Gå till innehåll

NL - Öppet stegdrag,FI reraisar ditt bet, Push EV+?

Recommended Posts

Postad

Detta är en sak jag funderat mycket på. Jag har sett rekommendationer som säger att om man bettar ett öppet stegdrag på floppen och då får en reraise emot sig skall man ställa in. Detta för att man då får två chanser att vinna.Först genom att FI foldar och sekundärt genom att man får in draget.

Är detta antagande verkligen EV+ ur ett matematiskt perspektiv?

Detta exempel belyser frågan:

Hero och FI har 100BB i stacken

PREFLOP

Hero is dealt 6c7c

UTG Fold

UTG+1 Fold

MP(Hero) Raise 4BB

Button(FI) Call

SB fold

BB fold

FLOP

4h5d10s (Regnbåge)

Hero bets 8BB, FI Raise to 19BB(pottbet)

Matematiskt exempel:

Situationen uppkommer 100 ggr. Av dessa får man syn 60% av gångerna. (Känns som en realistisk synfrekvens, Fi har ju re-raisat)

I potten ligger det nu 39 BB

40 ggr vinns 39 BB eftersom måtståndaren lägger sig (+1560BB)

60 ggr fås syn. Av dessa vinns kanske 20 (+2000BB)

(Klonkar 33% av gångerna (Turn 8/47 +8/46). Jag räknar också med att du vinner med nån annan träff och förlorar nån annan gång när du klonkar pga av att FI slår dig med högre färg,stege eller kåk.

40 ggr förlorar du (-4000BB)

Detta ger ju -440BB vilket känns som det är EV- men det kanske finns faktorer som jag missat?!

Om man dessutom tar med att potten kommer att vara mindre vid de tillfällen som man limpat så blir beslutet att pusha ännu sämre.

Om synfrekvensen är högre blir resultatet ännu mer EV-. Men men jag kanske antar en för hög synfrekvens. Vad säger ni som kan detta?

Synpunkter mottas tacksamt.

Postad

I texas inehåller alla bra drag någon slags möjlighet till färg, tror det var Reuben/Ciaffone som skrev det. Det kan vara öppet stegdrag men med r/r färg + ett överkort, färgdrag + hålstege eller liknande. Bara ett öppet stegdrag räcker oftast inte för att göra ditt spel till vinnande.

Postad

Det finns några fel i dina beräkningar. Bland annat så räknar du med en förlust på 100 BB varje gång det går åt skogen. Du borde räkna med 88 BB eftersom du redan lagt 12 BB i potten. Dessutom borde du räkna med en vinst på 116 BB (det som ligger i potten+resten av motståndarens marker) då du blir synad och ändå vinner.

Jag har inte tid att fundera på hur exakta dina uppskattningar om sannolikheterna är, så jag konstaterar bara att om man gör om din beräkning med de siffror jag just gav dig, så får man det här resultatet:

40*39=1560

20*116=2320

40*(-88)=-3520

(1560+2320-3520)/100 = 3.6

Ditt EV är alltså positivt, men mycket litet. Det innebär att det definitivt är fel att gå all-in i en turnering. Spelare som går all-in i sådana här situationer spelar färre händer per tävling än de som inte gör det, och det innebär att de har mindre chans att få vara med om en hand med mycket bättre EV senare i tävlingen.

Även i ett cash game så kan det vara mer lönsamt att bara syna, men det beror på vad du tror om din motståndare. Kommer han att syna din CR på the turn när du har träffat?

Postad

Väldigt OT: Men ska man inte lägga till 8bb för synen om det ska räknas som pottbet? Pottbet här är alltså 27BB?

Postad

Det där är inget bra läge att pusha av följande anledningar:

1. Hans reraise är så pass litet, de kostar enbart 11BB att syna och eftersom både du och han har ca 80 BB kvar i stacken så måste han folda väldigt ofta, då en push kommer va typ 2*pot - lite växel, för att de ska va +EV.

2. Du har för lite outs. Med en backdoor och två överkort kan man dock fundera på att tre-betta specielt mot en spelare som kan slå om där tom.

Finns säkert fler anledningar, men jag orkar inte fundera mer. Att pusha här med dessa stack-djup är bara dåligt pokerspel. Ett korrektspel hade varit att syna på floppen.

På turnen får man väl dock utvadera situationen:

Om turnen tok blankar och han skjuter är det bara att kolla vad då har för potodds samt implecita.

Om turnen parar brädan muck vid ett normalt bet.

Om du sätter ditt drag, så kan en C/R AI vara snyggt, alternativt leda om du tror han kommer att slå om igen.

Om det däremot kommer ett scare card s.s ett A och han verkar väldigt svag kan man också fundera på en C/R AI förutsatt att han inte är commitad till potten, vlket han inte borde vara här.

Postad

Väldigt OT: Men ska man inte lägga till 8bb för synen om det ska räknas som pottbet? Pottbet här är alltså 27BB?

Nja jag är inte säker på det även om jag säkert gjort andra fel i antagandet som du kan se ovan. Tror dock att det stämmer med 19BB eftersom det ligger 11BB(4+4+2+1) innan och Hero bettar 8BB. Vad FI sen gör är att han bettar det som ligger i Potten just då, dvs 11+8=19.

Postad

Det ligger 9.5 BB i potten efter preflop-satsningarna. Om FI har kryssat i "bet the pot" när Hero satsar 8 BB, så skulle hans höjning bli 8 BB + 25.5 BB = 33.5 BB.

Postad

Tack för alla svar. Trots att mina beräkningar inte var helt klockrena verkar det trots allt vara marginellt att pusha i dessa lägen utan att ha andra outs. Mycket bra feedback och jag ger ett stort tack till alla!