zoole Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Tjenare, jag har lite funderingar kring aggressivitet med par, speciellt 99-JJ. I det här fallet sitter jag med TT i sb. HH: Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed) Preflop: Hero is SB with T:heart:, T:club:. 1 fold, UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, 2 folds, Button calls, Hero completes, BB checks. Flop: (6 SB) 3:spade:, 9:club:, 5:club: (6 players) Hero checks, BB checks, UTG+1 checks, MP1 checks, MP2 checks, Button folds. Turn: (3 BB) K:club: (5 players) Hero checks, BB checks, UTG+1 checks, MP1 checks, MP2 checks. River: (3 BB) A:club: (5 players) Hero checks, BB bets, UTG+1 calls, MP1 folds, MP2 folds, Hero folds. Final Pot: 5 BB Main Pot: 5 BB, between BB and UTG+1. Tankegång: Pre-flop: Två ganska tajta spelare och två lösa spelare går med. Jag synar bara BB. Anledning till att jag inte höjde: Jag är rädd att någon av de tighta spelarna limpar med höga kort, och drygt 50% av fallen kommer högre kort än T att floppa, och om de inte floppar kommer någon med två höga kort ha odds att syna till turn med en höjd pot. Anledning att höja: Just eftersom högre kort kommer att floppa drygt 50% av gångerna, kommer lägre kort att floppa lite mindre än 50% av gångerna. Alltså har jag en pot equity på 40% till floppen, och jag betalar bara 20%, därför är en höjning en ren valuehöjning. Kommer inga höga kort på floppen har någon med höga kort odds på 1:6,7 till turn, vilket resulterar i en overall-chans att träffa ett högt kort till turn på runt 70%, dvs min equity är 30%, förutsatt att TT är bästa handen till turn. I efterhand tror jag tror jag att jag borde höjd. Flop: Jag är först att agera, jag checkar. Tankegång: Min hand är ganska sårbar, många höga kort samt färgkort kan komma på turn som sabbar min hand. Därför planerar jag att checka samt syna ett bet till turn. Kommer det då en blank på turn så bettar och höjer jag aggressivt, och kommer ett högt kort eller ett färgkort lägger jag mig om någon bettar. På turn kommer det bara ytterligare ett kort, så chansen att handen håller upp större. Alla checkar. Turn: Tankegång: Ett av de värsta korten som kunde komma, jag checkar och planerar att folda för ett bet. Alla checkar. River:. Läget är nog helt kört så jag checkar och foldar för ett bet. Hade velat ha hjälp att analysera den här handen. Nu i efterhand känns det som om jag borde höjt pre-flop, samt bettat ut på floppen. Men i överlag har jag stora problem att spela just 99-JJ, då de inte floppar ett set. Lägre par har ju i princip bara en styrka; set. Och högre par är starka av sig självt.[/b] * RP - QoS * Citera
Albert Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Betta preflop och på floppen då det inte ligger några överkort ute och kanske kan ett bet vinna potten. På turn belv läget taskigare med din position samt kungen så eftersom du inte bettat tidiagre så är det väl bara att checka. På river skulle jag nog synat ett bet. Du sitter ju trotsallt med färgen, en svag dock. Du borde nog spelat TT hårt från början. Citera
Trolldeg Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Tycker du ska betta ut på flop eftersom du med stor sannolikhet är favorit just nu. Ett annat alternativ är väl att försöka sig på en checkraise men då ska du vara tämligen säker på att någon av spelare som sitter bakom dig bettar. Jag tror det är ett stort misstag att ge gratiskort här. Citera
zamora Postad 4 December , 2004 Rapport Postad 4 December , 2004 Med TT på ett låglimitbord tycker jag att det är en ganska klar höjning före floppen. Det kan så klart sitta någon med två överkort till dina tior men eftersom ingen höjde borde väl motsatsen vara mer trolig. Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll rent ekonomiskt om du synar eller höjer före floppen. med fem limpers + BB kvar tror jag att en höjning är klart mycket bättre. Likaså med två (kanske tre) limpers. Med fyra är det nog skit samma. Skälet att höja är att handen blir så mycket lättare att spela. Du sätter press på motståndarna att träffa sina händer och om du nu skulle ha sådan tur att tre underkort floppar så är det absolut inte säkert att någon med två överkort synar floppen. De har visserligen sex outs på dig men det vet dom inte om. De måste oroa sig för att vara dominerade eller dra dött. Om någon höjer dig någongång i handen kan du oftast lägga dig (beroende på brädan) eftersom dom då höjer någon som har sagt att han har en bra hand. När du inte höjer bör du betta ut på floppen. Dina motståndare får väldigt korta odds på allt annat än ett färg- eller stegdrag, och dom blir du inte av med hur du än gör. Låt dom betala nu, innan dom har fått in sin hand. Att vänta till turn med att bli aggressiv är inte rätt i en så här liten pott. turn och river blir väldigt svårspelade nu när du checkade. Med en höjning före floppen eller ett bet på floppen skulle du bara kunnat betta båda. Och foldat för en höjning på rivern. Nu har du ingen aning om var du befinner dig och det är lite jobbigt. Att syna rivern eller inte nu spelar nog inte heller någon större roll. du måste vinna en gång av sex för att gå +-0. Personligen tror jag att du vinner lite, lite oftare än det, det finns trots allt bara två kort som slår dig. Men att döma av passiviteten är det svårt att tro att någon skulle vakna upp och bluffa eller betta en klöveråtta just nu. Citera
Incognito Postad 4 December , 2004 Rapport Postad 4 December , 2004 Tycker du ska betta ut på flop eftersom du med stor sannolikhet är favorit just nu. Ett annat alternativ är väl att försöka sig på en checkraise men då ska du vara tämligen säker på att någon av spelare som sitter bakom dig bettar. Jag tror det är ett stort misstag att ge gratiskort här. Håller med. Känns som det är ett måste att betta här. Du har med mkt stor sannolikhet den bästa handen. Det är inte troligt att ngn har ett överpar (då hade de med stor sannolikhet höjt innan floppen) , två par är nästan utesluta då ingen normalt funtad spelare skulle gått med på 39, 59, eller 35. Det enda rimliga som skulle kunna slå dig är ett set men de inträffar ju inte direkt ofta. Citera
Morbo Postad 4 December , 2004 Rapport Postad 4 December , 2004 Beta floppen. Du har ett överpar som är väldigt känsligt för kommande kort. Beta turnen. Ram and jam, sluta inte bara för att motståndarna kan ha kungen. Sluta när han säger att han har kungen. Citera
Gunman Postad 6 December , 2004 Rapport Postad 6 December , 2004 zoole, Jag är lite för orutinerad, men nog spelar du denna handen fel?! Du har ju inte initiativet nån gång egentligen. Ska du spela ett mellanpar vill du väl få bort så många dragare som möjligt och hoppas på att ta potten på flopp eller förbättra din hand. När floppen kommer har du ett överpar på hand, dvs hyfsat starkt när alla checkade pre-flop. Se till att få bort några av dem. Turn, börjar lukta illa nu, men du har ju ett färgdrag. Jag hade varit med och synat eller checkat. River, Flush, och bara två kort som ger starkare hand än din 10d, solklar bet, och absolut syna den bet som kom på din check. I mina ögon tappade du intiativet från start. Vad hade vinnande hand? Citera
Fadeh Postad 6 December , 2004 Rapport Postad 6 December , 2004 Om man inte bettar får man ju inte reda på om ens hand är tillräcklig. Jag hade troligtvis bettat alla rundor med dessa kort. TT preflop = raise Overpair flop = bet Flushdraw turn = bet (semibluffa) Flush river = bet Har svårt att se någon som skulle slå dig om du spelat så. Q J eller QQ är väl den enda händerna som skulle gå med alla rundor och slå dig på rivern. Citera
Gunman Postad 6 December , 2004 Rapport Postad 6 December , 2004 Fadeh, Exakt, och om exakt samma hand skulle komma upp flera gånger i rad så hade man tjänat på att betta på att man har bäst flush i detta läget. Några gånger losar man, men man vinner fler. Citera
Recommended Posts