Gå till innehåll

PLO8 - Trn, enkelt Pf-beslut?


Recommended Posts

Är nästan helt ny på Omaha High/Low, har spelat lite cashgame innan, men aldrig turnering. Relativt tidigt skede av turneringen, som synes av stackdjup i relation till blinds.

 

Seat 1: Mjemiolo ($2,970 in chips)

Seat 2: sitgolfersam ($620 in chips)

Seat 3: van Buuren ($2,313 in chips)

Seat 4: thorleif1 ($5,475 in chips)

Seat 5: Call_It_Art ($5,034 in chips)

Seat 6: cashweekly ($1,745 in chips)

Seat 7: tordelius ($1,888 in chips)

Seat 8: Detox05 ($1,485 in chips)

Seat 9: mrharry ($1,736 in chips)

Seat 10: Mez723 ($1,900 in chips)

ANTES/BLINDS

mrharry posts blind ($75), Mez723 posts blind ($150).

 

Plockar upp :spade:8 :heart:A :club:A :club:3

 

PRE-FLOP

Mjemiolo folds

sitgolfersam folds

van Buuren bets $300

thorleif1 folds

Call_It_Art bets $1,125

cashweekly folds

tordelius folds

Detox05 folds

mrharry folds

Mez723 folds

 

Dubblar blinden, och får mothugg. Är det överhuvudtaget en hand jag ska höja med i tidig position? Fi har spelat bra, enormt aggressivt, men alltid visat upp bra starthänder vid SD. Verkar kunna spelet bra, har tryckt in med nötlågdrag+färgdrag mer än en gång innan. Verkar alltså ha koll på vad han sysslar med.

 

Foldar jag nu har jag 2k kvar, blir alltså ingen akut shortstack. Dock spelar man ju för att vinna, är detta ett tillfälle man ska trycka in markerna och förvänta sig att ha bäst hand? Jag är lite rädd för att han har en hand som A234DS och därför nästan är garanterad lågen och frirullar sedan för höghanden.

 

Fast mest troligt är kanske att jag är helt fel i mina tankegångar och borde hålla mig till Texas istället? :D

Kom gärna med synpunkter, tips och ideer, även om detta kanske är ett lätt beslut för er erfarna spelare.

 

Jag valde att trycka in, resultat:

FLOP [board cards KS,4C,JC ]

 

 

TURN [board cards KS,4C,JC,JH ]

 

 

RIVER [board cards KS,4C,JC,JH,2D ]

 

SHOWDOWN

van Buuren shows [ 8S,3C,AH,AC ]

Call_It_Art shows [ AD,6C,3D,2S ]

van Buuren wins high $4,851.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte jätteerfaren av O8, men jag vet att din hand står sig väldigt bra preflop mot de flesta händer fi kan ha, så jag tycker att du ska trycka här. Ta t.ex. A234ds, som du oroade dig för. Mot den har du 58%.

http://twodimes.net/h/?z=1726336
pokenum  -mc 500000  -o8 8s ah ac 3c  - ad 2d 3s 4s 
Omaha Hi/Low 8-or-better: 500000 sampled boards
cards           scoop   HIwin   HIlos  HItie   LOwin   LOlos  LOtie     EV
8s Ac  3c  Ah  206924  330007  162449   7544    3123  140572  70392  0.578
4s 3s  Ad  2d  128731  162449  330007   7544  163300       0  70392  0.422

Så länge han inte har den väldigt osannolika AA2xds (den har du ändå 40% mot), ligger du väldigt bra till om ni är all-in preflop. Oroa dig inte så mycket för att kan frirulla dig på högen när ni är all-in preflop. Han måste ju träffa en lågbräda också.... ;)

 

Jag gillar för övrigt din dubbling av blindsen, eftersom du då har möjlighet att ställa in när den aggressive spelaren bakom pottar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara dega in och hoppas att inte bli utdragen. Alltid surt att dega in smeten med bara ~55-60% equity men ibland har man inget val :roll:.

A23-låg tycker om motståndare och är normallt ingen hand man försöka isolera sig mot en motståndare med, om man inte har bra fold equity, blindsen är väldigt höga eller man gillar coinflips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara ungefär 60% av alla händer som ger en låg över huvudtaget. Räknar vi in att ni båda troligtvis sitter på 4 kort var under 9 så blir det ännu mindre chans.

Räknar vi med att FI har en bättre låg än oss så ger den honom ca 25-30% EQ. Jag är inte så våldsamt bra på odds för höghänder, men AA har iaf rätt mycket fördel mot alla andra höghänder.

 

Du totalkrossar hans HD för höghänder samtidigt som du i alla fall har liten chans för att kvarta honom med splittad låg. Det gör det till ett mycket enkelt beslut att dega in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...