mbman Postad 29 November , 2004 Rapport Postad 29 November , 2004 (Nedanstående avser NL Tx cashgame, 0,25/0,5, stacksizes ca. 50 $, spelare av relativt dålig kaliber, men vissa relativt bra) En sak som jag ofta funderar på när jag spelar är hur svårt jag tycker det är när jag sitter i hyffsad position med en medelstark hand (TT-JJ, AQ, KQ) men även vissa starkare händer (AK, QQ) och någon höjer potten före mig. Med QQ reraisar jag i princip alltid, men blir väldigt skraj om ess eller kung kommer på floppen. Checkas det till mig är ett bet naturligt känns det som, men om motståndaren bettar ut är man väl oftast körd och en fold är rätt, eller? Men TT, JJ och AQ är lurigare tycker jag. Hur bör man spela? TT lägger jag oftast om någon höjt före, men egentligen kanske detta är fel, med tanke på att man ju har en viss fördel mot alla överkort förutom JJ-AA? JJ synar jag oftast med och hoppas på en trevlig flop. AQ foldar jag ibland och callar med ibland, samma sak med KQ. AK fegar jag ibland med fast man kanske inte borde, vågar knappt re-raisa, får man syn och missar floppen då är det inte så kul om man investerat 6-7 pre-flopp och måste lägga sig för ett potbet för att man är rädd för att någon har par. * RK - QoS * Citera
Tokstolle Postad 30 November , 2004 Rapport Postad 30 November , 2004 de typ av händer du pratar om är extremt positions-avgörande, vilket är en faktor som du verkar förbigå lite. Även betting-mönstret hos dina motståndare är en viktig aspekt i hur du bör spela dessa händer. Att ge generella råd är därför mycket svårt, och om jag ska vara ärlig, vågar jag påstå att du inte kan finna svaret till dessa abstrakta frågor genom allmänna råd, utan snarare med hjälp av otals timmars praktiskt spelande... Citera
mbman Postad 30 November , 2004 Författare Rapport Postad 30 November , 2004 Då så - fram med lite tankar om i vilka positioner och så man ska re-raisa, calla respektive lägga dessa händer! Många här spelar ju på 0.25/0.5-nivån, så ni har ju en idé om hur spelarna är... Kom igen, gdaily och Hjorten, NÅGOT råd har ni väl? Citera
Hjort Postad 30 November , 2004 Rapport Postad 30 November , 2004 Då så - fram med lite tankar om i vilka positioner och så man ska re-raisa, calla respektive lägga dessa händer! Många här spelar ju på 0.25/0.5-nivån, så ni har ju en idé om hur spelarna är... Kom igen, gdaily och Hjorten, NÅGOT råd har ni väl? gdaily, som resident 0,25-0,5-expert är det din plikt att ta tag i det här. Jag är lite dålig på allmäna frågeställningar, särskilt när man bara hört något om handen. Om du tror att de kommer tomta hårt i postfloppspelet, höj inte, om du inte tror det höj så länge din hand är starkare än vad du tror de har. Något sånt. Citera
jon2 Postad 1 December , 2004 Rapport Postad 1 December , 2004 förstår inte vaför du är så försiktig. På 0,25 0.5 synar dom ju upphöningar med 55 och synar ner potbets. Synar upphöjning med alla A osv. Grymt passiva är dom också. Har du KK med A på floppen kan du ofta chechsyna dom minibettar ju oftast. Citera
gdaily Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Om vi bortser från positionen, så försöker jag se floppen så billigt som möjligt med alla låga par. Låga par är för mig JJ och nedåt. Dvs jag synar alla "rimliga" höjningar preflop, men jag höjer endast själv om jag är först in från en sen position. Låga par är en ren draghand. Du drar till en triss på floppen (eller möjligtvis ett överpar, men man skal inte bli för kaxig med ett överpar). Träffar man ingen triss så ska man inte gå längre än till floppen med paret. Med QQ reraisar jag i princip alltid, men blir väldigt skraj om ess eller kung kommer på floppen. Checkas det till mig är ett bet naturligt känns det som, men om motståndaren bettar ut är man väl oftast körd och en fold är rätt, eller? Helt rätt, förutom att jag oftast ger fan i att beta om det kommer ett äss (men betar om det kommer två). Kommer det en kung men inget äss så betar jag. AK fegar jag ibland med fast man kanske inte borde, vågar knappt re-raisa, får man syn och missar floppen då är det inte så kul om man investerat 6-7 pre-flopp och måste lägga sig för ett potbet för att man är rädd för att någon har par. AK skall spelas på ett av tre sätt - (oavsett om det är cashgame eller tävling): Endera så höjer du själv som första man eller så synar du en rimlig höjning eller så går du all-in preflop. Alla varianterna har sina fördelar. Vad du inte vill göra är, precis som du påpekar, är att investera ett stort belopp preflop och vara tvungen att lägga dig på floppen för att du inte träffar. Endera tror du att du har motståndaren dominerad, och då så vill du få in så mycket som möjligt, eller så spelar du handen som den draghand den är. AQ foldar jag ibland och callar med ibland, samma sak med KQ. Dom två svåraste händerna att spela, det går inte att ge ett generellt svar, utan det beror helt och hållet på motståndaren Citera
hazeelnut Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 AK skall spelas på ett av tre sätt - (oavsett om det är cashgame eller tävling): Endera så höjer du själv som första man eller så synar du en rimlig höjning eller så går du all-in preflop. Alla varianterna har sina fördelar. Vad du inte vill göra är, precis som du påpekar, är att investera ett stort belopp preflop och vara tvungen att lägga dig på floppen för att du inte träffar. Endera tror du att du har motståndaren dominerad, och då så vill du få in så mycket som möjligt, eller så spelar du handen som den draghand den är. Menar du att man aldrig ska reraisa med AK om det inte är all in? Det håller jag i såna fall inte med om. Jag kan komma på jättemånga exempel på när det är motiverat att reraisa med AK. T.ex om fi är beredd att syna med dominerade ess och är hyggligt förutsägbar. Eller om han alltid brukar reraisa med AA eller KK och är villig att lägga många medelhöga par mot en reraise, något som stämmer för många spelare. Det är väl inte för intet som limp-reraise med AK har kallats "det bästa draget i poker" (visserligen av mig men ändå). Citera
gdaily Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 T.ex om fi är beredd att syna med dominerade ess och är hyggligt förutsägbar. Eller om han alltid brukar reraisa med AA eller KK och är villig att lägga många medelhöga par mot en reraise, något som stämmer för många spelare. Har du en bra read på motståndaren så är det klart att du kan spela lite hur som helst... men varför vänta på AK om du får honom att lägga en hand, gör samma sak med 23o i så fall. Mitt råd gällde mot de motståndare du inte vet vad dom kan tänkas ha - då vill du inte investera för mycket med AK, om det inte är riktigt mycket... Citera
hazeelnut Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 T.ex om fi är beredd att syna med dominerade ess och är hyggligt förutsägbar. Eller om han alltid brukar reraisa med AA eller KK och är villig att lägga många medelhöga par mot en reraise, något som stämmer för många spelare. Har du en bra read på motståndaren så är det klart att du kan spela lite hur som helst... men varför vänta på AK om du får honom att lägga en hand, gör samma sak med 23o i så fall. Mitt råd gällde mot de motståndare du inte vet vad dom kan tänkas ha - då vill du inte investera för mycket med AK, om det inte är riktigt mycket... Antag att fi bara höjer med 99+, AK och AQ. Om du reraisar honom lägger han oftast allt förutom AK, JJ, QQ(som han synar med), KK och AA(som han reraisar med). Även om man sällan har en så bra read på spelare är det rätt vanligt att folk spelar ungefär så. Antag även att snubben är beredd att gå all-in med sina JJ och QQ på floppen om inget överkort kommer. Reraisar du med 23o istället för AK är du dels uppe mot AA och KK dubbelt så ofta(du vet säkert det här men eftersom du frågade tänkte jag svara) som annars så chansen att han lägger sig är rätt mycket mindre och dels har du inga outs för split pot när han sitter på AK. Sen kan jag hålla med om att det ofta är bättre att bara syna och att det är dumt att reraisa för halva ens stack och så. Men så länge en reraise inte gör dig pot commited finns det massa lägen när det är bra. Tycker jag alltså. Citera
Recommended Posts