Gå till innehåll

Ekenstar vs Reuben


Recommended Posts

Kommit på ett par händer där jag inte alls håller med om hur Stewart Reuben resonerar i sin bok How good is your pot-limit Omaha?

 

Hand 29, fråga 4:

 

Hero har :Kc::Td::9s::8d:

 

Preflopp: mörkar på 25 och 25

 

Fi synar, hero synar, Fi2 höjer till 125, Fi3 synar, Fi synar och hero synar

 

Flopp :7h::6d::2c:

 

Fi checkar, Hero bettar 600 och enbart Fi synar. 1850 i potten och Fi har bara 1700 kvar.

 

Turn :6s:

 

Fi checkar och hero ??

 

Frågan är vad hero ska göra: a) checka, b) bet 500 eller c) bet 1700

 

Reuben ger 10 poäng för check, 2 poäng för bet 500 och 8 poäng för bet 1700.

 

Jag tycker det är överlägset bäst att sätta Fi all-in här. Vad ska Fi ha om inte ett drag? Går utmärkt att få Fi att lägga sig genom att representera kåk då man bettade pott på floppen enligt mina erfarenheter. Om man checkar måste man ju träffa rivern för att kunna vinna, då är det väl bättre att bluffa hem potten på turn?

 

Hand 31, fråga 4:

 

Hero har :Js::Tc::9c::6s:

 

Preflopp, mörkar på 10 och 10

UTG synar, hero gayraisar till 20 (inte Reuben som var hero), Fi höjer till 70, två synar, en mörk synar och hero synar.

 

Flopp :8s::7c::4s: (pot=370)

 

Mörk checkar, hero bettar 350, Fi höjer till 1050, alla foldar till hero som ??

 

a) pass, b) call, c) raise 1050 eller d) raise 3150 all-in?

 

Här ger han poängen -2, 10, 1 resp 3.

 

Reuben resonerar att man har en utmårkt draghand men Fi har en hand som han är beredd på att gå hela vägen med, och då han höjde före floppen kan ha en ännu bättre hand, en hand som dominerar Heros, som :As::Td::9s::6d:

 

I hand 28 då Hero hade :Ah::3h::5d::6d: och floppen var :9h::4c::2h: tyckte han att man inte skulle re-reraisa all-in eftersom man kunde spara lite pengar om turn skulle para brädan, och det håller jag med om. Men gäller inte det motsatta i hand 31, att Fi kan vika om man skulle få in sin hand på turn? Jag skulle hellre gått all-in här då Fi har position på mig.

 

Är mitt resonemang helt åt skogen i dom här händerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 38:

 

Mörkar på 10 och 10

 

Hero är UTG med :Ah::7h::6c::4c:

 

Han tycker att det är bättre att höja till 30 än att limpa in, men är handen (och positionen) tillräckligt bra för att höja med? Dom sitter ju med minst 400-500 bb i stacken vid det spelet, är samma spel lämpligt online när man bara har 100 bb i stacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han tycker att det är bättre att höja till 30 än att limpa in, men är handen (och positionen) tillräckligt bra för att höja med? Dom sitter ju med minst 400-500 bb i stacken vid det spelet, är samma spel lämpligt online när man bara har 100 bb i stacken?

 

Nej. Många av hans spel funkar ju det minsta på internet då stackarna inte är tillräckligt djupa postflop.

 

"Jag blir ju uttråkad om jag inte spelar alla semisuitade/stegade händer" skriver han ju på massor av ställen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska spela sådana händer ur position så har du inte råd att splittra din HD genom att limpa vissa och höja andra. Hur många spelare är det vid bordet?

Lust att utveckla det resonemanget? Vid vilka nivåer blir motståndarna tillräckligt observanta för att det ska gälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...