Myssion Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 1. De är rättså tajta allihopa (särskilt CDOHLD) AshMeNah är aggressiv. Ställa, höja lite grann, eller folda och vänta på bättre läge eller att lillstacken dör? PokerStars Game #4951513196: Tournament #24831765, $15+$1 Holdem No Limit - Level VII (100/200) - 2006/05/16 - 03:34:19 (ET) Table 24831765 1 9-max Seat #4 is the button Seat 1: Axl Omar (5220 in chips) Seat 2: Myssion (2095 in chips) Seat 4: AshMeNah (5010 in chips) Seat 8: CDOHLD (1175 in chips) Axl Omar: posts the ante 25 Myssion: posts the ante 25 AshMeNah: posts the ante 25 CDOHLD: posts the ante 25 CDOHLD: posts small blind 100 Axl Omar: posts big blind 200 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [A:d: 8:c:] Myssion: ? 2. Samma förutsättningar som ovan. PokerStars Game #4951511004: Tournament #24831765, $15+$1 Holdem No Limit - Level VII (100/200) - 2006/05/16 - 03:33:49 (ET) Table 24831765 1 9-max Seat #2 is the button Seat 1: Axl Omar (5245 in chips) Seat 2: Myssion (2120 in chips) Seat 4: AshMeNah (4135 in chips) Seat 8: CDOHLD (2000 in chips) Axl Omar: posts the ante 25 Myssion: posts the ante 25 AshMeNah: posts the ante 25 CDOHLD: posts the ante 25 AshMeNah: posts small blind 100 CDOHLD: posts big blind 200 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [2:h: 9:c:] Axl Omar: folds Myssion: ? Svara även med vilken HD ni hade gjort vad i de båda situationerna. Citera
eurythmech Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 1: Man måste höja med A8 först in fyrhandat mot tighta motståndare. Dock finns ingen anledning att ställa, som jag ser det. En vanlig höjning till 600 låter bra. Man synar omslag från shortien, om det blir heads-up så klart, viker mot omslag från storstackarna, och får man en syn av någon storstack kan vi hoppas på att få position Dock är jag väldigt dålig på att veta vilken hd jag hade gjort samma sak med...tror i vilket fall inte att jag gjort någon annan höjning än 600 med någon höjarhand. Dåliga händer vill jag kunna fly undan med, och har jag en stor hand får någon gärna tro att det går att köra över mig på bubblan. Höjer väl i princip alla par, alla suitade ess, alla suited connectors T9s och uppåt, alla offsuitade ess A5o och uppåt, alla suitade broadway, samt KQo, QJo och KJo. Nånting sånt tror jag. 2: Ingen panik ännu, vi har ett M på 5 om jag inte räknar som en tomte, och det innebär många stealförsök to come mot det som vanligt övertighta motståndet. Lägger den här. Öppnar dock upp HDn betydligt jämfört med i exempel ett. Är blindarna tighta så spelar jag säkert mer än dubbelt så många händer som i föregående exempel, men det har så mycket att göra med exakt hur tighta folk är, och hur mycket jag har stulit innan. Angående hur mycket jag betar här så blir nog standard all-in, men jag mixar det med 600 med några svaga och några starka händer. Citera
Myssion Postad 16 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 16 Maj , 2006 Ska nog prova att räjsa mindre, t.ex. 2.5xbb i sådana här situationer. Kan nog fundera bra på många sätt: - Man kommer undan när storstacken ställer, men kan syna lillstackens omslag (eller folda om det är en tokbluff) - Man kan fortfarande komma åt blindsen - Man kan trappa med monster när storstacken ställer i mobbningssyfte men hade foldat om jag hade ställt Angående M så är ju det effektiva M:et bara 2.5 dock. Dessutom är det turbo så blindsen ökar kvickt. Citera
eurythmech Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Angående M så är ju det effektiva M:et bara 2.5 dock. Dessutom är det turbo så blindsen ökar kvickt. Effektivt M? Citera
Myssion Postad 16 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 16 Maj , 2006 Det är skillnad, räknat i antal händer innan man är ute på hal is, på att ha ett M på 5 när bordet är fullt och när bordet är kort. Kika i HoH, har inte den här nu. Citera
eurythmech Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Det är skillnad, räknat i antal händer innan man är ute på hal is, på att ha ett M på 5 när bordet är fullt och när bordet är kort. Kika i HoH, har inte den här nu. Aha, det var så du menade. Jo, det är det ju givetvis. Men turbos brukar gå snabbt, inte bara i fråga om blindsen. Har fått känslan av att folk åker fort hela tiden, inte bara för att folk tvingas att gambla, utan även för att folk är sådana tomtar. edit: och därför kan 5-7 händers frist vara en evighet Citera
matte med slice Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 om vi räknar på ditt effektiva M i båda situationerna så blir det: 1. 2095/400 * 4/10 = 2 2. 2120/400 * 4/10 = 2 Utgångspunkten måste endå vara att en höjning på 600 (3bb) inte finns på kartan, antingen är det fold eller all-in. Ska nog prova att räjsa mindre, t.ex. 2.5xbb i sådana här situationer. Kan nog fundera bra på många sätt: - Man kommer undan när storstacken ställer, men kan syna lillstackens omslag (eller folda om det är en tokbluff) Jag förstår hur du tänker, men är detta verkligen ett alternativ? Foldar vi, är vi ju nästan döda. - Man kan fortfarande komma åt blindsen Ja det är sant, men kommer vi åt dem med en höjning på 600 borde vi komma åt dem med en all-in. Jag kan iof tycka det kan vara bra att "mixa" upp spelet lite med en höjning på 600 istället för en all-in för att få det att se ut som att man har en riktigt stark hand som man vill ha syn eller omslag av. Men då är ju frågan vad vi gör vid omslag eftersom vi i stort sätt är döda om vi lägger oss. - Man kan trappa med monster när storstacken ställer i mobbningssyfte men hade foldat om jag hade ställt Lite som ovan. Vad sägs om att mixa upp det ännu mer med en syn när man sitter på ett monster, för riskigt eller? //Matte Citera
Myssion Postad 17 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 17 Maj , 2006 Mja, det effektiva M:et har bara att göra med hur många händer du har kvar att spela, inte hur mycket du ska höja. Om jag höjer till 500 här så är det 25% av min stack och således korrekt att folda mot reräjs från storstack om jag bedömer att jag är underdog. I båda fallen har jag ca 10.5xbb, vilket absolut inte är en autoställ-stack. Höjer jag till 2.5xbb så är det inte autoställ (p.g.a. pottodds vid omslag) förrän jag har 7.5. Höjer vi till 2.5xbb så har vi 8xbb kvar, vilket är iremmats gräns för att ställa istället för att höja mindre. Hur man hanterar ett omslag beror på situationen. Ett omslag från lillstacken kan man syna pga oddsen, men man kan folda mot storstacken om man tror man är slagen. Sedan beror det på motståndet. Mot kompentent och aggressivt motstånd så kan de slå om med fler händer än de hade synat med (eftersom de har FE), och då blir en mindre räjs ofta inte lika bra som ett ställ. Mot passivt motstånd så finns inte det gapet på samma sätt, de synar eller slår om med ungefär samma händer så man blir inte exploaterbar på samma sätt mot dem. Tar gärna emot fler synpunkter på ovanstående synsätt (observera att jag inte tycker att det är särskilt lämpligt mot kompetent/aggressivt motstånd, utan nu pratar jag om tajtpassiva motståndare). Om man ska få betalt av sina monster så bör man spela dem som sina svaga händer, och eftersom jag ställer eller höjer med det mesta så kan jag inte börja limpa med monster när jag inte limpar med något annat. Det sparar jag till HU där jag limpar med en vid HD om blindsen är höga. Citera
Sansrom Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Bara en liten kommentar: Om man tittar på det effektiva M:et, ser ju läget prekärt ut, som matte visat. Dock blir det tokfel om man tittar på det isolerat. Dels är du på bubblan i en SnG, och inte i ett läge där du bara är ute efter att hamna högt i pengarna i en MTT, vilket HoH till stor del handlar om. Dels har du ett Q (har jag för mig att det heter) som är ganska ok, d.v.s. du ligger inte långt från snittstacken. Detta sammantaget gör att det är läge att spela mer restriktivt än vad effektivt M visar. Det är därför inte nödvändigtvis ett fold/allin-läge. Farligt att tillämpa modeller i fel situationer, det kan bli knasigt. Citera
eurythmech Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Utgångspunkten måste endå vara att en höjning på 600 (3bb) inte finns på kartan, antingen är det fold eller all-in. Hur kan den inte finnas på kartan i ettan, då vi oftast får blindarna med höjningen, samt kan vika vid omslag från storstackar, fortfarande som chiptrea? Citera
matte med slice Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Utgångspunkten måste endå vara att en höjning på 600 (3bb) inte finns på kartan, antingen är det fold eller all-in. Hur kan den inte finnas på kartan i ettan, då vi oftast får blindarna med höjningen, samt kan vika vid omslag från storstackar, fortfarande som chiptrea? Det var mer som utgångspunkt, sedan sätter man in det hela i sitt samanhang (tex typ av motstånd) Bra kommentar från Sansrom om Q. Jag säger som han i Lorry som bodde i Sumpan "tänkte inte på det" Sedan är det väl också som du säger att man kanske skall vara försiktig med HoH "Zone strategi" modell (eller kanske främst att han förespråkar aggresivitet/bra läga att bygga stack/stjäla vid bubbelspel) då hans främsta mål är att hamna högt i pengarna i MTT:s som du säger, vilket är lite av en motsats i SnG:s där det primära målet är att hamna i pengarna. Mja, det effektiva M:et har bara att göra med hur många händer du har kvar att spela, inte hur mycket du ska höja. Sant iof, men det beror ju lite på vilken "zone" man hamnar i. Men jag kanske får tänka om lite här/släppa taget lite om HoH när det gäller SnG och bubbelspel. //Matte Citera
matte med slice Postad 9 Juni , 2006 Rapport Postad 9 Juni , 2006 Ska nog prova att räjsa mindre, t.ex. 2.5xbb i sådana här situationer. Kan nog fundera bra på många sätt: - Man kommer undan när storstacken ställer, men kan syna lillstackens omslag (eller folda om det är en tokbluff) - Man kan fortfarande komma åt blindsen - Man kan trappa med monster när storstacken ställer i mobbningssyfte men hade foldat om jag hade ställt Hur går det med detta? Är det ngt du börjat praktisera och hur fungerar det? //Matte Citera
Myssion Postad 9 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2006 Standardräjs numera så fort blindsen är 50/100 är till 2.5xbb, tycker det funkar finfint. I det sena skedet så är det så sällan som man kan ta en syn enbart baserat på pottodds ändå (vilket leder till att marginella händer foldas oftare), och när de gör det så CB:ar man ut dem direkt. Citera
MacDaddy Postad 9 Juni , 2006 Rapport Postad 9 Juni , 2006 mer intressant, vad gör ni när ni får syn o en flop kommer. Citera
dlinder Postad 9 Juni , 2006 Rapport Postad 9 Juni , 2006 Tycker inte du ska höja 3bb i första exemplet, storstacken är aggressiv och vet att du inte gärna åker på bubblan. Du kommer att bli utnyttjad. Visa att du inte foldar och ställ själv istället. Citera
Myssion Postad 9 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2006 mer intressant, vad gör ni när ni får syn o en flop kommer. Jag antar att det beror på flåppen. Nä, men om man får en syn så är påtten på ca 500 och man har 1750 kvar, och då man kan slänga iväg ett litet CB på halvpott utan att man blir särskilt mycker mer handikappad än om man skulle fålda. Oftast så har fi sett flåppen med en marginell hand och foldar gärna det mesta utom topp-par, vilket man träffar ca en gång på 6. Tycker inte du ska höja 3bb i första exemplet, storstacken är aggressiv och vet att du inte gärna åker på bubblan. Du kommer att bli utnyttjad. Visa att du inte foldar och ställ själv istället. Mmm, håller med, i hand 2 kan man dock folda istället och vänta på bättre läge, det är ingen tokbrådska. Mot standardmotståndet så kan man dock försöka stjäla för de är så passiva ändå (även som storstack), är lätt $EV+. Citera
MacDaddy Postad 9 Juni , 2006 Rapport Postad 9 Juni , 2006 mot en bigstack går det inte o raisa, då får du ställa in. Annars callar han lätt med 54s osv o ställer in på floppen med hålstege. Citera
Myssion Postad 9 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2006 mot en bigstack går det inte o raisa, då får du ställa in. Annars callar han lätt med 54s osv o ställer in på floppen med hålstege. Det beror mer på hans spelstil än hans stackstorlek. På Stars går det alldeles utmärkt att räjsa utan att ställa när man är uppe mot medelsnittsbrasilianaren. Citera
Recommended Posts