Gå till innehåll

NLT - SH, tre stora potter med svåra beslut.

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag har nyligen hoppat upp till NL $1/$2 för att ge mig själv en ärlig chans att testa om jag håller måttet för den nivån.

Jag kan inte säga att jag krossar NL 0.5/1 ännu, men har iallafall snittat 9 bigBlind/100 de ca 50K händer jag spelat där, och känner att jag iallafall måste ge mig själv chansen. Om motståndet inte skulle skilja enormt mycket så skulle det ju trots allt bli lite mer klirr i kassan, och rulle har jag så det borde räcka för en hobbyspelare som jag.

Har hittills bara lirat 800 händer på nivån, men känner redan att det är ganska stor skillnad på spelarkvalitén. Har därför bestämt mig för att max förlora 5 inköp, därefter inser jag mig slagen för den här gången och går ner i nivå igen. Kanske är beror känslan av att spelet är bättre till stor del på att jag ännu inte har blivit "avtrubbad" och fortfarande tänker på hur mycket riktiga pengar jag stoppar in i potten. Men att spelet är betydligt mer aggresivt och folk bluffar/'gör moves' betydligt er än på NL 0.5/1 tycker jag är uppenbart. Medan jag på tidigare nivåer kännt att jag ofta har kontrollen i de potter jag ger mig in i så hamnar jag väldigt ofta i underläge och visar svaghet. Något jag måste jobba på, och därför postar jag här 3 st HH som ni gärna får kommentera friskt. Helst skulle jag vilja få kommentarer av folk som själva spelar/har spelat på denna nivån eftersom jag själv upplever det som ganska stor skillnad på spelet här och på lite lägre nivåer.

Hand 1

-----------------

Känner att jag spelar som en fisk men postar den ändå för att förnedra mig själv.

Read:

dyang417 har inte suttit så länge vid bordet, men verkar vara en skaplig spelare. Han har fått bra kort

och vunnit ett par stora potter där han visat upp starka händer.

FletchFFletc och Ylijumala är LAG:ar som domenerat bordet hittills.

***** Hand History for Game 4285852874 *****

$200 NL Texas Hold'em - Tuesday, May 16, 17:01:42 ET 2006

Table Table 106642 (No DP) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: FletchFFletc ( $220.16 )

Seat 2: dyang417 ( $167.40 )

Seat 5: R0FLGASM ( $200 )

Seat 6: jesper998 ( $363.79 )

Seat 3: HERO ( $165.75 )

Seat 4: Ylijumala ( $253.75 )

HERO posts small blind [$1].

Ylijumala posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 9s Ac ]

R0FLGASM folds.

jesper998 folds.

FletchFFletc calls [$2].

dyang417 calls [$2].

>You have options at Table 106627 (No DP) Table!.

HERO calls [$1].

Ylijumala checks.

** Dealing Flop ** [ Jc, 9d, Ah ]

//Jag träffar 2-par. Finns en del möjliga stegdrag ute. Med 4 spelare i potten känner jag mig ganska säker på

//att någon (antagligen någon av LAG:arna) kommer att beta, så planen är att check-raisa och eliminera fältet

//och hamna HU mot någon.

HERO checks.

Ylijumala checks.

FletchFFletc checks.

dyang417 bets [$2].

//Ingen av LAG:arna ville vara med, men dyang417 lägger en löjligt liten bet. Jag vet inte vad detta kan betyda

//men jag vill åtminstone inte ha kvar mer än en spelare så jag checkraisar till vad jag anser vara en lagom

//höjning för att isolera mig mot dyang417.

HERO raises [$7].

Ylijumala folds.

FletchFFletc folds.

//Oväntat. Om han sitter på ett stegdrag tror jag inte att FI skulle reraisa här och riskera att få en all-in emot sig.

//Borde det ringa en varningsklocka efter hans minibet följt av en reraise?

//Egentligen är det väl bara ett set som är troligt. AK-AJ borde FI reraisat före floppen med tanke på hans position.

dyang417 raises [$13].

>You have options at Table 106627 (No DP) Table!.

HERO calls [$8].

//Turn kan ju ha fyllt en stege, men jag har mer eller mindre uteslutig stegdraget efter floppspelet.

** Dealing Turn ** [ 8s ]

//Check här känns löjligt svagt och jag skäms i när jag ser det i efterhand.

HERO checks.

//FI betar ut ca en pottbet precis som han borde med alla händer efter jag visat svaghet.

//Borde jag själv leda ut med en pottbet istället här och sen folda mot omslag?

dyang417 bets [$35].

Hand 2

------------

Överpar som stöter på motstånd. Alltid lika svårt, och oftast kan ingen ge några råd eftersom såna här situationer

handlar till stor del om reads. Men jag postar den ändå för att få höra vad ni tycker.

Read:

CASS32 är lite halvslaskig, synar nog lite för mycket men är inte helt bakom flötet ändå.

PotatoEater9 är ganska TAG.

***** Hand History for Game 4286748320 *****

$200 NL Texas Hold'em - Tuesday, May 16, 18:53:58 ET 2006

Table Table 107391 (Real Money)

Seat 3 is the button

Seat 4: HERDFAN111 ( $324.24 )

Seat 1: HERO ( $200 )

Seat 5: beep201 ( $197 )

Seat 3: rabbiRav ( $69.70 )

Seat 2: CASS32 ( $177.92 )

Seat 6: PotatoEater9 ( $231.05 )

HERDFAN111 posts small blind [$1].

beep201 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Qd Qs ]

PotatoEater9 raises [$6].

//Reraisar för att isolera mig mot PotatoEater9. Eftersom han är ganska tight tror jag inte han kommer att

//folda mot min reraise, så syftet är främst att tvinga ur spelare efter oss så jag kan spela handen HU i position.

HERO raises [$15].

CASS32 calls [$15].

rabbiRav folds.

HERDFAN111 folds.

beep201 folds.

PotatoEater9 calls [$9].

//Det var ju lite jobbigt att även CASS32 ville vara med och slåss om potten. Även om han är lite slaskig

//borde han ha en stark starthand för att kallsyna en så pass stor bet preflop

//Floppen känns väldigt bra även om en 2a antagligen fyller en stege åt någon.

** Dealing Flop ** [ 4c, 3d, 5h ]

//När en spelare som PotatoEater9 betar stort rakt in i 2 FI som visat styrka, så kan det bara handla om ett överpar!

//Risken för AA och KK känns ju ganska stor här, eller?

PotatoEater9 bets [$35].

Hand 3

------------

Träffar med en skaplig hand på livsfarlig bräda.

Read:

jmolyneux är en total maniac. Spelar varje hand och hans stack pendlar mellan 0-500 varje kvart känns det som.

passons58 LAG men mycket bra. Helt klart bordets starkaste spelare. Han spelar väldigt många händer, men verkar veta

exakt när det är lägga att ge upp och när han ska bomba.

***** Hand History for Game 4286671890 *****

$200 NL Texas Hold'em - Tuesday, May 16, 18:44:51 ET 2006

Table Table 106687 (No DP) (Real Money)

Seat 4 is the button

Seat 1: jmolyneux ( $224.57 )

Seat 4: ahuene ( $387.42 )

Seat 6: passons58 ( $366.89 )

Seat 3: HERO ( $262.15 )

Seat 5: milkmoney43 ( $201 )

Seat 2: Exce55 ( $200 )

milkmoney43 posts small blind [$1].

passons58 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Ks Qc ]

//Standardhöjning för jmolyneux. Spelar så här 85% av sina händer.

jmolyneux raises [$8].

//med 3 spelare kvar efter mig väljer jag att bara syna. Satt jag på knappen skulle en reraise vara given.

HERO calls [$8].

ahuene folds.

milkmoney43 folds.

//ganska väntat att passons58 inte lägger en hand för 2 extra big blinds

passons58 calls [$6].

//Bra träff, men med både färg och stegdrag som jag inte kan utesluta ur någon av de båda FI's HD.

** Dealing Flop ** [ 2c, Qh, 3h ]

passons58 checks.

//Potbet är helt standard på varje flopp för jmolyneux. Men han brukar lägga sig ganska ofta mot omslag

//om han är helt tom.

jmolyneux bets [$20].

//Kanske en för mesig raise här. Känns ändå som passons58 inte längre kan syna utan ett monster men om jmolyneux

//har hittat ett starkt drag ger det honom bra odds att spela vidare. Troligen ett misstag av mig.

HERO raises [$40].

passons58 folds.

jmolyneux calls [$20].

//Turn kommer med både färgen och kan dessutom (men mindre troligt) ha fyllt ett inside str-draw.

** Dealing Turn ** [ 4h ]

//FI visar försiktighet för första gången i handen. Har sett honom check-folda flera gånger tidigare när

//en uppenbar färg kommer på brädan.

jmolyneux checks.

//Här tycker jag det är väldigt svårt att bestämma storleken på min bet. Vad är en lagom bet för att göra det

//jobbigt för FI om han inte har färg/stege.

HERO bets [$20].

//Mot alla andra spelare skulle jag foldat utan att blinka, men nu handlar det om en totatl maniac som kan göra

//det mest oväntade med vilken hand som helst.

jmolyneux raises [$70].

Postad

Tycker det verkar bäst att du hoppar ner i nivå igen, då alla tre spelen verkar mkt konstiga. Första handen tror jag du leder och det är bara att bomba. Hand 2 är lite lurig men det känns tight att släppa den redan där utan info. Hand 3 tycker jag inte heller att du skall vika. Vad vill du med det lilla betet på turn.. det visar ju bara svaghet, och det känner nog fi och raisar. Självklar syn tycker jag.

Postad

Tackar för ditt svar!

Jag har postat 3 händer som jag är medveten om att jag inte spelat så bra, eller jag tycker är svåra. Det kanske inte framgick så tydligt att jag på samtliga HH's klippt bort slutet för att jag vill få tips på hur jag bör fortsätta handen. Det framgår alltså inte om jag vikt ner mig eller inte i ovanstående händer. Otydligt av mig! Fortsättningen postar jag eventuellt senare om någon är nyfiken.

Jag kan hålla med dig om att jag nog spelat 2 av händerna dåligt, men jag har spelat händer som jag är nöjd med också och inte postat, så att direkt ge upp och gå ner i nivå redan gör jag nog inte.

Du får gärna tala om mer i detalj vad du tycker jag gör för fel. Handen där jag har QQ kan jag inte se att jag spelat dåligt av det som framgår av min HH.

Postad

Alla händer som slår dig skulle raisat preflop. Förutom någon konstigt spelad AA kanske. Resaisa direkt eller låt honom betta turn och resaisa honom då. Som alltid är det ju enklare för dig om du raisar när du med största sannolikhet leder. Dvs på floppen. Finns många scarecards som kunde komma på turn, och olyckligtvis kom ett av dom.

Personligen skulle jag tro att han har sämre tvåpar.

Samma sak. Resaise om du är feg. Om du är modig call, reraise turn om det inte kommer A eller K.

Enda chansen för fold är väl om du reraisar floppen och han pushar. Även det svårt.

Sjukt turnbet. Det skriker svaghet och dom flesta bra spelarna på NL200 reraisar nog any two. Och problemet blir att du måste folda.

Jag är också nybörjare på NL200 så vad vet jag... :)

Postad

DEn tredje handen känns som att du gjorde skummma spel både på flop och turn. Men iof vad vet jag (NL 100 kille)

Flop: Antar att du CR för att du tror att du har bäst hand frågan är då varför du massageraisar. Tycker att om CR valts som flopspel måste det i alla fall va upp till 60 bucks???

Turn: Den beten ber liksom om omslag till och med från typ missade inside eller vad som helst... Ska du betta bör du göra det större minst halvpott och då kanske överväga fold för omslag. Om han nu e så galen kan även en check locka fram en bet på river om nu inte en :heart: till faller som gör det smått osynbart....

/vimpan

Postad
Flop: Antar att du CR för att du tror att du har bäst hand frågan är då varför du massageraisar. Tycker att om CR valts som flopspel måste det i alla fall va upp till 60 bucks???

Potten är på 10 dollar och du vill raisa till 60? Känns som ett ganska saftigt överbet.

Postad

Vill inte leka låtsasmoderator igen, men ta gärna en titt på reglerna för Handanalys!

Gör gärna så att du enbart postar en hand per handanalystråd för att göra diskussionerna och analyserna sammanhängande genom hela tråden. Som du ser i länken kan du posta trådar med flera händer i reultatdelen av forumet.

Ha det! :)

Postad
jeneqvist skrev:

Potten är på 10 dollar och du vill raisa till 60? Känns som ett ganska saftigt överbet.

nja potten är väl snarare 45 när han cr 20 till i en pot som nu ligger på 85 för FI, så lite mer bör han väl höja

Postad
jeneqvist skrev:

nja potten är väl snarare 45 när han cr 20 till i en pot som nu ligger på 85 för FI, så lite mer bör han väl höja

Det är floppspelet i hand 3 som diskuteras. Min raise är uppenbarligen för liten eftersom det är omöjligt för FI att folda ett drag. Dock är det ingen check-raise utan en vanlig raise det handlar om. Tror det är detta som ställt till förvirringen :D

Postad

Sjukt turnbet. Det skriker svaghet och dom flesta bra spelarna på NL200 reraisar nog any two. Och problemet blir att du måste folda.

Jag är också nybörjare på NL200 så vad vet jag... :)

Ibland så kan det vara riktigt bra att just visa svaghet för precis som du säger att vissa då raisar med any-two. Då kan man få riktigt bra betalt. Så jag ser det inte som att man måste folda med argumentet att de just kan raisa med lite vad som helst.

Postad

Hand 1: Tvåpar är inte direkt kul att slowspela på den brädan. Jag hade höjt mer redan på flopp. Givet situationen tycker jag du ska höja turn också (ingen minihöjning då). Slår han om all-in får du lita på din read på spelaren.

Hand 2: Bet rakt ut i potten betyder väl nästan oftare svaghet än stål. Tror inte en tight fi skulle ta risken att kallsyna din raise preflop med KK eller AA och spela en sån hand ur position mot två motståndare. Syna om du känner för att gambla och kanske få in en till bet på turn, höj annars. Det som talar för en höjning är väl att tomten bakom kan pusha all-in om du kallsynar och kanske driva ut er båda eftersom chansen att han har ett set inte är helt obefintlig.

Hand 3: Hm denna har du krånglat till något minst sagt. Som läget är nu blir det väldigt dyrt att spela handen vidare. Att bara syna kommer ställa till väldiga problem på river om t.ex. A eller ett fjärde hjärter faller. Att höja (ställa in) känns inte så smidigt eftersom du nästan förvandlar din hand till 27o, möjligen kan han syna med AhXx där X ger honom nått par. Om X är en dam drar du nästan dött. Höj ordentligt på floppen, 60 minst som flera redan sagt. Då är det lite lättare att veta var vi står.

Postad

Ibland så kan det vara riktigt bra att just visa svaghet för precis som du säger att vissa då raisar med any-two. Då kan man få riktigt bra betalt. Så jag ser det inte som att man måste folda med argumentet att de just kan raisa med lite vad som helst.

Mmm, sant. I detta fall har vi ju position och kan hoppas på att han inte bluffar en andra gång på rivern. Då det kan bli ett ganska tufft beslut.

Därför jag tycker att vi kan kan folda. Själv ser jag oftast till att betta ordenligt påden turnen (och floppen!!!). Visar man styrka både flopp och turn så borde handen checkas ner på rivern av sämre Q(eller bättre).

Svår hand som den utspelade sig helt klart. Känns som det kommer bättre tillfällen att spela om hela stacken mot Mr"jmolyneux är en total maniac."

Postad
jeneqvist skrev:

Det är floppspelet i hand 3 som diskuteras. Min raise är uppenbarligen för liten eftersom det är omöjligt för FI att folda ett drag. Dock är det ingen check-raise utan en vanlig raise det handlar om. Tror det är detta som ställt till förvirringen :D

Missade att det inte va en CR utan en res i pos, vilket gör det lite mer rättfärdigat... Men beten är dock fortf. lite vek. Vad gjorde du på turn efter hans CR egentligen? (syna ner borde va rimligt)

/vimpan

Postad

Tackar för alla kommentarer, väldig intressant och lärorikt!

För de som är nyfikna kommer här fortsättningen på de tre händerna.

Hand 1

---------

Jag har ju ställt till det ordentligt och har egentligen inte en aning om vad jag håller på med längre.

Jag ställer in och han synar. FI visar upp AJ, dvs ett högre 2-par och jag förlorar potten.

Hand 2

----------

Jag känner mig väldigt övertygad om att PotatoEater9 har ett överpar. Fold känns ändå för vekt, och om jag synar blir det ännu jobbigare ifall även CASS32 fortsätter spela handen.

Jag ställer in,

CASS32 foldar

PotatoEater9 synar och visar JJ och jag vinner potten.

Hand 3

----------

Som sagt, här har jag också trasslat till det ordentligt. Jag har tidigare vikt ner mig ett antal tillfällen mot denna maniac och känner att jag nog har åtminstone en 50% chans min hand är bäst. Precis som någon skrev så inbjuder jag ju FI att bluffa genom mitt usla spel tidigare i handen.

Jag ställer in och FI blixtfoldar.

Kanske ser lite fantasilöst ut, men så som jag krånglat till det för mig kändes det som fold eller omslag i alla händerna.

Postad

Tackar för alla kommentarer, väldig intressant och lärorikt!

För de som är nyfikna kommer här fortsättningen på de tre händerna.

Hand 1

---------

Jag har ju ställt till det ordentligt och har egentligen inte en aning om vad jag håller på med längre.

Jag ställer in och han synar. FI visar upp AJ, dvs ett högre 2-par och jag förlorar potten.

Hand 2

----------

Jag känner mig väldigt övertygad om att PotatoEater9 har ett överpar. Fold känns ändå för vekt, och om jag synar blir det ännu jobbigare ifall även CASS32 fortsätter spela handen.

Jag ställer in,

CASS32 foldar

PotatoEater9 synar och visar JJ och jag vinner potten.

Hand 3

----------

Som sagt, här har jag också trasslat till det ordentligt. Jag har tidigare vikt ner mig ett antal tillfällen mot denna maniac och känner att jag nog har åtminstone en 50% chans min hand är bäst. Precis som någon skrev så inbjuder jag ju FI att bluffa genom mitt usla spel tidigare i handen.

Jag ställer in och FI blixtfoldar.

Kanske ser lite fantasilöst ut, men så som jag krånglat till det för mig kändes det som fold eller omslag i alla händerna.

Postad

Ok, det gick ju ganska bra till slut ändå.

Som jag sa tidigare så hade jag nog foldat hand #3. Men om du har en stark känlsa/read på att han bluffar, så borde du inte ställa. Syna bara och syna hans bluff på rivern.

Du tar bort allt värde i handen genom att spela den så. Det enda du möjligtvis får honom att folda som slår dig är ju AQ.

Postad

Som jag sa tidigare så hade jag nog foldat hand #3. Men om du har en stark känlsa/read på att han bluffar, så borde du inte ställa. Syna bara och syna hans bluff på rivern.

Du tar bort allt värde i handen genom att spela den så. Det enda du möjligtvis får honom att folda som slår dig är ju AQ.

Postad

Förmodligen kan jag få honom att folda AQ eftersom han troligen ser mig som ganska tight och inte skulle slå om med bara ett par.

Men fortfarande är ju min hand väldigt sårbar och det finns massor av kort som skulle kunna ta potten ifrån mig på rivern även om jag leder nu.

Att bara syna är ju trots allt att ge honom ett gratiskort, och han kan ju mycket väl ha över 10 outs till en hand som slår min.

Jag tycker själv inte att en syn känns ok trots att jag vet att killen är brutalt överaggresiv och kommer att beta rivern också oavsett vad som kommer om jag visar ytterliggare svaghetstecken.

Postad

Förmodligen kan jag få honom att folda AQ eftersom han troligen ser mig som ganska tight och inte skulle slå om med bara ett par.

Men fortfarande är ju min hand väldigt sårbar och det finns massor av kort som skulle kunna ta potten ifrån mig på rivern även om jag leder nu.

Att bara syna är ju trots allt att ge honom ett gratiskort, och han kan ju mycket väl ha över 10 outs till en hand som slår min.

Jag tycker själv inte att en syn känns ok trots att jag vet att killen är brutalt överaggresiv och kommer att beta rivern också oavsett vad som kommer om jag visar ytterliggare svaghetstecken.

Postad

Dina inställ i hand ett och två säger jag inte så mycket om mest skumt med limpad AJ shorthanded, ja menar inte en hand som e stark nog att ex limpraisa men värd ett res är den väl.

Hand tre tycker jag att instället är skumt då jag inte direkt kan hitta nån hand som du slår som skulle få för sig att syna ditt inställ. Möjligen ett färgdrag men nja... Syna ner låt maniac bluffa det e mera min melodi!

/vimpan

Postad

Dina inställ i hand ett och två säger jag inte så mycket om mest skumt med limpad AJ shorthanded, ja menar inte en hand som e stark nog att ex limpraisa men värd ett res är den väl.

Hand tre tycker jag att instället är skumt då jag inte direkt kan hitta nån hand som du slår som skulle få för sig att syna ditt inställ. Möjligen ett färgdrag men nja... Syna ner låt maniac bluffa det e mera min melodi!

/vimpan

Postad

10 outs betyder att du e 80-20 och lägger in hälften av pengarna vilka möjliga outs han kan ha är ju ganska enkelt 4:e färgkort möjligenn 4:e stegkort fold, annars riversyn borde väl ge mer värde än instället på turn förutsatt att han är kapabel att bluffa igen

/Vimpan