluffar så blir EV=0,59-0,1-0,2=0,4X. Något överraskande högt värde tycker jag. Så jag avslutar uträkningen här och konstaterar att det är bättre att syna än att ställa in. Tyvärr orkar jag inte räkna på EV med en mindre bet som troligen är det som är det bästa. I det här fallet kan man ju folda river om cl kommer då man har en så bra read så att fi har inga implicita odds och gör alltså fel om han synar en liten bet. Så rätt är antagligen att höja med ca20-25 på turn. Några faktorer som påverkar. 1) Hur stor chansen är att han inte har 3. Ju oftare han har det ju bättre är det att syna. Eftersom man slinker oftare, när det kommer cl på river. Fi synar med any suited som det verkar så grovt sett kan chansen att han har en 3a matematiskt räknas ut. 1-10/11*9/10=18%. Sedan kan man väl säga att turnbetten gör att chansen ökar något så skattningen 25% förefaller rimligt. 2) Vi antog att fi foldade på all in på turnen vilket är så självklart att värdet sätts till 100% Är lite bakis så risken finns att det är något fel i uträkningen. (det brukar man ju ganska snabbt bli varse Ser gärna att diskusionen utvecklas ytterligare då jag tycker att det är ett ganska vanligt förekommande läge och att intuitionen kan vara fel här. I alla fall är den det för mig. Killen har (brut)ala skills... Citera
cOP Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Bara jag som tycker det luktar skunk när han betar så stort rakt in på turn? Jag skulle nog kasta AQ (som inte direkt är något monster på denna brädan) redan där om jag inte hade noterat att killen var riktigt dålig eller tiltad. Citera
brut Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Om han nu synar pre så lär han spela ungefär så här med sitt färgdrag. Brukar du check-syna flopp och sedan betta ut på missad turn med dina färgdrag? Ibland. Och spelar du i så fall de komb som leder mot hero med checksyn och sedan betta ut? Jag menar att förhållandet mellan händer som man leder över och de man ligger under imot därigenom ofta blir ganska konstant i och med detta. I alla fall ingen dramatisk förändring. Citera
dlinder Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Om han nu synar pre så lär han spela ungefär så här med sitt färgdrag. Brukar du check-syna flopp och sedan betta ut på missad turn med dina färgdrag? Ibland. Och spelar du i så fall de komb som leder mot hero med checksyn och sedan betta ut? Jag menar att förhållandet mellan händer som man leder över och de man ligger under imot därigenom ofta blir ganska konstant i och med detta. I alla fall ingen dramatisk förändring. Jag skulle säga att det är totalt ologiskt (och väldigt dåligt) att spela så med ett färgdrag, medan det iaf finns en klar poäng med att betta ut efter att ha träffat trips på turnen. Säger inte att jag nödvändigtvis skulle ha spelat så, men skillnaden de två spelen emellan tycker jag iaf är milsvid. Spelen på den här nivån betyder dessutom oftast vad de verkar betyda. Citera
cOP Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Man ser det spelet ganska ofta med färgdrag men då brukar fi göra en mindre bet på turn för att försöka få en billig river. Att beta så stort som fi gör på den här turnen känns inte som ett färgdrag. Citera
Frege Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Fråga: har du som standard att höja med AQ? Och i så fall: varför? Citera
dlinder Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Fråga: har du som standard att höja med AQ? Och i så fall: varför? Menar du preflopp är väl höjningen given? Citera
brut Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Fråga: har du som standard att höja med AQ? Och i så fall: varför? Menar du preflopp är väl höjningen given? För att kunna spela en träff ordentligt Citera
Recommended Posts