Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Game # 021,329,869 - Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Ystad"

Game ended Wednesday 2004-Dec-01 8:20:44 PM GMT

Players:

BigKing (EUR 130.75 in seat 1)

martin12 (EUR 45.50 in seat 2)

ufd (EUR 24.50 in seat 3)

quizz_kid (EUR 33.75 in seat 4)

andreas395 (EUR 34.25 in seat 6)

bull88 (EUR 40.50 in seat 7)

vfp (EUR 49.25 in seat 8)

Dealer: vfp

Small Blind: BigKing (0.25)

Big Blind: martin12 (0.50)

quizz_kid was dealt: 9c - 9d

ufd Fold

quizz_kid Call (0.50)

andreas395 Call (0.50)

bull88 Call (0.50)

vfp Call (0.50)

BigKing Fold

martin12 Check

Flop Tc - 9s - 3d

martin12 Check

quizz_kid Check

andreas395 Check

bull88 Check

vfp Check

Turn Tc - 9s - 3d - Td

martin12 Check

quizz_kid Check

andreas395 Bet (0.50)

bull88 Call (0.50)

vfp Call (0.50)

martin12 Raise (2.75)

quizz_kid Call (2.75)

andreas395 Raise (12.00)

bull88 Fold

vfp Fold

martin12 Call (9.75)

quizz_kid All-In (30.50)

andreas395 All-In (21.25)

martin12 Call (21.25)

River Tc - 9s - 3d - Td - 6c

martin12 shows: 6d - Th (a full house, tens full of sixes)

andreas395 shows: 3h - 3c (a full house, threes full of tens)

martin12 wins: EUR 1.00 side pot (with a full house, tens full of sixes)

quizz_kid shows: 9c - 9d (a full house, nines full of tens)

martin12 wins: EUR 101.00 main pot (with a full house, tens full of sixes)

Rake: EUR 2.50

får jag skylla mig själv som checkspelade eller hade jag bara otur?... hur hade ni spelat i martin12s sits?... top set med dålig kicker och 2 allins framför dig?... han gjorde kanske rätt som synade?... vad tycker ni?

Postad

Titeln säger väl allt, "rivrade överkåk", du fokuserar på helt fel del av pokern. Nämligen den du inte kan påverka särskilt mycket, hur korten faller. Huvudsaken är ju heller inte om dina motståndare spelade rätt, utan om du gjorde det.

Preflopp kan jag tänka mig att höja och kan tänka mig att syna. Min preferens ligger i att höja eftersom det underlättar pottbyggande rejält vid set och dina motståndare antagligen inte är tillräckligt smarta att mobba dig tillbörligt med sin position i en höjd pott.

På floppen skulle jag nästan alltid beta ut. Och orsaken till det är enkel, det bör nämligen finnas en rackarns massa händer som är villiga betala av 999 på den här floppen. Ungefärl alla tior, någon nia, alla överpar, något underpar iblanad, 76, 87, J8, QJ, KQ, KJ. Men en stor del av de här händerna kommer inte beta på egen hand, vilket gör att du helt enkelt undlåter att få in pengar som stor favorit. Att beta ut är ofta det bästa sättet att få in pengar eftersom motståndaren aldrig hinner fatta hur stark du faktiskt är innan det är för sent. Check, syn, check, megaraise däremot tenderar att avslöja en del.

På turn har du ju inget drömkort direkt eftersom det checkades igenom och det rimligen innebär att det är rätt låg sannolikhet för en tia på floppen, och den är ju ännu mindre nu eftersom det ligger två tior på bordet. Här är väl frågan om det inte är ok att checka, om någon har en tia så kommer det knappast bli gratiskort och om ingen har en tia så drar i praktiken hela gänget till händer som blir näst bäst.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om din syn av check-raisen, jag tror den är bra. Beror lite på hur sannolikt du bedömmer det att du kan få in alla pengar på rivern mot en oförbättrad triss, i vart fall har du ju inget behov av att driva ut någon ur potten, utan det handlar ju om hur du ska få in degen.

Postad

*klipper min citerade post - JH*

preflop:

jag höjer sällan i tidig posision, det är en pokerskada jag har...

flopp:

här skulle jag betat ut, det har du rätt i... i vanliga fall betar jag ut på floppen, men med tanke på kraftig aggressivitet runt bordet samt tidig posision tänkte jag att en check/raise hade vart på sin plats... nu blev det dock rundcheck och...

turn:

... ännu en T dök upp på turn... de flesta runt bordet hade bettat på floppen med top pair, men jag uteslöt det aldrig... även om någon satt på T hade jag haft övertag, då jag uteslöt slöspelat tvåpar på floppen med T, vilket jag såg som högst osannolikt vid detta bord... nu visste jag att det skulle börja bettas, därav checke/raisen i tidig pos... river var ju tråkigt, men det är sånt som händer...

Postad
här skulle jag betat ut, det har du rätt i... i vanliga fall betar jag ut på floppen, men med tanke på kraftig aggressivitet runt bordet samt tidig posision tänkte jag att en check/raise hade vart på sin plats... nu blev det dock rundcheck och...

Om det är stor aggression vid bordet, vilket prefloppbetandet inte direkt indikerar, så skulle jag vara ännu mer benägen att beta ut eftersom det är stor sannolikhet att en motståndare då höjer mig. Fördelen med det är att motståndaren kommer ha en mycket större del av sina pengar i potten när han måste ta ett beslut om alla sina marker än om man checkraisar, check-raisen ger väldigt ofta en billig möjlighet för motståndare att folda.

När man betar ut och motståndaren höjer så kommer han ha skickat in runt 5bb + 15bb i potten när han ska svara på en seriös höjning. Om man checkraisar kommer han i regel ha lagt in 5bb. Vilken av sitautionerna som gör det enklast att folda en hand som TPTK torde vara ganska uppenbart.

Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att beta ut, syna en höjning och sen check-raisa turn eftersom motståndaren då ofta kommer vara i en situation där han helt enkelt inte kan med att folda.

Postad

Både andreas395 och quizz_kid floppar triss och båda checkar både flop och turn. (eller andreas385 bettar 0,5 på turn) Finns det någon rimligt anledning att spela så? Check-raise är ju extremt dumt i detta läge. Varför berätta för motståndaren att man är stark? Nu kom det in pengar bara för någon satt med en tia, vilket var väldigt tur för er. Sen att han gick och vann tycker jag var lika bra då varken du eller andreas395 förtjänade potten.

Det finns tider för att slöspela och maskera sin hand men det får inte gå till överdrift. Ibland måste man betta på vanligt sätt också. Degen måste ju in om man ska kunna bygga en stor pott.

Hade du bettat ut på floppen och andreas höjt dig hade martin12 foldat(om han inte är hjärndöd) och du hade fått potten för ni bägge hade gått all in redan på floppen då.

Postad
Betta floppen så blir du av med T6 men behåller killen med 33.

För hoppningsvis så höjer 33 och så är ni allin på flopp eller turn.

Är det ingen som tänker på att man hjärtligt gärna vill ha kvar killen med T6?

Orsaken till att det är bra att beta ut har ju inget att göra med att man ibland är uppe mot set och ett TPNK och att betandet kommer tvinga ut TPNK. Visste man om att det var händerna man var uppe mot så vore det ju andtagligen helt rätt att checka i hopp om TPNK skulle förbättra två triss eller tvåpar eftersom man ändå kan få in stacken från båda lirarna på turn.

Kort sagt fördelen med att beta floppen är inte att folk lägger händer som par, det är att folk ofta synar med händer som par eller drag, det är inte särskilt viktigt att få värde av ett underset på floppen eftersom man ändå kommer få det rejält på turn och river, betandet här är för att få in pengar från par och drag.

Postad

Om man bettar på floppen(låt säga 70%*pott) och den andra killen med underset raisar så är det inte mycket man kan göra. Givetvis vill man ha med killen med topp par också men efter reraise så lär han knappast syna. Troligast i det läget är dock att killen med underset kommer calla bara för att sedan ha som plan att raisa på turn. Jag tror i detta läge att killen med TPNK kommer syna han med då. Sedan kommer drömkortet för alla på turn och vi får se massa all ins. Och i detta fallet hade alla blivit all in då.

Visst hade blivit samma resultat som det blev nu då men det hade känts som ett mycket mer naturligt spel.

Postad
Är det ingen som tänker på att man hjärtligt gärna vill ha kvar killen med T6?

Jo det är klart, men då ska han få betala för det också. Jag förespådde bara att den action som troligen hade genererats på floppen hade fått T6 att lägga sej.

Kort sagt fördelen med att beta floppen är inte att folk lägger händer som par, det är att folk ofta synar med händer som par eller drag, det är inte särskilt viktigt att få värde av ett underset på floppen eftersom man ändå kommer få det rejält på turn och river, betandet här är för att få in pengar från par och drag.

Jag håller med dej.

Har jag en chans att få in pengar på floppen så tar jag den, för ju mer pengar som finns i potten ju lättare är det att få syn senare i handen.

Folk blir lätt pengarblinda.