Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi är fyra st kvar och jag får AQo i BB. SB ställer. Han har varit rättså aggressivt och spelat bra på bubblan hittills, tyvärr så dubblade han upp som lillstack tidigare mot nlcatter som är en semi-synmupp. TarHeelFan3 har också varit aggressiv och lite halvbra.

PokerStars Game #5026276847: Tournament #25227851, $25+$2 Holdem No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/05/23 - 05:12:15 (ET)

Table 25227851 1 9-max Seat #3 is the button

Seat 3: TarHeelFan3 (2015 in chips)

Seat 4: MegaFossil (4505 in chips)

Seat 5: Myssion (2165 in chips)

Seat 6: nlcatter (4815 in chips)

TarHeelFan3: posts the ante 25

MegaFossil: posts the ante 25

Myssion: posts the ante 25

nlcatter: posts the ante 25

MegaFossil: posts small blind 200

Myssion: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [Q:s: A:d:]

nlcatter: folds

TarHeelFan3: folds

MegaFossil: raises 4080 to 4480 and is all-in

Myssion: ?

• Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Syn! Att han har spelat bra på bubblan antar jag innebär att hans HD är ganska vid här, så jag tror du leder stort. Din stack är inte rolig om du lägger och dina utsikter att stjäla mörker av synmuppen i senare händer är knappast goda.

Postad
Hur stor stack hade ni "velat ha" för att kunna folda den handen?

Hade nog fan synat om jag täckte MegaFossil här. En bra spelare har ju som sagt en väldigt vid HD här och det är ingen av de andra som är på väg ut i brådrasket.

Postad

Jag skulle tagit synen. Visst du är inte först in, och jag vet inte om det enligt ICM modellen är korrekt eller inte, men SB lär ju ställa med "any-two" om han är "kompetent"/spelar efter ICM. AQ tycker jag är tillräckligt bra om man tänker på din stackstorlek i förhållande till de andra. Visst TarHell är ungefär lika som dig och man kanske skulle kunna tänka att spela försiktigt för att köra på först in konceptet för att sno binds, men gör man det kan du lika gärna springa in ett PP eller ngt annat som slår ut dig.

//Matte

Postad

Jag hatar att syna all-in om jag inte måste på bubblan. Min bedömning i det här fallet skulle baseras på hur spelet varit tidigare och hur lång tid det är kvar till nästa nivå. Om spelet varit passivt med få syn av all-in och det är minst ett varv kvar till nästa nivå skulle jag nog lägga handen. Annars skulle jag överväga syn. Vad säger SNGPT?

Postad

Hade nog fan synat om jag täckte MegaFossil här. En bra spelare har ju som sagt en väldigt vid HD här och det är ingen av de andra som är på väg ut i brådrasket.

Ja, det är sant, men jag tänkte i första hand på om vi är täckta av honom.

SNGPT säger syn när jag sätter fi på en rimligt vid HD. Min spontana tanke var att jag troligtvis är tillräckligt kort för att det ska vara ok att syna, vilket stämde. Tyvärr torskade jag mot K7 (7 på flåppen). Ändrar man på stackstorlekarna så att jag får 1000 av storstacken, så är det marginell syn/fold, beroende på hur vid HD man sätter fi på (han har varit aggressiv, men inte till den grad att jag skulle sätta honom på any two). Det är när lillstackarna blir mindre som det börjar bli en mer och mer klar fold.

Postad
Vad betyder ICM?

Jag hade synat, då det känns som han ställer med "any-two" !

ICM betyder Independent Chip Model och är en teoretisk modell som räknar ut hur mycket dina marker är värda i $ i det långa loppet. Du får ett $EV som kan skilja sig från ett cEV (d.v.s. ett EV mätt i endast marker, det som man pratar om i cash games), eftersom markerna tappar i värde ju fler du har.

Postad

Ja, det är sant, men jag tänkte i första hand på om vi är täckta av honom.

Jag menade alltså om vi hade 4500+ med oförändrade stackar i övrigt...

Ändrar man på stackstorlekarna så att jag får 1000 av storstacken, så är det marginell syn/fold, beroende på hur vid HD man sätter fi på (han har varit aggressiv, men inte till den grad att jag skulle sätta honom på any two).

...vilket förmodligen är fel då. ;)

Postad
Vad betyder ICM?

ICM betyder Independen Chip Model och är en teoretisk modell som räknar ut hur mycket dina marker är värda i $ i det långa loppet. Du får ett $EV som kan skilja sig från ett cEV (d.v.s. ett EV mätt i endast marker, det som man pratar om i cash games), eftersom markerna tappar i värde ju fler du har.

Den är inte helt klar din historia här :?

Du måste mena att man talar och $EV i cashgame och att ICM modellen "översätter" ett cEV, som man talar om i turneringar, till $EV?

//Matte

Postad
Vad betyder ICM?

ICM betyder Independen Chip Model och är en teoretisk modell som räknar ut hur mycket dina marker är värda i $ i det långa loppet. Du får ett $EV som kan skilja sig från ett cEV (d.v.s. ett EV mätt i endast marker, det som man pratar om i cash games), eftersom markerna tappar i värde ju fler du har.

Den är inte helt klar din historia här :?

Du måste mena att man talar och $EV i cashgame och att ICM modellen "översätter" ett cEV, som man talar om i turneringar, till $EV?

Sorry, det där var faktiskt rättså luddigt skrivet, och lite fel också. :oops:

Jag börjar om:

I cash game är varje marker lika mycket värd. Den har ett nominellt värde i rena $ som står tryckt på den. I cash game är därmed cEV (väntevärde i antal marker) alltid detsamma som $EV (väntevärde i $), och därför pratar man bara om EV i cash game-sammanhang, utan att göra skillnad på de två.

I turneringsspel så är cEV och $EV detsamma, i början av turneringen. Om alla 9 spelare i en SnG har betalat $100 i inköp för att delta och får 1500 marker, så är deras markerstapel värd exakt en niondel av den totala prispotten ($900), vilket ju blir $100. Varje marker är i detta skedet värd $10/1500=$0.67. Men ju längre turneringen lider, desto mindre värd blir varje marker. I slutändan har en person skrapat ihop samtliga 13.500 marker, men vinner bara 50% av den totala prispotten (i MTT's är det ännu mindre andel till förstaplatsen), och varje marker är nu värd $450/13500=$0.33. I turneringsspel är alltså inte cEV och $EV samma sak. Det kan t.ex. på bubblan vara cEV+ att syna, men $EV-, beroende på prisstrukturen: Du dubblar inte ditt $EV om du synar, och du åker ut och vinner $0 om du förlorar, vilket kräver en equity på mer än 50% (i KK-handen krävs t.ex. en equity på 74% för att en syn ska vara korrekt).

ICM betyder Independent Chip Model. Det är en teoretisk modell som omvandlar en given stackstorlek till ett värde i $, baserat på hur troligt det är att man hamnar 1:a, 2:a, 3:a eller utanför pengarna med den stackstorleken.

ICM tar inte hänsyn till andra faktorer, såsom skill edge och annat, men är ändå väldigt användbar i de flesta situationer. Jag håller på att utforska situationer där man bör avvika från det $EV som är baserat på ICM, så jag får återkomma med mer om det senare.

Tur att jag har dig Matte som håller ordning på mig. ;)

Postad

Även AQ kan förlora mot any two, även om du lyckas dubbla upp är du inte säker på att komma ITM, folda, folda folda, förhoppningsvis tvingas andra shortstacken in innan dig. Alternativt att du stjäl lite, du vill inte se floppar utan bara stjäla i detta läget. Alltså aldrig syna bet.

Postad
Även AQ kan förlora mot any two, även om du lyckas dubbla upp är du inte säker på att komma ITM, folda, folda folda, förhoppningsvis tvingas andra shortstacken in innan dig. Alternativt att du stjäl lite, du vill inte se floppar utan bara stjäla i detta läget. Alltså aldrig syna bet.

Aldrig syna är ju lite dumt, om det t.ex. är $EV+ att göra så.

Vilka händer pushar du med på sb i Fi's läge där? Med AQ på bb är du väl favorit mot din egen push-hd på sb?

Ja, men favorit är inte nödvändigtvis tillräckligt för att det ska vara korrekt.

Postad

Aldrig syna är ju lite dumt, om det t.ex. är $EV+ att göra så.

Ja, men favorit är inte nödvändigtvis tillräckligt för att det ska vara korrekt.

Får ju väga in att du har pengarna klara om du foldar dig medans om du satsar i potterna så kan du åka ut men även om du vinner så är det ingen garanti att du får pengar.

Vet bara hur jag själv spelar och det är att i alla lägen ha som mål att ta sig ITM. Har du tappat stack under tiden vilket du måste gjort om du bara har 2000 när det är 4 st kvar, så måste målet vara att fega tills du får tillbaka pengar.

Postad
Får ju väga in att du har pengarna klara om du foldar dig medans om du satsar i potterna så kan du åka ut men även om du vinner så är det ingen garanti att du får pengar.

Vet bara hur jag själv spelar och det är att i alla lägen ha som mål att ta sig ITM. Har du tappat stack under tiden vilket du måste gjort om du bara har 2000 när det är 4 st kvar, så måste målet vara att fega tills du får tillbaka pengar.

Målet måste ju vara att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fega sig ITM om det beslutet inte ger maximal utdelning i det långa loppet. För övrigt har jag inte så mycket möjlighet att fega mig ITM eftersom jag har minst stack på bordet om jag foldar här.