Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är goddag yxskaft på de flesta "tekniska" bitar så jag prövar om nån här vet hur jag ska göra..det är säkert superenkelt :oops:

Jag har ADSL och använder en sitecom router. Jag får internet att fungera men inte samtidigt som telefonen används. Från routern går en sån där tunn telefonsladd direkt till jacket i väggen. Ovanpå i samma jack sitter kontakten från telefonen. Är det nåt annat som behöver göras för att få det fungera även när telefonen används?

Tilläggas bör kanske att innan jag hade denna router hade jag ett vanligt modem med tillföjande splitter. Måste jag använda den? Den heter Alcatel Speed Touch POTS Splitter och har tre uttag: Line, Modem och Pots. Om denna behövs vad ska jag koppla till respektive uttag?

Nån som kan knuffa mig i rätt riktning?

Postad
Vän,

Det låter som om telefonjacket är parallellkopplat. Alternativt är det inte första jacket du använder. Kolla här för instruktioner.

Tack för snabbt svar! Eftersom jag endast har ett jack så bör det alltså bero på att det är parallellkopplat. Det är inget man enkelt kan fixa själv antar jag?

Postad
Tack för snabbt svar! Eftersom jag endast har ett jack så bör det alltså bero på att det är parallellkopplat. Det är inget man enkelt kan fixa själv antar jag?

Om du bara har ett jack, så har det ingen betydelse.

Jag läste ditt första inlägg en gång till. Använder du splitter? Om inte, koppla in en splitter.

Postad

Om du bara har ett jack, så har det ingen betydelse.

Jag läste ditt första inlägg en gång till. Använder du splitter? Om inte, koppla in en splitter.

Jag kan inte få det att fungera när jag använder den heller, men är inte säker på att jag kopplar den rätt. Till vad ska de respektive uttagen kopplas? (Line, Modem, Pots)

Postad
Jag kan inte få det att fungera när jag använder den heller, men är inte säker på att jag kopplar den rätt. Till vad ska de respektive uttagen kopplas? (Line, Modem, Pots)

Modem är för ADSL och POTS är för vanlig telefon. Line vet jag inte vad det är.

Postad

Modem är för ADSL och POTS är för vanlig telefon. Line vet jag inte vad det är.

Med risk för att låta som en total idiot.. :oops:

..men jag har ju å andra sidan redan erkänt mig själv att ha tummen mitt i handen :D

Med utgångspunkt i hur jag redan har det kopplat, hur måste jag då göra?

Jag har alltså nu routern kopplad till väggen och ovanpå denna kontakt (i väggen) sitter en annan kontakt som går till telefonen.

Om jag då ska introducera splittern, hur blir det då? Om jag kopplar en sladd från splittern till routern från uttaget "modem" och en från splitterns "pots" till själva telefonen, vad och hur ska jag då koppla till telefonjacket?

Postad
Om jag då ska introducera splittern, hur blir det då? Om jag kopplar en sladd från splittern till routern från uttaget "modem" och en från splitterns "pots" till själva telefonen, vad och hur ska jag då koppla till telefonjacket?
VAD: Splittern.

HUR: Som flickan sa, stick bara in den ;)

Ryck ur allt du har kopplat till jacket. Koppla routern till "Modem", telefonen till "Pots" och sedan ska du på något sätt koppla splittern till telefonjacket. Om inte splittern har en inbyggd kontakt antar jag att det är meningen att du ska koppla en kabel från "Line" till jacket i väggen.

En lite krångligare konstruktion än min splitter, men det är nog så dom har tänkt sig det.

Lycka till

/DE