Gå till innehåll

Router-problem antagligen, vad göra?


Stahl

Recommended Posts

Har till mitt telia ADSL en D-linkAirplus Extreme G router. Här har jag trådlöst till en laptop och vanlig tcp-kabel till stationär.

 

Problemet är att det var 4-5 minut blir något form av lagg så all internetverksamhet fryses i drygt 10 sek, sen funkar det igen. Detta är oerhört frustrerande.

 

Jag har hört något om att man ska "logga in" på routern, men har inte någon manual eller dylikt till den så vet inte hur det ska gå till väga. Om det nu är routern som är problemet.

 

Kan tilläggas att jag inte hade några problem innan användandet av routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default-lösenorden fungerade inte. Men har ni någon idé om vad det kan vara som skapar laggen, och vad man måste göra för att fixa det?

Det som känns mest närliggande är trots allt att problemet ligger i någon utrustning hos din ISP.

För att ringa in problemet till routern kan du återställa konfigurationen (till innan nya routern) och se om problemet försvinner. Jag kommer dock inte på någon konfiguration av routern som skulle ge den symptom som du beskriver. Jag är dock inte expert på området.

Kolla i loggar, både i PCna och i routern. Kolla att din maskin inte är en zombie som skickar mail-spam.

Kommer inte på något mer.

 

Ring supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hade problem innan du köpte din nya router och du har problem efter att du installerat den så är det säkert den som är problmet och din ISP kommer inte ge något råd som du har hjälp av.

 

Ta bort och kör utan den ett tag för att se om problemet försvinner - i så fall är det 100% av gångerna din router.

 

Du är medveten om att en dåligt konfigurerad trådlös router kan låte vem som helst - ja även alla dina grannar eller någon som råkar gå förbi där du bor - att använda din internetline för att gå ut på Internet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man använda sig av för säkerhet i den trådlösa routern för att kunna sova trygt om natten?

 

 

Stänga av den och aldrig mera sätta på den är i min mening det enda säkra sättet.

 

PTS har ett dokument som beskriver problemen med trådlösa nätverk på ett lättfattligt sätt:

 

 

http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Om_tradlosanatverk.pdf

 

 

PS De skickas vanligen ut utan någon som helst säkerhet påslaget - så om man inte vet hur man gör det så surfar man med 0% säkerhet i sitt system. Nästan alla med trådlösa nätverk har 0% säkerhet i nätet - dvs ingen kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har till mitt telia ADSL en D-linkAirplus Extreme G router. Här har jag trådlöst till en laptop och vanlig tcp-kabel till stationär.

 

Problemet är att det var 4-5 minut blir något form av lagg så all internetverksamhet fryses i drygt 10 sek, sen funkar det igen. Detta är oerhört frustrerande.

 

Jag har hört något om att man ska "logga in" på routern, men har inte någon manual eller dylikt till den så vet inte hur det ska gå till väga. Om det nu är routern som är problemet.

 

Kan tilläggas att jag inte hade några problem innan användandet av routern.

 

Uff, först och främst, som nämts tidigare, läs på lite om hur man ställer in routern för att ha iallafall ett minimum av säkerhet. Det är vettigt att se till så du inte delar ut mer än det antal IP-adresser du behöver (två låter det som, en för var dator) och kopplar varje IP till respektive dators MAC-adress. På så vis är det svårare för nån annan att få köra via routern. Sen kan du för all del ställa in kryptering också, vilket minskar risken att nån kan köra via din router, men knappast påverkar säkerheten på din egen data, vill nån titta sniffar dom bara på andra sidan routern istället.

 

Med själva problemet kan jag inte hjälpa dig, jag har haft strul med att min D-Link gjorde ungefär sådär när den med jämna mellanrum, dock timmar snarare än minuter, bestämde sig för att förhandla om krypteringsnycklar med datorn. En firmware-uppdatering fixade det problemet. Kan vara idé att kolla om det finns nån nyare firmware, kanske hjälper det dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uff, först och främst, som nämts tidigare, läs på lite om hur man ställer in routern för att ha iallafall ett minimum av säkerhet. Det är vettigt att se till så du inte delar ut mer än det antal IP-adresser du behöver (två låter det som, en för var dator) och kopplar varje IP till respektive dators MAC-adress. På så vis är det svårare för nån annan att få köra via routern. Sen kan du för all del ställa in kryptering också, vilket minskar risken att nån kan köra via din router, men knappast påverkar säkerheten på din egen data, vill nån titta sniffar dom bara på andra sidan routern istället.

 

Med själva problemet kan jag inte hjälpa dig, jag har haft strul med att min D-Link gjorde ungefär sådär när den med jämna mellanrum, dock timmar snarare än minuter, bestämde sig för att förhandla om krypteringsnycklar med datorn. En firmware-uppdatering fixade det problemet. Kan vara idé att kolla om det finns nån nyare firmware, kanske hjälper det dig med.

 

Hur kollar man sin MAC-adress? :oops:

 

Jag har uppdaterat med firmware men det gjorde ingen skillnad.

 

edit:

 

lyckades lösa MAC-adress-problemet iaf. Då återstår bara att fundera ut vad laggen beror på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett "fel" .. kan det ha varit det som orsakat problemen?

 

Av någon anledning hade routern fått samma MAC-adress som laptopen. Jag kollade under routern och skrev av dess korrekta MAC-adress och har nu skrivit in den. Bara att avvakta och se ifall det löser något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...