Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har spelat mot BB ett par gånger men har inga direkta reads på honom mer än att han verkar veta vad han håller på med och kör en standard SnG strategi. Är det rätt av mig att sätta honom all-in (det var meningen med mitt bet, men det blev lite för litet) med min hand här? Spelar det egentligen någon större roll vad jag har på hand, han har ju bara drygt 3 BB kvar och om jag inte sätter honom all-in måste jag ju folda och då "ger" jag honom chips motsvarande nästan 40% av hans stack.

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t200 (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: Bet The Pot)

saw flop|saw showdown

SB (t5965)

BB (t792)

UTG (t3670)

Hero (t3073)

Preflop: Hero is Button with [Jh], [Tc].

1 fold, Hero raises to t600, 1 fold, BB raises to t767, Hero calls t167.

//Matte

Postad

Om du bara tar hänsyn till BB (t.ex. om du suttit i SB) så är det blixtställ med JTo. Om det är det med any two beror på hans syn-HD: Om han skulle släppa 50% av sin HD så kan du ställa med any two, och de flesta fi släpper faktiskt de värsta skräphänderna här. Om han synar med any two så ställer vi med 64% av vår HD (22+,A2+,K2+,Q2+,J4o+,J2s+,T6o+,T3s+,97o+,95s+,86s+).

Men viktigt att ta hänsyn till här är att SB är storstack. Vad är han för spelartyp? Om han är aggressiv så är det inte givet att det är en bra idé att höja här. För det första så kan han nämligen ställa dig all-in med en jättevid HD och då blir du tvungen att vika din hand och har bara kastat bort marker (d.v.s. $). För det andra så kan det mycket väl vara $EV+ att fålda direkt här. Om fi är aggressiv så kommer han nämligen själv att ställa BB all-in med en jättevid HD, och chansen är stor att BB åker ut.

Din stack är just nu värd 0.267 av prispåtten. Om BB skulle dubbla upp så tappar du till 0.248, men om BB trillar ut på bubblan så stiger du till 0.300. En konfrontation mellan storstacken och lillstacken är således $EV+ för dig, så det beror lite på hur sannolik en sådan är.

Mot en aggressiv SB som kan spela bra som tjippi på bubblan så fåldar jag nog oftast här. Mot en passiv SB (vilket är vanligast) så höjer jag till 500. För BB spelar det ingen roll då han vet att han inte har någon FE mot den höjningen, så han ställer inte med fler händer än han skulle synat med. Mot SB kan du då komma undan billigare om han vaknar till liv.