Gå till innehåll

NLT - SnG, knepig situation


Peraldo

Recommended Posts

Jag spelade nyss en SnG 5€. vi var 4 st kvar när det här hände. 3 hamnar itm.

 

Utg: 4000 i chips

D: 700

small(jag): 2000

big: 2300

Blindsen var 75/150

Utg och dealern foldade på en gång kan vi säga på en gång.

 

Jag hade A :diamond: J :heart: . Jag synade och bb checkade.

 

floppen kommer 10 :club: J :diamond: 8 :diamond: .

Jag har då topp-paret och bettar 400 och bb höjer till 800. Jag går allin och bb synar. Han sitter på K :club: Q :spade:

 

Turn: 4 :spade:

 

River: A :club:

 

BB vinner på stegen.

 

Tycker ni att jag spelade handen rätt? Jag vet att D snart hade slut på marker och jag kunde ha hamnat itm ganska snart iaf.

 

Det största felet jag tycker att jag gjorde var att jag inte höjde preflop. Jag ville egentligen bara se en billig flop och floppen blev ju väldigt bra för mig. Jag visade styrka efter floppen men jag borde kanske höjt mer där?

 

Jag kan berätta att BB verkade vara en solid men ändå weak/tight spelare som hade varit topp 4-5 under hela SnG. Han var ingen som man skulle lagt märke till om man inte hade kollat på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har galler det spelet runt bubblan. Pa flop ar det inte mkt att snacka om men just det att det ar spelet pa bubblan vilket ofta leder till att folk spelar passivt.. precis som du och BB i detta laget. Du ska dunka allin preflop, battre att stjala har en att forsoka trappa honom. Eftersom ni har ratt lika stackar sa hade du nog kunnat fa honom att folda pre.

Lycka till i fortsattningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om diskussionen handlar om huruvida man skall softspela sig in i pengarna när man sitter i den situation du beskriver så kan diskussionen föras här. Om det var tänkt som "gjorde jag rätt som spelade AJ som en weakis, eller jag hade otur" tråd så är detta fel grupp.

 

Så vad beträffar handen, raisa preflop, och sen kan du välja att leda ut eller checkraisa allin på floppen vilket som helst så blir det fi som får börja tänka på om han vill ställa sin ITM placering till förfogande på ett drag och inte du.

 

Ang. ITM tänket: Det finns "två" skolor som dominerar a) det gäller att vinna, itm räcker inte b) hellre itm än utm (dom härstammar från MTT tänket där a) är mycket viktigare än i SnGs). Vilken av dom man nu anpassar sig efter så kan man inte bli passiv vid knappspelet, för det finns det så många andra som blir och det vill du uttnyttja, får du en bra hand (fyra spelare) måste du sätta press på dina motspelare.

 

(utm= utan monetas ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller bubbelspel i allmänhet så gäller det som mellanstack att spela konservativt. Skillnaden i $ mellan tredjeplats och fjärdeplats är så stor att det inte är läge att ta onödiga risker, t.ex. coinflips. Spelstil är beroende av stackstorlek:

 

- Om du är storstack så kan du vara aggressiv och köra runt med de andra, då de alltid riskerar att åka på bubblan om de vill vara med och leka. Om de är veka så finns det situationer där man kan ställa med any two, medan om de är totala muppar som inte fattar bubbelkonceptet så får man vara mer selektiv när man höjer/ställer.

 

- Om du är mellanstack så bör du vara konservativ, bereonde på hur storstacken spelar. Om storstacken är vek och sitter till höger om dig så kan du ofta ta över hans roll och börja mobba lillstacken och den andre mellanstacken. Om storstacken är aggressiv och sitter till vänster så gäller det att välja sina händer med omsorg, och när man väl spelar dem så är det lika bra att ställa från början för att visa storstacken att man menar allvar och att han inte kommer att kunna höja ut dig. Släng ut ratten genom fönstret helt enkelt, som Hjort skrev.

 

- Om du är lillstack så kan du återigen vara aggressiv. Mellanstackarna kommer ofta att vara försiktiga med att syna då de väntar på att du ska åka ut. Du måste stjäla blinds och samla på dig marker för att överleva, men bör vara mer försiktig när du synar.

 

Så om man utgår från ballers alternativ ovan så kan man säga att storstacken spelar för förstaplatsen redan på bubblan, mellanstackarna spelar för att i första hand ta sig ITM och därefter spela för förstaplatsen, medan lillstacken spelar för förstaplatsen (typ). ;)

 

 

När man sedan har tagit sig ITM så är det dags att växla tempo och spela för förstaplatsen, då skillnaden mellan tredjepris (som man ju redan är garanterad) och andrapris är så marginell ändå, och sedan är det ett skutt i $ till förstaplatsen. Bättre alltså att dubbla upp när man är tre för att få tillräckligt med marker för att kunna dominera när man är HU, än att försöka överleva till andraplatsen och sedan självdö där för att man har noll marker (eller självdö på tredjeplatsen).

 

 

Allmänt bubbelspel-tips: Limpa aldrig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som alla andra, eftersom du hade lite marker i förhållande till start-potten tycker jag du antingen ska skjuta in allt på en gång eller göra en rejäl höjjning. Förmodligen hade det blivit samma resultat endå i detta fall, men jag tycker du gjorde det absolut sämsta valet genom att bara syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bubblan är det normalt den som är mest aggressiv som plockar alla överblivna blinds. Med de pengarna blir man snabbt tvåa eller t.o.m. chipleader tills man är tre kvar.

 

Dock gäller det att välja situationerna då man skall stå upp emot någon som svarar. Ofta tycker jag dock att det inte krävs mer än 3-4BB för att stjäla och då behöver man inte riskera hela stacken ens...

 

Nu menar jag den nivå som nämns i trådens början naturligtvis, på högre nivåer kan säker Iremats beskriva hur det går till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...