Myssion Postad 25 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 25 Maj , 2006 Det där är ju en fråga om hur du spelar. Som alltid är det bra att titta på extremfall för att exemplifiera. Ska du bara spela en SnG i hela ditt liv är imagen kanske värd exakt 0. Ska du spela 10 000 SnG mot exakt samma motståndare är imagen/psykologin lätt värd att förlora 100 SnG:s för, om man vinner på det i långa loppet. Ja, men det är ju det du inte gör. Det är det som $EV betyder... Det är inte så att fi kommer att sluta ställa mot dig bara för att du tar en syn som är $EV- med t.ex. AJ, för det är fortfarande korrekt (d.v.s. $EV+) av honom att ställa med en vid HD. Det är bara det att det vore bäst för honom om du inte synade alls. Isåfall får du ju visa att du kan syna med any two för att du ska få någon psykologisk image-effekt av din syn, och då är det massivt $EV- som jag har extremt svårt att tänka mig att du kan kompensera för genom att slippa bli mobbad av honom i framtiden. Exempel: $25+$2 turre. Blindsen är på 200/400 och du har 8xbb i stacken och sitter i BB. Storstacken i SB har 15xbb och täcker dig och lillstacken (3xbb) är på väg att dö. Storstacken ställer från SB. Om du nu tar en felaktig syn med AJs så är den synen värd -$2.68 för dig (det är 1.2% av prispotten, vilket inte är helt negligerbart i det långa loppet). Men även om din syn är felaktig, så var storstackens ställ fortfarande korrekt. En sådan syn vinner dig alltså ingenting för fi kommer helt korrekt att fortsätta att ställa med any two i de situationerna. För att du ska uppnå någon effekt överhuvudtaget så behöver du ta en syn här med t.ex. Q9s. Den synen är värd -$9.18 och det är jäkligt mycket. Men nu måste väl ändå fi fatta att han ska backa av...? Nja, det är fortfarande korrekt av honom att ställa med 68% av sina händer, vilket inkluderar skräp som 43s. Så, visst, han kan inte ställa med any two, men nära nog. För att du ska uppnå någorlunda meningsfull effekt så måste du syna med 50% av dina händer, t.ex. T7s. En sådan syn är värd -$15.09, vilket praktiskt taget är som att vräka ut pengar över bordet. Och då har du bara fått ner hans ställ-HD till ca 33%, så det är inte så att han kommer att bara ställa med stål i fortsättningen. För den som inte har någon uppfattning om vad $-värdena innebär på den här nivån: När någon säger att en syn är given, så pratar vi kanske om att den är värd $1-$2, så $9, $15 och $30 (se nedan) är alltså jääääkligt mycket värde att spendera på att få fördel av imageskäl. Hur ofta tänker du göra dåliga syner för att få storstacken att backa av? Om du sänker din syn HD-generellt så kommer du att kissa ut pengar hela tiden, och om du gör en enstaka fel-syn här och där för att signalera att du inte tänker bli mobbad så kommer den kompetenta fi'n fortfarande att ha en read på dig (och högst troligen även statistik från PT/PO) som säger att du faktiskt foldar en hel del trots din märkliga syn (som mest ser ut som en hjärnsläpp eller en misclick), vilket innebär att han inte alls krymper sin ställ-HD särskilt mycket. Det är ju inte så att fi ser att du synar med 32o (vilket för övrigt skulle vara värt -$30.52) och sedan tror att "Jaha, han synar med 100% av sin HD), för det är det ju rättså uppenbart att du inte gör. Så antingen så väljer du att ha en vid syn-HD generellt och tappar värde hela tiden (som inte kompenseras av att fi låter bli dig, för det är fortfarande korrekt av honom att ställa med en vid HD), eller så tar du en muppsyn då och då, vilket knappast får några effekter att tala om (då fi fortfarande vet att du släpper många händer), mer än att du slänger $ i sjön. EDIT: Eller så sänker du din HD så mycket att du gör muppsyner konstant, men jag behöver nog inte påpeka att det inte är en bra idé. Att vara mellanstack på bubblan handlar om att bita ihop och ta en massa skit, det finns inte mycket man kan göra åt det mer än att ha koll på när det är $EV+ att syna och när det är $EV- att syna samt ta varje bra tillfälle att själv ställa som ges. Vilka situationer/händer menar du att skulle kunna tänka dig att syna av image-skäl? Citera
Myssion Postad 25 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 25 Maj , 2006 Det är ju det som är poängen. Myssion skall spela så här för att fi foldar alltid (läs väldigt ofta). Motståndet kommer inte vara tillräckligt kompetent för att det skall vara lönt att frångå (dock variera något) detta spelsätt. En utmärkt variation är ju då ex-vis att syna med KK mot trolig Ax, trots att man "bara" är favorit med cirka 70-30. Que? För att få fi att tänka att "Äsch, den här snubben synar ju med Kungar, jag får nog backa av lite..."??? Vad väntar du dig att få för positiv psykologisk imageeffekt av en sådan syn (förutsatt att den är $EV-)? Han kommer ju fortfarande att ställa med typ allt... Citera
Staahla Postad 26 Maj , 2006 Rapport Postad 26 Maj , 2006 Bra skrivet Myssion. Jag är inte helt säker på att Skogis har greppat konceptet $EV till fullo. Citera
Myssion Postad 26 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 26 Maj , 2006 Sedan är det en annan femma att vi inte tycker lika i alla situationer. Ignorance is not an opinion Citera
Myssion Postad 27 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2006 Men visst kan det vara så att man är tvungen att folda 100% av sin HD i turrar, främst i satelliter men även i en del bubbellägen. Det kanske inte var så du menade, men jag kan inte hitta någon situation (på bubblan) där det vore korrekt att vika absolut allt (tolkade 100% som även AA). Även i följande situation (gick inte att ge lillstackarna en marker, de måste ha mer än BB+ante för att SNGPT ska acceptera det): BB 6728 marker SB 6730 marker (all-in) UTG+1 21 marker (fold) UTG 21 marker (fold) så är det korrekt att syna med AA (men kan vara korrekt att vika KK, beroende på ställarens HD). Citera
eurythmech Postad 27 Maj , 2006 Rapport Postad 27 Maj , 2006 Myssion, prova sb 12.000 bb 1000 UTG 250 Knappen 250 eller nåt sånt Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2006 Rapport Postad 27 Maj , 2006 Det kanske inte var så du menade, men jag kan inte hitta någon situation (på bubblan) där det vore korrekt att vika absolut allt (tolkade 100% som även AA). SNGPT är inte allt här i världen. Dessutom så måste det ju rimligen vara en situation där du inte nästan blir garanterad förstaplats om du vinner. Alltså, något i stil med eurytmechs förslag. Citera
Myssion Postad 27 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2006 Myssion, prova sb 12.000 bb 1000 UTG 250 Knappen 250 eller nåt sånt Ja då funkade det, förutsatt att fi är väldigt tajt, så i praktiken blir det ju aldrig aktuellt att lägga AA. SNGPT är inte allt här i världen. Nä, självfallet inte. Men det är väl det bästa verktyget att utgå ifrån när det gäller sådana resonemang, sedan får man utveckla därifrån vilka övriga faktorer som inverkar på ett beslut. Dessutom så måste det ju rimligen vara en situation där du inte nästan blir garanterad förstaplats om du vinner. Alltså, något i stil med eurytmechs förslag. Mmm... Förutsatte (felaktigt) att den mest sannolika situationen var att man hade så mycket marker som möjligt (eftersom de nya markerna då skulle bli mindre värda än vid en uppdubbling tidigare). Citera
Solidify Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Tänkte skriva ett långt inlägg men ni har nog redan tänkt på allt jag tänkte säga så här kommer summan av kardemumman: Du har bästa handen, och därmed synar du. (Om sen han inte spelat nåt annat än par och AK så kan du ju slänga.) Good lück! Detta är en syn, ja. Men inte för att jag har bästa handen. Jag förstår inte. Varför är det då en syn? Jag antar att era program räknar ut EV i förhållande till din hand, stack, motståndarens handvidd och hans stack, och säkert också de övrigas stackar. Det enda jag kan komma på som motiverar en syn är att du troligen har bästa handen (alt är committad pga fet BB), annars förstår jag inte varför du ska spela den. Sen håller jag med om skogis tidigare inlägg. Det är värt så oerhört mycket mer att vinna en sng än att komma trea - du måste ju vinna för att gå plus i långa loppet, om du nu inte kommer tvåa eller trea i alla sngs du spelar. För mig är detta en enkel risk att ta just för att det är så väldigt troligt att jag har en bättre hand (ofta en dominerande hand med tanke på att många SB hellre ställer med Ax än typ K7), och om jag slänger så kanske jag kommer trea - men troligtvis inte etta. Om jag däremot tar striden nu så har en del spelare säkert -EV, men om man har lite hum om hur man lirar med 3 pers kvar så tror jag att man kan tjäna mer på att göra såhär. Anser personligen att en turnering primärt inte vinns av stora kort utan stora stackar, men det är kanske en smaksak. Länge sen jag läst om EV iofs, så jag kanske har helt fel, men visst borde väl EV i slutändan påverkas av ens egen och motståndarnas spelstil också? Och till slut, som någon sa: mycket bra rapport av spel och HHs för oss som inte orkar ta oss igenom allt i Myssion är en clown-tråden Citera
eurythmech Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Att vara snortight på bubblan och ändå ha många förstaplatser är knappast en självmotsägelse. Myssions resultat är givetvis mer intressanta än mina, men bara som en fingervisning på att det faktiskt går: Över ca 400 $15+1 SNGs har jag hamnat på en fjärdeplats i ganska precis 1/7 av dom turneringar jag når bubblan i. Genomsnittet är så klart 1/4. Av mina ITM är 39% förstaplatser (genomsnittet är så klart 1/3). En kort slutsats är antagligen att folk som inte kan bubbelspelet (och snor åt sig min del av bubbelkakan) rimligtvis inte spelar på topp när man väl är ITM heller Citera
emilio_15 Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Men visst kan det vara så att man är tvungen att folda 100% av sin HD i turrar, främst i satelliter men även i en del bubbellägen. Det kanske inte var så du menade, men jag kan inte hitta någon situation (på bubblan) där det vore korrekt att vika absolut allt (tolkade 100% som även AA). Även i följande situation (gick inte att ge lillstackarna en marker, de måste ha mer än BB+ante för att SNGPT ska acceptera det): BB 6728 marker SB 6730 marker (all-in) UTG+1 21 marker (fold) UTG 21 marker (fold) så är det korrekt att syna med AA (men kan vara korrekt att vika KK, beroende på ställarens HD). Om du har så lite marker att det inte hjälper nånting att trippla så är det ju rätt lätt att folda. Om du T.ex nyss förlorat en all-in. T.ex... Blinds 300-600 UTG 880 går allin Du dealer 110 med AA SB 250 auto-allin på small BB 10k+ Citera
Myssion Postad 29 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2006 Tänkte skriva ett långt inlägg men ni har nog redan tänkt på allt jag tänkte säga så här kommer summan av kardemumman: Du har bästa handen, och därmed synar du. (Om sen han inte spelat nåt annat än par och AK så kan du ju slänga.) Good lück! Detta är en syn, ja. Men inte för att jag har bästa handen. Jag förstår inte. Varför är det då en syn? Om det är en syn så är det en syn för att det är $EV+, inte för att man har bästa handen, vilket kan vara $EV-. Om vi t.ex. vet att fi sitter på 87s, så är det fel att syna, hur mycket "bästa handen" vi än har. Som du säger så kan det också vara korrekt, d.v.s. $EV+ att syna med "sämsta" handen, om man t.ex. sitter i BB och har jättelite marker kvar. Det är värt så oerhört mycket mer att vinna en sng än att komma trea - du måste ju vinna för att gå plus i långa loppet, om du nu inte kommer tvåa eller trea i alla sngs du spelar. Om vi antar att vi spelar för att maximera vår vinst i det långa loppet så är det inte detsamma som att maximera antalet förstaplatser. Detta har jag skrivit om på flera andra ställen, så du får väl leta lite om du inte är med på det resonemanget. Citera
Solidify Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Japp, jag vet att jag har fel om vad som är mest +EV och att det handlar om att maximera ROI/ITM och inte förstaplatser. Poker är ett spel som går ut på att ackumulera pengar, och när jag ger järnet för att spela för förstaplatsen är jag helt medveten om att jag gör fel med avseende på målet med spelet. Men jag vinner så oerhört mycket mer i glädje och lycka när jag vinner en SnG att det inte går att mäta i pengar! Skämt åsido. Men att syna med AQ i det läget tycker jag helt enkelt är ett enkelt val, och det för att det är en otroligt stark hand i det läget, sannolikt den bästa (om man nu tycker att en förmodad fördel på 10% är starkt ). Jag är själv ganska tight i sådana lägen, dock ej med AQ+. (Och det är såklart med stackarna i åtanke som jag säger detta, så det inte blir några missförstånd.) Ett svårare läge, tycker jag, är hur högt par man vill ha för att kunna syna. Vad säger ni? Jag skulle tro att min gräns går någonstans vid 77-88 men det är förstås svårt att säga. Hade ni hellre synat med ett par än med AQ? Vad säger mjukvaran om det? Sen har ju folk väldigt olika spelstil. Om man tycker att en fold är att överväga där så är det bara att köra på och tänka över saken, men jag tror att man ska vara lite försiktig med att analysera sönder såna här situationer, helt enkelt därför att det finns för många variabler som man inte vet något om - vilket väl för övrigt är det som är charmen med just poker? Citera
Myssion Postad 30 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 30 Maj , 2006 Allt beror ju på hans HD. Om vi sätter den på 22+,A2+,K2+,Q2s+,Q6o+,J7s+,J9o+,T8s+,98s, vilket jag tror är relativt rimligt mot denna snubben (kanske något i lösaste laget), så är syn med 88 marginellt och 99 solklar. När det gäller Ax så faller det direkt efter AQ, så AJo och ATs är marginella, därefter $EV-. Med lite annorlunda stackar, säg att vi får 1000 marker av den andre lillstacken, så att vi har 3165 och han 1015, då är det instafold på allt utom JJ+ mot den HD:n, d.v.s. t.o.m. AQ och AK är $EV- att syna med (ställer fi med any two så är det 88+ som det är syn på och fortfarande fold på AK). EDIT: Oparade händer som AQ/AK är otroligt starka att ställa med, men inte särskilt starka att syna med. Citera
Recommended Posts