Gå till innehåll

NL - Hur spela QQ mot AK i NLHE?

Recommended Posts

Postad

Vad jag funderar på här är hur man bör spela QQ mot AK när AK höjer innan floppen och man alltså har en möjlighet att trycka all-in mot en garanterat sämre hand. Det som är intressant här är under vilka omständigheter det mot en rimligt intelligent motspelare (alltså någon som spelar rimligt väl och också har en bra uppfattning om vad motståndaren har) är bättre att syna preflopp än att trycka in.

Naturligtvis är det här väldigt teoretiskt eftersom man aldrig vet exakt vad motståndaren har med så stor exakhet. Det som ändå gör det hela intressant är som en del i plocka fram delstrategier när man kan sätta motståndaren på en begränsad mängd händer, exempelvis i en turnering kan man i bb ofta vara hyffsat säker på att motståndaren har TT-AA eller AJ-AK att då känna till den hur ens olika strategiska val står mot var och en av de här händerna är väldigt användbart. Exempelvis kommer fold vara bäst mot KK-AA men jättekasst mot de andra händerna, all-in kanske är bäst mot AJ-AQ och TT-JJ och syn all-in på vissa floppar kanske är bäst mot AK och funkar bättre än all-in mot KK-AA.

Men situationen nu gäller alltså olika strategiers värde med just QQ mot AK när AK har position på QQ och QQ kan avsluta prefloppbetandet, samt hur detta förändras med stackdjup, startpott, etc.

Första situationen:

AsKd mot QsQd

Stackdjup 20bb för båda spelarna

Utgå från följande i postfloppspelet:

Om AK träffar par och QQ missar så foldar QQ.

Om AK träffar par och QQ träffar set så åker pengarna in.

Om AK träffar färgdrag utan par så åker pengarna in.

Om AK missar helt så foldar AK.

AK höjer till 4bb, alla foldar fram till dig. Finns det någon strategi för QQ mot just AK som är bättre än att ställa in preflopp?

* RP - QoS *

Postad

Utan att räkna på det rent matematiskt så ställer jag in, eftersom jag eventuellt har lite fold equity då, och om jag får AK att folda så är jag bara glad för det. Inte för att jag tror särskilt många foldar AK i detta läge, men ändå. Får jag syn får jag leda och be...

Jag antar att det finns val med bättre EV rent teoretiskt, men jag har varken tid eller lust att räkna på det. Dessutom beror det på motståndare - om t.ex. Nusseman ställer in för 2.5xpott i slutet av en turnering kan jag till och med tänka mig att folda AK...

Postad
Utan att räkna på det rent matematiskt så ställer jag in, eftersom jag eventuellt har lite fold equity då, och om jag får AK att folda så är jag bara glad för det. Inte för att jag tror särskilt många foldar AK i detta läge, men ändå. Får jag syn får jag leda och be...

Du har inte fold equity bestämmer jag helt diktatoriskt, en chans till fold skulle nästan säkert göra all-in till den bästa strategin mot AK. Men du tror alltså att du kan få bättre EV mot en motståndare som har en rätt bra uppfattning om vad du har (77+ samt AJ+ kanske, han vet att du vet att han har en stark hand) om du bara synar här?

Postad
Men du tror alltså att du kan få bättre EV mot en motståndare som har en rätt bra uppfattning om vad du har (77+ samt AJ+ kanske, han vet att du vet att han har en stark hand) om du bara synar här?

Jag vet som sagt inte, men det kanske går att bevisa genom lite matte. Har jag ingen fold equity så vet jag inte vad som är bäst. Att vinna lite de gångerna han missar, eller att vinna mycket de gångerna man vinner en coinflip. Beror väl lite på prisstrukturen i turneringen också - om det är ett gigantiskt hopp mellan den plats man är på och det finns några spelare med 3-4xBB så föredrar jag helt klart syn - varför riskera allt på en coinflip?

Som sagt så är jag osäker, jag är inget mattegeni heler, och 9ggr av 10 så ställer jag in i detta läge.

Postad

Med bara 20BB så går det väl inte direkt att undvika all in om man sitter med QQ. Enda sättet som jag ser det är om man höjer drygt 10-12BB och får syn av någon som lirar alla ess och på floppen dyker ett ess upp. Då skulle jag kunna möjligtvis tänka mig en fold. Sen kommer väl killen som har AK troligtvis svara med all in pre flop ändå så egentligen spelar det inte så stor roll.

Vidare kan man om man är lite fegare av sig syna hans raise pre flop och kolla floppen. Kommer det inget ess eller kung check raisar man honom all in.

Postad

Mina tankegångar går ungefär såhär:

Är motståndaren någorlunda aggressiv så betar han en missad flop, då har du ju chansen att hämta extra pengar. Bedömer du chansen att han betar en missad flop, syna. Kommer han check/folda en missad flop, in med degen.

Kommentarer?

Postad

tycker det där låter rätt sunt morbo, är jag övertygad om att killen sitter med AK, och vi båda har 20bb så ser jag hellre en flopp och spelar därefter. rent mattematiskt vet jag inte hur det förhåller sig, men som tidigare har disskuterats här så är 20bb (kanske 15 efter raise preflop) ändå tillräckligt för att kunna hitta en bättre chans än 50-50% mot en spelare som jag anser mig ha en edge på.

Postad
tycker det där låter rätt sunt morbo, är jag övertygad om att killen sitter med AK, och vi båda har 20bb så ser jag hellre en flopp och spelar därefter.

Min tanke är mest att det är bra om man kan ta floppen eftersom AK då i praktiken bara får 3 kort istället för 5. Jag har räknat lite på det och om man inte får någon bluffaction så är det klart bättre att trycka preflopp, om höjningen varit större preflopp så hade det varit rätt att syna och trycka på alla floppar AK missade.

ändå tillräckligt för att kunna hitta en bättre chans än 50-50% mot en spelare som jag anser mig ha en edge på.

Det ska vara en riktigt kass spelare för att du ska vara favorit om han har 24bb och du har 16bb.