Bernt Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Spelar SH NL50. Funderar hur jag ska göra om jag tex hittar KJo QJo på CO preflop, om jag är först in. Alltid raise eller fold? Vilket är bäst? Om någon har limpat innan, raise, fold eller call? Citera
Hjort Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Vad exakt skulle fördelen vara med att limpa? Citera
jojje2k Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 försök att alltid ta kommandot över potten Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Generella rådet i SH är att alltid raisa först in, du får ändå inte odds att spela marginella händer. SH är mycket ett readbetonat psykologiskt spel. Du måste mäska mycket och våga satsa (och folda). Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Glömde frågan: jag är egentligen FL-spelare så mitt råd kanske inte duger, men jag skulle raisa i ohöjd och folda i höjd, generellt sett. Citera
gocart4eva Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Vad exakt skulle fördelen vara med att limpa? Du slipper att sitta i dålig position med en marginell hand i en höjd pot.. Citera
gocart4eva Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Vad exakt skulle fördelen vara med att limpa? Du slipper att sitta i dålig position med en marginell hand i en höjd pot.. Vad skulle nackdelen vara? Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Kan man som boxare låta bli att ge en snyting för att den andre kanske ger en hårdare snyting? I SH har du inte så många lägen, det kostar mer än FR och agressivt spel med förnuft är vinnande. Du har inte odds att spela marginella händer, du floppar som vanligt sällan ett par eller bättre. I SH ska man ta kommadot i potten. Citera
Hjort Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Du slipper att sitta i dålig position med en marginell hand i en höjd pot.. Du menar "motståndaren slipper sitta i dålig position med en marginell hand i en höjd pott". Vi har bra position, det är en premiss iom att det är shorthanded och vi inte är i mörken. Förresten så ökar en höjning sannolikheten att man får sitta i bra position om man börjar mellan/tidigt medan en limp i stort sett garanterar att man får sitta i taskig position. Nackdelerna är så många: * Du läcker info om din hand som ett såll. * Du får mycket mindre potter de många gånger du lyckas använda din position till att ta potten osynad. * Du ger gratisflopp till 100% av hans hd och motståndaren får floppa ut dig med crap. * Du missar massvis med värde mot hans syn-HD som KQo antagligen krossar. * Du missar att sitta i position i en höjd pott när din motståndare har en marginell hand. försök att alltid ta kommandot över potten Ord att gula med. Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 försök att alltid ta kommandot över potten Ord att gula med. Om du kombinerar "försök att alltid ta kommandot över potten" med "vett att lägga sig i rätt läge"? Citera
Hjort Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Om du kombinerar "försök att alltid ta kommandot över potten" med "vett att lägga sig i rätt läge"? Om man med "försök alltid ta kommandot i potten" menar "försök inte alltid ta kommandot i potten" så håller jag helt med. Att ha kommandot i en pott är way överskattat. Klart det finns tillfällen där man ska gå bärsärk på raise-knappen, men det är långt ifrån alltid. Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Om du kombinerar "försök att alltid ta kommandot över potten" med "vett att lägga sig i rätt läge"? Om man med "försök alltid ta kommandot i potten" menar "försök inte alltid ta kommandot i potten" så håller jag helt med. Att ha kommandot i en pott är way överskattat. Klart det finns tillfällen där man ska gå bärsärk på raise-knappen, men det är långt ifrån alltid. Jag menar primärt pre. Iom att du ändå inte har odds att spela marginella händer kan du lika gärna tvinga ut A9o som sitter på knappen och få BB att ta en dålig syn. Med "vett att lägga sig i rätt läge" menar jag att man har ytterligare beslut på floppen. Sen kan man alltid syna ner lags, men det gör jag helst efter ett vettigt preflopbeslut. Citera
Hjort Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Med tanke på att fold ska vara mycket frekventare än raise så är det korrekta uttalandet: "Försökt sällan ta kommandot i potten. Försök ännu mer sällan gå med i en pott du inte har kommandot i." Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Med tanke på att fold ska vara mycket frekventare än raise så är det korrekta uttalandet: "Försökt sällan ta kommandot i potten. Försök ännu mer sällan gå med i en pott du inte har kommandot i." Jag har nog bäljat för mycket vin under Partys j***a avbrott för att hajja vad du menar. Menar du att man ska limpa marginella händer ur position? Nä, det tror jag inte. Jag skäms, men jag förstår inte vad du menar. De enda skälen jag ser till att limpa i SH är: 1. Goda chanser till en multiway 2. Om en überaggressiv sitter sent så jag kan reraisa Citera
jojje2k Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Med tanke på att fold ska vara mycket frekventare än raise så är det korrekta uttalandet: "Försökt sällan ta kommandot i potten. Försök ännu mer sällan gå med i en pott du inte har kommandot i." Jag har nog bäljat för mycket vin under Partys j***a avbrott för att hajja vad du menar. Menar du att man ska limpa marginella händer ur position? Nä, det tror jag inte. Jag skäms, men jag förstår inte vad du menar. De enda skälen jag ser till att limpa i SH är: 1. Goda chanser till en multiway 2. Om en überaggressiv sitter sent så jag kan reraisa han menar nog att du ska folda ofta men om du vill vara med i en pot så ska du raisa inte bara limpa med. Citera
Hjort Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 han menar nog att du ska folda ofta men om du vill vara med i en pot så ska du raisa inte bara limpa med. Du vinner en kaka. Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 han menar nog att du ska folda ofta men om du vill vara med i en pot så ska du raisa inte bara limpa med. Du vinner en kaka. Öhhh, vill inte verka märkvärdig, men var det inte ungefär det jag menade?! Citera
pokeribobi Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Snälla, kan inte forumet minska på dessa vad-gör-jag-med-en-hand-som-denna-pre trådar Citera
Hjort Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Öhhh, vill inte verka märkvärdig, men var det inte ungefär det jag menade?! Jo, men det var inte det du sa. Och jag är dryg och uttråkad. Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Öhhh, vill inte verka märkvärdig, men var det inte ungefär det jag menade?! Jo, men det var inte det du sa. Och jag är dryg och uttråkad. You're forgiven.....eller? Citera
Bernt Postad 6 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 6 Juni , 2006 Snälla, kan inte forumet minska på dessa vad-gör-jag-med-en-hand-som-denna-pre trådar Vad är problemet? Citera
gocart4eva Postad 6 Juni , 2006 Rapport Postad 6 Juni , 2006 Snälla, kan inte forumet minska på dessa vad-gör-jag-med-en-hand-som-denna-pre trådar Det här är ju ett intressant gränsfall där det finns många olika tankar och åsikter! Bra tråd tycker jag.. Citera
majorj Postad 6 Juni , 2006 Rapport Postad 6 Juni , 2006 han menar nog att du ska folda ofta men om du vill vara med i en pot så ska du raisa inte bara limpa med. Du vinner en kaka. Grattis till kakan. Är inte detta för övrigt en fullständig självklarhet i den för denna diskussion avsedda spelform? Citera
Bernt Postad 12 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 12 Juni , 2006 Vore trevligt med lite fler konstruktiva svar. Ska jag folda KJo om någon limpat och jag sitter på knapp? Eller raisa? Citera
Recommended Posts