Gå till innehåll

Inköpspris på produkter?


Jeppann

Recommended Posts

Menar du vinsten på det enskilda plagget, utan att ta hänsyn till kostnader som personal och lokaler?

 

Någonstans mellan 750 kr (försäljningspris minus materialkostnad) till någon krona (alla fasta kostnader också avdragna).

 

Med andra ord - speca frågan lite mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruttomarginalen för verksamhetsåret ökade markant och uppgick till 57,5 (53,2) procent. Den påverkades i huvudsak av lägre prisreduktioner till följd av betydligt bättre anpassade volymer och därmed lägre reanivåer än föregående år

 

Från Lindex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag menar som så, säg att jag öppnar en klädbutik, och köper in varor från olika märken. Hur mycket köper jag då varan för från tillverkaren? Och då exemplet tröja som säljs i butikerna för 800 kr.

 

Vinsten för varje tröja alltså. Personalkostnader och dyl helt borträknat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog räkna med att de köper tröjan för mindre än halva det pris du betalar.

 

(Jag köpte f ö ett par byxor i en affär en söndag för några år sedan. Kassören höll på att packa up lite varor så det låg kläder och fakturor på disken vid kassan. Just när jag skulle betala sneglade jag på fakturan och såg att just de byxor som jag skulle köpa hade butiken köpt för 40% av försäljningspriset. Det kändes inte så himla roligt att få veta...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalfir

Och för de som inte kan räkna ut det blir det ett inköpspris på 266-400kr om man utgår från 100-200%

 

En mycket nära bekant till mig är butikschef och de lägger på 2,5 ggr inköpspriset, vilket oftast även är rekommenderat pris från försäljarna av märket.

 

Ex ett par acne jean för 1000 SEK kostar för butiken att köpa in runt 400 SEK.

 

Ska du öppna butik?

Tänk på att du inte får köpa plagg i styck, utan du får köpa minst ett gäng. Så ska du ha massa olika modeller etc så bara där blir det en stor kostnad. Om du nu mot all förmodan skulle inte få skiten såld :?

 

Så när de har 30-40% rea? Så tjänar fortfarande butiken på det 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

espinola, det blir +150%

 

Vilket som av en slump råkar vara 2,5 gånger inköpspriset.

 

 

Beroende på bransch så stämmer nog 1-200% ganska väl. Något du betalar 800:- för har butiken förmodligen betalt 250-400:- för. GRYM förtjänst, eller hur?

 

Men sedan ska personalen ha betalt, hyran ska betalas, kassarna ska köpas, elen ska pröjsas, golvet ska städas. Vips så är förtjänsten borta. Visst, påläggen är rejäla, men vinsten är INTE stor.

 

Vissa butiker däremot, H&M, Zara och liknande, de har HISNANDE marginaler. De syr upp sina egna kollektioner och har helt sinnessjuka marginaler jämfört med "normala" butiker. De tjänar (överlag) något bättre, men inte så värst bra.

 

 

Så: En mer relevant fråga är: Vilken vinstmarginal har detaljhandeln?

 

Och då blir svaret: Väldigt låg.

 

En "standardbutik" såsom Intersport, Stadium, Expert.... de har förmodligen någonstans mellan 2-5% i vinstmarginal. Tänk då på att VISA tar någon procent i avgift på ALLA köp, så ser du att det inte är någon dans på rosor. TROTS rejäla pålägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jävlar vilka marginaler. Jag tycker jag har gjort ett bra inköp när butiken får över 15% i marginal.... :?

 

Tyvärr glömde han nog nämna att inköpspriset är utan moms. Så de 400:- som butiken köpte in för är INTE 40% av 1000:-, utan de är 50% av 800:-. Så om butiken säljer varan för 750:- så får de "bara" en vinst på 200:-. Som då ska täcka alla omkostnader.

 

Enkelt sett:

 

Hade det funnits överpriser så hade någon sålt varorna billigare. Det finns inga direkta kostnader att kapa, även om det kan se ut så om man inte är insatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, han har lätt jobbat för 100.000 vårdbiträden...

 

...vilket du tydligen anser ha någon som helst relevans i jämförelsen

 

Och du anser att din uppfattning om den här människans arbetsinsats har någon som helst att göra med den snuskiga förmögenhet han besitter?

Grejen är ju bara att Persson är ett så roligt exempel på varför citatet jag kommenterade är lite märkligt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, han har lätt jobbat för 100.000 vårdbiträden...

 

...vilket du tydligen anser ha någon som helst relevans i jämförelsen

 

Och du anser att din uppfattning om den här människans arbetsinsats har någon som helst att göra med den snuskiga förmögenhet han besitter?

Grejen är ju bara att Persson är ett så roligt exempel på varför citatet jag kommenterade är lite märkligt....

 

Nja... jag kan inte säga att jag är så insatt i H&Ms historia direkt. Men det är ju självklart att arbetsinsatsen gjort en stor relativ skillnad i förmögenheten. Hur många miljarder det handlar om kan man väl låta vara osagt.

Men ja, visst var det en märklig slutsats, om man nu kan kalla det för en slutsats. Inte lätt att få någon rörelse att gå runt om man saknar talang och fiser på tasken hela dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...