Gå till innehåll

NLT - SnG, AKs på bubblan mot chipleader


eurythmech

Recommended Posts

Poker Stars $15+1, 4-handed, 100/200

 

SB (t4415)

BB (t3300)

UTG (t1485)

Hero (t4300)

 

Preflop: Hero is Button with :Kh:, :Ah:.

1 fold, Hero raises to t1000, SB raises to t4415, 1 fold, Hero?

 

Har inga speciella reads på sb, jag höjer sällan så här stort innan floppen, men just den här handen hann jag tänka "nu ska jag höja så pass mycket att mörkarna fattar att jag inte tänker släppa handen".

 

PS Vilket format ska man använda i output i handkonverteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komplettera med EV-beräkningar enligt ICM:

 

Fold: $35.50

 

Syn - vinst: $57.10

 

Syn - förlust: $0

 

Jag behöver följaktligen ca 62.1% equity vid en syn.

Det har jag enligt PokerStove om fi spelar 13.9% eller fler av sina händer.

13.9% motsvarar 77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+,QJo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in, då du många händer slagna eller har en 50/50. Som sämst är du uppe mot AA/KK men det är så sällan så i detta läge är det ev+ att gå all-in.

 

Finns dock ett undantag, och det är om det är dina sista $15 du äger. Då borde du lägga handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga här är naturligtvis att om jag lägger handen så ska det mycket till om jag ska missa pengarna, och bubblan kostar.

Det finns en riktigt kort shortstack vid bordet.

 

Mycket beror väl egentligen på om du satsar att komma ITM eller om du vill åt första platsen. Vinner du denna pott ligger du bra till för 1:a platsen. Vill du bara åt pengarna, kan du lägga dig här ihopp om att shorten åker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga här är naturligtvis att om jag lägger handen så ska det mycket till om jag ska missa pengarna, och bubblan kostar.

Det finns en riktigt kort shortstack vid bordet.

 

Mycket beror väl egentligen på om du satsar att komma ITM eller om du vill åt första platsen. Vinner du denna pott ligger du bra till för 1:a platsen. Vill du bara åt pengarna, kan du lägga dig här ihopp om att shorten åker.

 

suck...

 

Edit: Ursäkta drygheten. Är bara så trött på den kommentaren. Det måste vara underförstått att poker går ut på att vinna så mycket pengar som möjligt om ej annat anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komplettera med EV-beräkningar enligt ICM:

 

Fold: $35.50

 

Syn - vinst: $57.10

 

Syn - förlust: $0

 

Jag behöver följaktligen ca 62.1% equity vid en syn.

Det har jag enligt PokerStove om fi spelar 13.9% eller fler av sina händer.

13.9% motsvarar 77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+,QJo

 

Jag tror faktiskt inte att han pushar med så bred HD i detta läget. Ifall du inte varit väldigt vek i touren så har han en lite smalare HD än denna enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion hade ju ett snarligt exempel med AT, även om mycket av disskusionen gällde AK om jag minns rätt. Jag hade för mig att han argumenterade för att man inte skulle stjäla mot BB som var chiplead eftersom det var rätt för honom att pusha med ant two, och hero måste lägga. Du argumenterade för en syn tror jag.

 

här är tråden

 

Hade jag uppfattnigen att BB var en person som spelar sina kort hade jag lagt mig.

Hade jag uppfattningen att BB var en mycket kompetent spelare skulle jag ha synat. Det extra värdet av att ha eliminerat en svårexpoaterbar fi hade varit för frestande. Tror jag.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte skriva så mycket nu, men:

 

Syna. Endast KK och AA som är jobbiga. Med så få spelare kvar är det en syn.

 

Det är fler händer än så som ger problem.

 

Jag behöver följaktligen ca 62.1% equity vid en syn.

 

Mja, du kan behöva mer än så, eftersom det ofta är $EV+ att folda, spela konservativt och vänta ut lillstacken, vilket är det du säger här:

Det viktiga här är naturligtvis att om jag lägger handen så ska det mycket till om jag ska missa pengarna

 

Det beror på bordskompositionen och stackstorlekar iofs.

 

All-in, då du många händer slagna eller har en 50/50. Som sämst är du uppe mot AA/KK men det är så sällan så i detta läge är det ev+ att gå all-in.

 

Som sagt så räcker det inte att ha fi slagen. På bubblan kan cEV+ vara $EV-. Kåjntåss är således inte heller bra.

 

Det viktiga här är naturligtvis att om jag lägger handen så ska det mycket till om jag ska missa pengarna, och bubblan kostar.

Det finns en riktigt kort shortstack vid bordet.

 

Mycket beror väl egentligen på om du satsar att komma ITM eller om du vill åt första platsen. Vinner du denna pott ligger du bra till för 1:a platsen. Vill du bara åt pengarna, kan du lägga dig här ihopp om att shorten åker.

 

Det är ytterst sällan det är korrekt att spela för förstaplatsen redan på bubblan. Det är först ITM, och sedan förstaplatsen som gäller. Vi vill maximera $EV.

 

Jag vill maximera min vinst (EV)

 

 

Du är det abra syna och blunda :D

 

 

Nej, inte nödvändigtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, du kan behöva mer än så, eftersom det ofta är $EV+ att folda

 

Har sett dig uttrycka dig så här förr. Vad menas?

 

edit: Fold måste väl alltid vara EV 0?

 

Om lillstacken flyger i nästa hand så kommer du ITM och då ökar ju ditt $EV genom en fold. Antog att det var det du menade när du skrev att du sannolikt kommer ITM om du foldar.

 

Det är det som gör det korrekt att spela konservativt, ja nästan vekt, på bubblan som mellanstack. Ditt $EV ökar, omedelbart eller på sikt, genom att du väntar ut lillstacken.

 

 

 

En sak som jag reagerar på i din HH är att du höjer till 5xbb utan en read. För det första, när ni har spelat ner er till fyra pers så bör du ha en read på samtliga kvarvarande spelare, och för det andra, om du nu inte har en read, så bör du utgå från att de kvarvarande spelarna är typiska spelare, vilket på $15+$1 på Stars betyder vektajt, och alltså ingen anledning alls att klämma i med en så stor räjs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, alltså...5xbb var ett skumt infall. Gör aldrig den höjningen annars.

Men hade jag inte gjort det hade vi inte haft den här tråden :)

 

Men att mitt EV kan öka om jag lägger mig för att lillstacken är nära att åka ut, det är ju just det ICM är till för, i kombination med lite elementär spelförståelse och bordsbedömning, som avgör hur stor tilltro jag ska sätta till ICM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gått all-in redan preflop.

Det får bära eller brista, chipleadern lär ju inte syna utan riktigt ruskigt bra kort. Han vill ju säkert vänta ut lillstacken som så många andra.

 

Har han AA eller KK, tja. Sånt händer.

 

Inte särskilt djup analys direkt, men så skull jag ha kört...

Kanske därför jag har minst 3:e placeringar av ITM placeringarna?

 

I alla fall på 10+1, nu på 15+1 har jag minst 1:a placeringar... kanske beror på tokig varians eller kanske på att motståndet är annorlunda här? Intressant tanke. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver följaktligen ca 62.1% equity vid en syn.

Det har jag enligt PokerStove om fi spelar 13.9% eller fler av sina händer.

13.9% motsvarar 77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+,QJo

 

Sedan tror jag att du tänker fel här. Det är farligt för dig även om han ställer med any two, vilket ju är mer än 13.9% ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, OK Ni har ju ganska mycket chips och ganska låga blinds....

Kanske inte skulle ha kört all-in då. En fetinghöjning i alla fall, sedan eventuellt synat hans all-in... svårt att säga. Jag sätter gärna chipleadern på pottkanten. ;)

 

Jag vill att det ska hända något på bubblan, action, det värsta jag vet är när folk matar lillstacken med chips så den växer och växer. Har varit med om flera SnG där BB bara hade behövt syna med typ 2BB för att syna lillstackens all-in (när han själv hade typ 10BB i stacken), det är bara för knasigt.

 

EDIT: jag har iofs matat småstacker ochså när jag har synat och förlorat mot de, men då har man i alla fall tagit chansen att peta ut de. Det tycker jag man måste göra med dugliga kort, annars stealar de sig till chipleader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver följaktligen ca 62.1% equity vid en syn.

Det har jag enligt PokerStove om fi spelar 13.9% eller fler av sina händer.

13.9% motsvarar 77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+,QJo

 

Sedan tror jag att du tänker fel här. Det är farligt för dig även om han ställer med any two, vilket ju är mer än 13.9% ;).

 

Mjo att med 67% sannolikhet ha EV $57.10 MÅSTE ju vara sämre än att med 100% sannolikhet ha EV $35.50. Eller hur var det nu? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter gärna chipleadern på pottkanten. ;)

 

Ja, det är ju rätt tänkt, såvida du inte är ute efter att maximera ditt $EV. Vad är poängen med att sätta chipleaderna på pottkanten när du drar med dig själv???

 

Jag vill att det ska hända något på bubblan, action, det värsta jag vet är när folk matar lillstacken med chips så den växer och växer. Har varit med om flera SnG där BB bara hade behövt syna med typ 2BB för att syna lillstackens all-in (när han själv hade typ 10BB i stacken), det är bara för knasigt.

 

Chipleadern tjänar på att hålla lillstacken vid liv, det är inte det minsta knasigt. Nu tror jag iofs att dina majoriteten av dina motståndare spelar korrekt av misstag, snarare än för att de är klipska.

 

Om du vill ha action så skapa den genom att vara aggressiv och stjäla, inte genom att syna all-in med en marginell hand mot någon som täcker dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter gärna chipleadern på pottkanten. ;)

 

Ja, det är ju rätt tänkt, såvida du inte är ute efter att maximera ditt $EV. Vad är poängen med att sätta chipleaderna på pottkanten när du drar med dig själv???

 

Att man blir big big stack och kan mobba vidare på de andra, man har ju mycket större chans på 1:a platsen om man vinner en sådan stor pott på bubblan. :)

 

Chipleadern tjänar på att hålla lillstacken vid liv, det är inte det minsta knasigt. Nu tror jag iofs att dina majoriteten av dina motståndare spelar korrekt av misstag, snarare än för att de är klipska.

 

Om du vill ha action så skapa den genom att vara aggressiv och stjäla, inte genom att syna all-in med en marginell hand mot någon som täcker dig.

 

Visst, jag har ochså med flit hållit liv i en liten stack som inte är hot mot någon (han var dessutom sitting out...) bara för att kunna mobba och sno från de andra. Men när man låter en som har i princip inget kvar växa när blindsen är mördande, då känns det lite som självmord ochså (om man inte är tok-big chipleader då). Är det smart att låta lillen växa i takt med blindsen?

 

Till slut har ju inte ens storstacken mer än några BB och alla måste gå all-in, synar han då och åker på stryk så är det inte så smart, lägger han sig så blir han snart smallstack... ;)

 

Jag pratar om när blindsen börjar bli mördande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...