Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej vänner!

Säg att man spelar NL 100. 6 handed. Normala spelare och 100 BB i stacken.

UTG+2 en normaltight spelare är först in med en raise.

Hur stor tror ni chansen är att han har ett lågt pocket? Att han har sc? eller Axs om han raisar 90% dessa händer först in.

UTG+2 limpar hur stor tror ni chansen är att han har pp? sc? eller Axs om han limpar dessa händer 90%.

Postad

Sannolikheten att han har PP är

X / (X + b * P)

där

X = a2 * p2 + a3 * p3 + [...] + a14 * p14

a2 = antal PP av valören 2 som han kan tänkas öppna med (alltså antagligen 0 eller 6

p2 = sannolikhet att han öppnar med detta par i 2:or

a14 = samma sak fast för par i Ess

p14 = dito

och

(Edit) b = antal ANDRA kort än PP som han kan tänkas öppna med

P = hur stor andel av gångerna han öppnar med dessa respektive kort (antagligen olika för olika kort, men man får räkna nån sorts genomsnitt)

Sen är allt beroende på hans HD.

Postad

Jag köper det du skriver klyka även om jag tycker att a2,a3,a4 osv är helt onödigt att ha med du kan sätta det till 6. Du har ju med faktorn p2 och det räcker man kan korrigera i den faktorn istället. bxp/x är enligt min erfarenhet mycket större SH än i fullring. Det som är interessant är ofta chansen att han har ett visst pocket ex 22/33. Eftersom han kan ha settat med dem. Säg att man synar med AK(enligt mig bra mot en TAG spelare) och floppen kommer 23A. Chansen att man har bäst hand om man nu bortser från A2,A3,AA,23. Blir då (a2/2*p2+a3/2*p3)/(x+b*p). Inte matematiskt korrekt då man behöver göra justeringar i x och bxp beroende på vad som kommer på floppen. Men i praktiken spelar det ingen roll. p2 eller p3 beror enligt mitt sätt att se i första hand på om han limpar in eller raisar in med sitt låga pocket, p2 och p3 kan ju vara 0 för vissa spelare. I andra hand förmodligen på hans read eller tilltstatus han är i.

Som ex tar vi att vi synar med AK på knappen mot en TAG som i UTG+2 har raisat först in vi får tänka på att han kan ha AA, A2,A3,23 men i så fall blir x+bxp väldigt mycket större så att kvoten inte kommer att ändras så mycket i alla fall och dessutom så kanske han inte ens spelar dessa komb.

Ta det här fallet som ex (a2/2*p2+a3/2*p3)/(x+b*p) detta uttryck blir så lågt att man blir comittad mot en tagspelare(som CO-bettar oftast) eftersom förhållandet mellan kvarvarande minsta stack och potten kommer att bli större. Ok man behöver korrigera för vinstchansen som nästan alltid blir mindre än chansen att man har bäst hand just nu. Alltså man behöver transformera chansen att man har bäst hand till vinstchans. Men det känns ju intuitivt som om att det inte behövs i det här fallet dels pga att fi sannolikt inte har så mycket outs och att chansen att man leder är så stor. I alla fall om minsta stacken är mindre än typ 120 BB.

Det man behöver göra är väl att samla in data på HD och sedan räkna på vissa typlägen för att få en bra intuitiv känsla för hur man sedan ska spela.