emelie87 Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 Hej! Jag vet inte om frågan hör hemma här men jag hoppas det är ok ändå. Jag bara undrar hur man gör sånna där fina rutor där man kan citera vad andra har skrivit hoppas någon kan ta sig en minut och förklara Tack! Citera
Gäst Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 Hej! Jag vet inte om frågan hör hemma här men jag hoppas det är ok ändå. Jag bara undrar hur man gör sånna där fina rutor där man kan citera vad andra har skrivit hoppas någon kan ta sig en minut och förklara Tack! Istället för "besvara" klickar du på "citera" Citera
emelie87 Postad 4 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2006 Istället för "besvara" klickar du på "citera" Testar och ser om det funkar Citera
emelie87 Postad 4 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2006 Hej! Jag vet inte om frågan hör hemma här men jag hoppas det är ok ändå. Jag bara undrar hur man gör sånna där fina rutor där man kan citera vad andra har skrivit hoppas någon kan ta sig en minut och förklara Tack! testar igen Citera
emelie87 Postad 4 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2006 hur gör man om man bara vill ha med det som någon svarat som i mitt första test som inte funkade? Citera
Verbal__Kint Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 Flytta markeringarna så de bara innefattar det du vill citera. Citera
kydyl Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 syntaxen är Text som personen du citerar skrivit [/qoute] Du kan även utelämna namnet på personen, start-taggen blir då bara Citera
Henkeman Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 Skriv såhär: [quote="emelie87"] hoppas någon kan ta sig en minut och förklara Tack![/quote] så får du: hoppas någon kan ta sig en minut och förklara Tack! Trycker man på "Citera"-knappen så får man hela inlägget inom Quote-taggar, bara att ta bort det man inte vill citera om det nu är så. Lycka till (och tänk på att inte citera jättelånga poster för mycket eller citera citat av citat av citat etc. ) edit: bah, Kydyl hann före med sin förklaring. Citera
emelie87 Postad 5 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juni , 2006 Tack så mycket för era bra svar, jag tror jag fattar nu iaf, ska testa lite sen Citera
lumor_ Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Hur gör man i vanliga fall när man t ex ska citera frågan "Hur gör man för att citera?" Ska frågetecknet vara innanför eller utanför det sista citattecknet? Min mening, där citatet ingår, är ju också en fråga. Det kan ju knappast vara rätt att skriva ".../att citera?"? (Den där sista meningen var inte en fråga och borde i så fall avslutas med en punkt. ) Citera
bzkt Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Eller när man citerar någon som citerar någon? "Person sa "Bla bla"" ser ju inte snyggt ut, "Person sa 'Bla bla'"? Men hur blir det då när man citerar en person som citerar en person som citerar en person? Citera
Myssion Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Hur gör man i vanliga fall när man t ex ska citera frågan "Hur gör man för att citera?"Ska frågetecknet vara innanför eller utanför det sista citattecknet? Min mening, där citatet ingår, är ju också en fråga. Det kan ju knappast vara rätt att skriva ".../att citera?"? (Den där sista meningen var inte en fråga och borde i så fall avslutas med en punkt. ) Enligt boken "Svenska Skrivregler" som står här i hyllan så står det inte explicit om just det problemet. Dock så kan man använda formen: Hur gör man i vanliga fall när man t.ex. ska citera frågan: "Hur gör man för att citera?" Eftersom kolon-tecknet fungerar som avslutningstecken för meningen så slipper man därmed att sätta ut ett frågetecken efter citatet. I den sista meningen borde det bli: Det kan ju knappast vara rätt att skriva: ".../att citera?"? Eller när man citerar någon som citerar någon? "Person sa "Bla bla"" ser ju inte snyggt ut, "Person sa 'Bla bla'"? För citat inom citat så använder man '-tecknet, som du gör i det andra exemplet. Men hur blir det då när man citerar en person som citerar en person som citerar en person? Bra fråga, ring till Svenska Språknämnden och återkom hit med svar. Citera
lumor_ Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Ja, jag skulle nog också skrivit så Myssion. Frågan var väl inte helt allvarlig. Ganska skoj sådant där, på något analt vis. Det där med "bla bla sa 'bu eller bä'" visste jag inte. Tack för den. Kan man tänka sig att det blir något sådant här om det är ytterligare ett led: Johan ropade "De är ju elaka när de säger 'De som säger "bluttanblä" är dumma'". Citera
Klyka Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Johan ropade "De är ju elaka när de säger 'De som säger "bluttanblä" är dumma'". Det verkar rimligt. Anledningen till att man använder "Anders säger 'du är dum' till Kalle" är ju att "Anders säger "du är dum" till Kalle" leder till vissa problem. Man skulle kunna läsa det som Anders säger du är dum till Kalle Där rödmarkerat är citat och resten inte är det. "Anders säger 'du är dum' till Kalle" Löser det problemet, genom att tillföra en till "dimension" på samma sätt som parentes och slut parentes. Om vi inom 'du är dum' lägger in ett till citat så borde vi rimligen återgå tillvanligt citattecken, eftersom vi annars får samma problem som från första början, nämligen vilket citat börjar och slutar var? Så "Anders säger 'du är dum när du säger "du är ful"' till Kalle" Är mest rimlig, för där ser man vilka tecken som hör ihop. Citera
emelie87 Postad 6 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 6 Juni , 2006 Hej igen! nu har jag fått kläm på det här med att citera en person men hur gör man om man vill citera flera i samma inlägg, måste man skriva in det manuellt eller kan man göra på något annat sätt? Citera
Rambo Postad 6 Juni , 2006 Rapport Postad 6 Juni , 2006 Johan ropade "De är ju elaka när de säger 'De som säger "bluttanblä" är dumma'". Det verkar rimligt. Anledningen till att man använder "Anders säger 'du är dum' till Kalle" är ju att "Anders säger "du är dum" till Kalle" leder till vissa problem. Man skulle kunna läsa det som Anders säger du är dum till Kalle Där rödmarkerat är citat och resten inte är det. "Anders säger 'du är dum' till Kalle" Löser det problemet, genom att tillföra en till "dimension" på samma sätt som parentes och slut parentes. Om vi inom 'du är dum' lägger in ett till citat så borde vi rimligen återgå tillvanligt citattecken, eftersom vi annars får samma problem som från första början, nämligen vilket citat börjar och slutar var? Så "Anders säger 'du är dum när du säger "du är ful"' till Kalle" Är mest rimlig, för där ser man vilka tecken som hör ihop. WOW! Jag har faktiskt läst hela inlägget! Citera
Klyka Postad 8 Juni , 2006 Rapport Postad 8 Juni , 2006 Manuellt. Det behövs inte. Men man får mecka lite mer. Jag trycker på citera-knappen, redigerar citatet så jag bara får med det jag vill ha, sen markerar jag och kopierar. Går tillbax till tråden och trycker på citeraknappen på nästa inlägg som jag vill citera. Klistrar in det första citatet, redigerar det nya, osv så många citat man nu vill ha med.. Citera
Recommended Posts