Gå till innehåll

Generella strategier för livespel med djupa stackar?

Recommended Posts

Postad

Ja, rubriken säger väl allt.

Vid våra homegames är det inte ovanligt att stackarna är på 500xBB i snitt efter några timmar, och jag och liggat får ofta ta emot mycket skit v de andra spelarna för att vi spelar löst preflop ;) men vi brukar försvara oss med att de implicta oddsen är enorma och att man därför ska spela relativt löst preflop.

Har jag helt fel i det jag säger? Höjningar preflop respekteras sällan, inte ovanligt att halva bordet synar en 5-7xBB-raise från en tight spelare preflop... vilket naturligtvis inte uppskattas av folk då de anser att blindsen inte har något värde.

Men är det verkligen fel att spela för löst? Man får ju dels många fler bluffmöjligheter, dels får man ofta bra betalt om man träffar, dels är det mycket roligare och spela fler händer för att man får bra träning i att ta tuffa beslut postflop. Med så pass djupa stackar så fattas ju alla viktiga beslut efter floppen (utom i vissa extremfall då 33 under kraftig berusning verkar vara värt att betala 600 spänn allin preflop med...).

Behöver nog inte tillägga att spelet ofta blir jävligt aggressivt postflop. Bet, raise, re-raise etc. Det gäller ofta allså att spela motståndarens hand, vad man tror att motståndaren sätter en på och hur motståndaren kommer reagera om man gör X eller Y, istället för att spela ens egen hand. Alltså får man ta många tuffa beslut postflop och våga satsa vilket jag tycker är skoj, men aja, tips? Råd?

Finns väl en hel del grymma livespelare här som ofta spelar livepoker med djupa stackar. Vill ha rådf främst för Texas - Sökö/Sökö8 spelar ju sig självt även med djupa stackar, och i Omaha/Omaha8 så måste man ju fortfarande spela relativt tight för att inte råka ut för en massa otrevligheter med att vara uppe mot folk som freerollar... Men just i Texas - löst spel preflop och bra spel postflop = profitabelt?

Postad
Men just i Texas - löst spel preflop och bra spel postflop = profitabelt?

Definitivt! Om stackarna är djupa. Och fi har alkohol i kroppen. Får jag vara med, jag lovar att spela 75% av potterna!