Gäst Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Det finns säkert en del trådar angående detta, men jag startar en ny. Eftersom min nuvarande dator är allt annat än tillförlitlig så är jag i behov av en ny. Jag kan fruktansvärt lite om datorer och tänkte därför be er lite om hjälp! Det jag ska ha är en stationär dator som kommer användas till poker, surfande och ordbehandling. Jag behöver därför inte någon högprestanda maskin utan något enkelt bara. När det gäller bildskärm så ska det vara en plattskärm med upplösning på minst 1600x1200. Eventuellt kommer jag köpa två skärmar och därför måste datorn klara av det. Vet inte om alla gör det, men det vet säker ni Jag har kollat lite på Dell och Datorbutiken.com men allt är en enda stor djungen för mig. Får panik av att känna mig så handikappad När det gäller skärm så har jag kollat på två stycken, vad anser ni om dessa? : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM204B länk till dell.com Som sagt så har jag ingen som helst koll på detta och är i behov av er hjälp! Tack på förhand! Citera
Hjort Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Jag har Samsungmodellen och de funkar precis som de ska. Kan inte se någon anledning att ta Dellen eftersom det enda som skiljer är vikten, vilket knappast är så relevant för en bordsdator. Citera
Gäst Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Jag har Samsungmodellen och de funkar precis som de ska. Kan inte se någon anledning att ta Dellen eftersom det enda som skiljer är vikten, vilket knappast är så relevant för en bordsdator. Ok, ja det lutar åt att det blir Samsungen. Men när det gäller själva datorn är jag helt lost. Har du någon koll på den fronten? Citera
serenity Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Köpte följande till farsans dator för nån vecka sen, har liknande (men bättre ) delar till min egen. Alla art.nr. är från komplett.se. 307784 - MSI K8N NEO4-F Socket 939, nForce4, Ljud, 4xSATA, GbLAN 307201 - AMD Athlon 64 3000+ Socket 939 118737 - Corsair Value 2x512MB DDR 301234 - Sapphire Radeon X300SE PCI Express (billigaste de hade...) Om du inte vill bygga själv så har komplett ganska fina paket också. Vill du däremot bygga och ha lite vassare processor så kanske en A64 X2 3800+ vore något? Citera
Hjort Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Nä, inte direkt. Grejen är ju att du inte behöver särskilt mycket alls enligt specen du gav, men så fort du kör PT eller något sånt så kommer du ju sakna extraram och sånt. Spelar förstås ingen roll vad man än har så kommer man tilta lika mycket på väntetider. Här är exempel på dator + grafikkort så du kan köra två skärmar. Då går dator + grafikkort på 7 papp + 10 för skärmarna. Så lite drygt 18 tusen går kalaset på i så fall. Möjligen skulle jag leta efter en billigare burk med långsammare processor och lägga pengarna på mer RAM istället. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092051 http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072213 Citera
serenity Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Hm, varför köpa ett dualhead? Han kan ju lika gärna ta ett PCI-E + ett gammalt PCI, totalkostnad för grafik ~700kr. Citera
Hjort Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Hm, varför köpa ett dualhead? Han kan ju lika gärna ta ett PCI-E + ett gammalt PCI, totalkostnad för grafik ~700kr. Han kanske vill ha tre skärmar? Seriöst, jag tänkte inte särskilt mycket närmare på det. Citera
Juster Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Hade nog köpt hela rasket från Dell om jag inte skulle ha den till nått annat än poker. Mest för att få deras 3års kommer-hem-till-dig-o-lagar-garanti. Specifikt vad för dator vet jag inte. Vilken Dell Dimension som helst hade nog funkat. Citera
Gäst Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Nä, inte direkt. Grejen är ju att du inte behöver särskilt mycket alls enligt specen du gav, men så fort du kör PT eller något sånt så kommer du ju sakna extraram och sånt. Spelar förstås ingen roll vad man än har så kommer man tilta lika mycket på väntetider. Här är exempel på dator + grafikkort så du kan köra två skärmar. Då går dator + grafikkort på 7 papp + 10 för skärmarna. Så lite drygt 18 tusen går kalaset på i så fall. Möjligen skulle jag leta efter en billigare burk med långsammare processor och lägga pengarna på mer RAM istället. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092051 http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072213 Det verkar ju helt klart intressant. Finns det några mer alternativ eller något man bör tänka på i allmänhet innan man handlar? Citera
Hjort Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Ja du, ju mer tid du är villig att lägga på att shoppa runt, ju billigare kit kan hitta. Som juster nämner är det rätt skönt med lagningshjälp vilket i allmänhet talar för att köpa från en lokal affär (men då blir det rätt mycket dyrare) eller Dell. Citera
Gäst Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Hade nog köpt hela rasket från Dell om jag inte skulle ha den till nått annat än poker. Mest för att få deras 3års kommer-hem-till-dig-o-lagar-garanti. Specifikt vad för dator vet jag inte. Vilken Dell Dimension som helst hade nog funkat. Detta är den billigaste Dimension dom har. Specifikationerna är grekiska för mig. Är det skräp eller? länk till dell.com Citera
Juster Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Den funkar nog bra skulle jag tro, men lägg till lite mer minne. 256mb är inte mkt. Sen får du nog be dom sätta i ett grafikkort som klarar dubbla skärmar misstänker jag. Citera
Gäst Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Har fortfarande lite småpanik, men tack för tipsen! Just nu lutar det åt Hjorts förslag för 18 papp. Men fler tips mottages gärna Citera
inteillaalls Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Sen när du bestämt dig för en laptop, cyklar du till IKEA och köper denna serveringsbricka: så kan du spela i sängen eller i soffan, grymt bekvämt. Citera
Hjort Postad 11 Juni , 2006 Rapport Postad 11 Juni , 2006 Sen när du bestämt dig för en laptop, cyklar du till IKEA och köper denna serveringsbricka så kan du spela i sängen eller i soffan, grymt bekvämt. Njae, man kan ha laptopen på bröstkorgen också. Fast då blir det lite varmt. Citera
Recommended Posts