Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan Jag spelar FR och har väldiga problem med mina stegdrags händer, det skulle kunna ligga i att jag är lite för passiv med stegdrag utan något annat drag, eller är det så att stegdrag är överskattat?

Här är 1 hand från igår där jag i stort sett inte vet hur jag skall agarera.

Vi förutsätter att alla inblandade har minst fulla inköp.

Omaha PL ($1/$2)

Italy: posts small blind $1

10: posts big blind $2

----- HOLE CARDS -----

dealt to Sweden[9h Kd Jc Qd]

1: calls $2

2: folds

3: folds

4: folds

Sweden: calls $2

England: calls $2

7: calls $2

8: folds

Italy: raises to $14

10 : folds

SweCarro: calls $12

England: calls $12

----- FLOP ----- [7c 9c Th]

Italy: checks

Sweden: checks

England: bets $48

Italy: calls $48

Sweden: calls $48

----- TURN ----- [7c 9c Th][4d]

Italy: bets $153 and is all-in

Sweden: folds

England: is all-in $53.75

Returned uncalled bets $99.25 to Italy

----- RIVER ----- [7c 9c Th 4d][6d]

----- SHOW DOWN -----

Italy: shows [9s Ks Ts Ad] (Two Pairs, Tens and Nines, Seven high)

England: shows [7h Jh 8c 5d] (A Straight, Jack high)

England collects $296.50 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot $299.50 Main pot $296.50 Rake $3

Board [7c 9c Th 4d 6d]

Seat 1: Italy(small blind) showed [9s Ks Ts Ad] and lost

Seat 7: Sweden folded on the Turn

Seat 8: England showed [7h Jh 8c 5d] and won ($296.50) with A Straight, Jack high

Postad

All-in torde vara bättre än syn på floppen, men jag är inte säker på att all-in är bättre än fold.

Orsaken är att du betalar en jäkla massa pengar för att oftast se en gata och sedan vika, samtidigt som du kommer tjäna väldigt lite extrapengar utöver potten när du väl träffar eftersom dina stegträffar blir riktigt äckliga för en motståndare med sämre hand.

Om jag ska spela vidare från floppen så blir det via bet eller checkraise all-in.

Postad

Nä, det är en helt ok hand och det ska mycket till för att man inte ska titta på floppen. Det är helt ok att stoppa in en rejäl bit av stacken pre mot en troligen bättre hand i omaha.

Att höja med den är i stort sett obligatoriskt om man sitter bra, däremot är det ingen bra reraisehand mot folk som bara slår upp med AA.

• 3 weeks later...
Postad

Det stora kruxet med denna hand är ju att du:

* Med stor sannolikhet ligger under på floppen, antingen färdig stege, set eller tvåpar

* Många av de outs du har till stege är antingen för delning eller för torsk (dvs. inga outs)

* I värsta fall drar du mot någon som redan har färdig stege och färgtillägget + en annan med set

Men i det mer generella fallet är ju frågan relevant. Vad gör man med ett ofärgat stegdrag mot ett potbet på floppen? (och moståndaren sannolikt har set/tvåpar)

* Check-fold är rätt ok

* Check-raise all-in är också rätt ok, om du tror du har någon fold-equity hos den som slår upp

* Check-syn är bara ok om det är mer än en spelare, och ofärgad bräda skulle jag säga

• 2 weeks later...
Postad

I just den aktuella handen har du ju mängder med outs, 17st om jag räknade rätt och förutsatt att det inte räcker att träffa din nia. I ett sånt läge så är det bara check raise all in som gäller.