Inexplicable Postad 29 November , 2004 Rapport Postad 29 November , 2004 Jag åkte på en smäll efter att ha haft en hyfsad stack och befann mig i situationen att min stack endast räckte till 3 varv. Satt och foldade allt skräp till sista varvet (mao ännu mindre stack) och då fick jag par i 9:or som höll måttet mot 2 pers som synade efter mig. Sen var ju stacken inte mycket bättre och blindsen hade ju stigit ännu mer så denna gång räckte den endast 2 varv. Jag fick A3s och hade en raise innan mig och bestämde mig för att spela den. Såhär i efterhand så inser jag att det var ju fel av mig för antingen sitter den andra troligtvis med AK,AQ eller ett par och i båda fallen ligger jag risigt till. Visst gjorde jag fel? Det känns ju dock jävligt surt att bara se blindsen komma och käka upp en. Vilka händer spelar ni när ni är rikigt shortstackade och om ni får en raise innan? Slutade 12:a av 495 startande, vilket känndes lite surt men fick ju iaf pengarna tillbaks och lite till. Citera
demme1 Postad 29 November , 2004 Rapport Postad 29 November , 2004 Är visserligen ny som tuneringsspelare/sit&go-spelare men har märkt en sak som har stor betydelse. Om du väntar så pass länge så att du har 1-2 big blinds kvar vågar många syna en all-in. Om du fösöker ta den i ett tidigare skede så din all-in ger en höjning som respekteras av average-stacken så kan du enklare sno blindsen. Detta förutsätter att ditt 'läge' är bra. T.ex inte när chipleadern är i BB Håll koll på bordet, och se vilka som lever på turen för tillfället och vilka som funderar. Om det sedan är 10 spelare eller 5 vid bordet är ju otroligt betydelsefullt. Som i slutet skriver du att det var tolv spelare kvar -> 6/bord. Då kan du enligt min teori sno blinds med A9, J-10s etc. Förutsatt att du har det där bra läget. Brukar fungera. Veteranerna har säkert en massa bra tips. Citera
Lamby Postad 30 November , 2004 Rapport Postad 30 November , 2004 Hej, skall inte hävda att jag är överdrivet duktig på turneringar men praxis verkar vara att om du hamnar under ca 8 BB så är det "push or fold" som gäller. Man justerar inte sin starthandskrav nämvärt jämfört med om man haft mycket chips men sin satsningsstrategi. Skälet är att om man gör en normal höjning har man inte tillräkligt chips för att kunna höja nästa gång för att driva ut motståndare. Hamnar man under ca 4 bet måste man spela mer händer och då alltid all-in. Hur många händer beror på övrigas agerande samt din position. Men alla par, alla suited connectors (utom 34 och 23) samt alla händer som är två klädda (see Ess som klätt) så ligger du någorlunda rätt. Skall bli en kul och lärorik debatt för jag ser redan personer framför mig som inte håller med. MVH Lamby Citera
Hjort Postad 30 November , 2004 Rapport Postad 30 November , 2004 Man justerar inte sin starthandskrav nämvärt jämfört med om man haft mycket chips men sin satsningsstrategi. Jag är rätt säker på att man ska anpassa sin starthandskrav rätt rejält i många situationer. Om du har 8bb mot en 30bb stack så bör ju inte starthandsuppsättningen se likadan ut som om du hade 30bb mot samma 30bb stack. Skälet är att om man gör en normal höjning har man inte tillräkligt chips för att kunna höja nästa gång för att driva ut motståndare. Delvis, ett annat skäll är att om du höjer 3bb och får omslag så kommer du få pottodds på runt 5:12.5 vilket tillsammans med motståndarnas sänkta omslagskrav gör att du måste syna med så gott som vilken hand som helst. En tredje orsak är att man gör det helt klart för motståndaren att han inte har någon som helst fold-equity att hämta. Citera
Lamby Postad 1 December , 2004 Rapport Postad 1 December , 2004 Hej, förutsättningarna var shortstacked och inte många kvar så det färgade mitt svar. Vilka skillnader ser du om du har 8BB mot 30BB gentemot 30BB mot 30BB?? Observera att om du kryper ner mot 4 - 5BB ändras starthandskraven drastiskt enligt mig. Rätt eller fel?? MVH Lamby Citera
Hjort Postad 1 December , 2004 Rapport Postad 1 December , 2004 Vilka skillnader ser du om du har 8BB mot 30BB gentemot 30BB mot 30BB?? Jag kan exempelvis köra mer rena bluffar, dels genom att den andra storstacken ofta kommer vara rädd för att behöva riskera hela sin stack mot mig (om en stor stack höjer 8bb är det mycket mer skrämmande än om en liten stack trycker all-in) samt att jag också kommer kunna bränna iväg ett bet på floppen utan att vara helt commitad. Den största skillnaden är ju att betandet kan pågå längre och ge mer information. Med 8bb så är det ju praktiskt taget all-in rätt av, med 30bb kan man höja 3bb preflopp, beta 4bb på floppen, beta 9bb och fortfarande ha kvar 14bb kvar att beta i en 32bb pott på rivern. Med en 30 stack så kan du alltså ta åtminstone tre seriösa försök på potten under en och samma hand och ofta ha en mycket realistisk chans att fortsätta om man bestämmer sig för att lägga handen, medan du med 8bb i stort sett bara har ett skott att vinna osynad och du måste vinna annars är det hejdå. Angående skillnaden mellan 8bb och 4bb så vet jag inte riktigt. Klart är ju iallafall att 4bb har en desperat situation eftersom dennes fold-equity snart kommer försvinna nästan helt, det bör ju göra handen generellt mer benägen att trycka eftersom möjligheten till fold utgör en jättestor del av en höjnings värde när mörkarna är så stora. Citera
Recommended Posts