Gå till innehåll

Spela sämre vinn mer?


Bossebo

Recommended Posts

Har varit med om samma grej de senaste två dagarna. Känns lite jobbigt när man förlorar på river mot hålstegar med AA. Då brukar jag försöka behärska mig och fortsätta spela min stil. Eftersom motståndarna hela tiden tar fel beslut vinner jag i längden.

 

Tycker denna diskussion ändå är rätt intressant.

ALL(?) pokerexpertis är ju överens om att man ska ställa höga krav på sina starthänder, med all rätt(?).

Men även jag har många gånger undrat om det inte vore en bättre strategi att ta en flop oavsett starthand, under förutsättning att ingen höjer "groteskt" mycket preflop.

Saken är ju den att dom gg pokergudarna är med dig och du floppar tex 2-par med ett bord som ser ofarligt ut, är ju chanserna rätt stora att du hamnar all in mot alla händer typ AA, KK, QQ etc.

Okey, händer som 27 of S, kanske aldrig ska synas med, men händer som suited 35 etc med potential att träffa riktigt hårt borde man kanske spela oftare, trots att dylika händer rankas mkt lågt enligt diverse tabeller.

Om inte annat, kanske just för att "gå emot" gängse teorier och därmed bli mycket mer svårläst.

 

Gus Hansen

Phil Ivey

Sam Farha

Doyle Brunson

mfl

Spelar på det sättet du beskriver just eftersom dom anser sig vara så pass mycket bättre än sin motspelare post-flop att dom tar det negativa EV pre för dom fina implicerade dom kan få.

 

Fast för att kunna spela så måste man kunna spela maginella händer, om du synar bett med 53h pre och floppen kommer Q83r, och fi bettar halvpott måste du vara tillräckligt bra för att veta när du ska slå om och när du ska folda

 

Mot grunda stackar spelar även spelarna ovan tight, om de inte vill gambla.

 

En sak många glömmer är att spelarna ovan oftast spelar live. De är väldigt duktiga på att hitta tells. Därför har de ännu större implicita odds att syna med kreativa händer. På nätet är det svårare att hitta tells, tror inte de spelar lika löst på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror många är som mig åtminstone när du kommer upp på 5/10, där vi hatar shortststacks och pengarna spelar mindre roll och som en jättebonus att shortstacksen alltid gnäller vid varje förlust när de leder... man får alltid 3 meningar om riggen, .....

 

 

vi spelar inte vilka skit händer som helst mot short stacksen men vi slår ju oftast 35 dollar på ett 5/10 och viker kanske 80% av händer mot en 200 dollars all in mot en short stack men många ggr ställer shortsen med låga pp och till slut synar vi..

det finns en anledning till att vi sitter med fullt inköp istället för mini inköp.. nåt gör vi rätt iaf.... men jag tackar för att shortstacksen finns, 80% av dem bidrar vid tuffa bord och utan dem får vi svårare att ta pengar.. de anses alltid som lättare pengar.. sen vet alla hur dåligt det är för bra spelare att inte sitta med fullt inköp.......

 

man kan ju lägga till med att vi försöker spela poker genom att använda reads,moves etc för att vinna potter och inte spela bingo genom att låta oddsen få bestämma vem som vinner en all in.... alltså.... mer poker, mindre bingo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad man ska tro. Går inte att blunda för alla konstigheter som sker.

Vann 3st AA mot KK igår (en tredje hade tom QQ i en av dom händerna). torska 2st QQ mot AA. Ett läge med AA mot KK när jag hade JJ.

Senaste dagarna har jag haft ca 15-20st AK/AQ mot QQ/AA på båda sidor.

3st KK mot AA förra fredagen.

För ett par veckor sen torskade man 7 raka 50-50 lägen med döda pengar i potten.

Sen har vi alla monsterstackar som höjer med skit och sätter shortstackarna all-in med dynga och vinner 85% av tiden. Tyvärr är det jävligt svårt att förklara det med varians eftersom det är så extremt minimal chans att vinna en 5-6 all-ins som 30-70.

Själv har jag bara lyckats torska 5 raka buyins med stor stack som 70-30 en enda gång medan det händer titt som tätt när man lirar liten stack, (10-30BB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde 5 inköp(dock små inköp) innan jag gav upp.... Det är ju helt jävla omöjligt att vinna inatt:)

 

Nån som har nån vettig förklaring eller vill hålla med/ trösta mig :)

 

Jag tolkar det som att du inte spelade med fullt inköp, eller? I så fall är det där felet delvis ligger. Folk tror inte att du har en monsterhand pre om du sitter med litet inköp. de antar att du är en fisk som sitter och raisar med A6s eller liknande. Det fina med en hand som 97o etc är att om man träffar riktigt hårt så förstår fi det sällan.

 

Antag att du raisar pre med KK, fi synar med 97o, floppen kommer 2 5 9 regnbåge. Du bettar, vad tror fi? Jo, att du spelar två höga kort och missat, och nu försöker bluffa eftersom du har fiskstämpel. Hade du suttit med fullt inköp hade fi inte synat lika ofta pre, och dessutom respekterat dina bettar efter floppen.

 

Hur spelar du själv mot någon som inte köper in för fullt? Själv tar jag fler risker mot dessa, sänker starthandskraven och spelar lite aggressivare eftersom de ofta lätt släpper eftersom de är rädda om sina lilla stack.

 

Sedan är ju spelat på högre nivåer lite annorlunda generellt. Där kan man ju se folk som synar ner rivern med A högt etc. På lägre nivåer är det oftast inte värt att syna så eftersom någon "alltid har något".

 

Ska du spela på högre nivåer och inte vill sitta med fullt inköp tycker jag att du inte skall sitta speciellt länge vid bordet, då de snabbt läser dig. Kör en hit-n-run så att säga :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...