Gå till innehåll

Internet Explorer strul med toolbar!

Recommended Posts

Postad
Byt till Firefox så slipper du en massa skit som smyger sig in i webbläsaren!

Det där är ingenting som smyger sig in i webbläsaren. Man måste göra en aktiv handling för att få in skiten. Skit bakom spakarna, med andra ord.

Jag är faktiskt 100% säker på att du har fel

Postad

Jag är faktiskt 100% säker på att du har fel

Nej, du kan inte vara 100 % säker, för om en "toolbar" skall installeras i IE, så är man med de säkerhetsinställningar som är som "default" tvungen att godkänna det. Är man inne och pillar på säkerhetsinställningarna så är man själv skyldig.

Postad

Tro mig, toolbars kan installeras i det där lilla skithålet som kallas IE utan att man godkänner något, och med defaultinställningar på säkerheten.

IE har lika många hål i arslet som en snorunge som blivit antastad med hagelgäver laddat med grovsalt.

Postad
Dom flesta hål i IE täpps till om man kör Win update ibland... sen är inte en brandvägg helt fel heller... och det räcker faktiskt med Xps inbygda

Det är dock inte en garanti. Jag kan påminna mig åtminstone två maskiner som kört Norton internet security och winupdates ofta, men som ändå nedlusats.

Postad

Hej,

Hade samma prob. på jobbet, körde ad-aware etc utan framgång,

lösning för mig,

- tryck fram nån länk som toolbaren visar, kolla på FAQ, där fanns info hur man får bort toolbaren, var en länk till ett program som raderade den.

gl

/JJ

Postad

Vad heter Toolbaren? "Nått i stil med "My search page"?

Det kommer inte hjälpa att köra Ad-aware för att få bort skiten. Det bästa programet att köra är Hijackthis, men då måste man veta vad man gör.

* Ställ om datorn och inaktivera systemåterställning, och kör i felsäkert läge (eller döda alla processer som körs utom de nödvändiga...).

*Därefter rekar jag att köra Hijackthis (om man vet vad man håller på med för här måste man vara JÄKLIGT NOGA med vad man tar bort, vet man inte vad som ska bort, be nån som kan om hjälp...)

*Kör sen en Ad-aware och en Spybot. Spybot är dock ett lite för kraftfullt program då den ibland föreslår att ta bort saker som man kanske behöver för vissa program som man kör exempelvis på jobbet, men för en personaldator kan man köra Spybot och ta bort det föreslagna.

Jag rekar dock andra forum för liknande frågor.

*Google is your friend* :)

Vad du än har fått är du inte först så sök på google med typ +virus +"virusets namn" +spyware