Gå till innehåll

NLT - Shorthanded Cashgame


Sniffe54

Recommended Posts

Efter ett fåtal spelade händer där jag stulit någon små pott sker följande:

 

Hand #31222063-46554 at New Rochelle (No Limit Hold'em)

Powered by UltimateBet

Started at 15/May/06 13:21:48

 

WalkerGann is at seat 0 with $18.60.

Kuggeboda is at seat 1 with $10.50.

soranz is at seat 2 with $9.90.

ogr8t1 is at seat 3 with $5.45.

Dolemite77 is at seat 4 with $4.90.

Alstro is at seat 5 with $10.

The button is at seat 1.

 

soranz posts the small blind of $.05.

ogr8t1 posts the big blind of $.10.

 

WalkerGann: -- --

Kuggeboda: Qh Td

soranz: -- --

ogr8t1: -- --

Dolemite77: -- --

 

Pre-flop:

 

Dolemite77 folds. WalkerGann folds. Kuggeboda

raises to $.35. soranz folds. ogr8t1 calls.

 

Flop (board: 3d 9d 8d):

 

ogr8t1 bets $.75. Kuggeboda calls.

 

Turn (board: 3d 9d 8d 7h):

 

ogr8t1 bets $2.25. Kuggeboda goes all-in for $9.40.

ogr8t1 goes all-in for $4.35. Kuggeboda is returned

$5.05 (uncalled).

 

Jag kände mig säker på 20 outs och tyckte oddsen var bra på att ställa in han. Anledningen till min osäkerhet är att det kan vara onödigt att gå in i en coinflip eller sämre när jag nästan alltid vinner i längden mot mina motståndare med säkrare spel. Men det är ju så kul att gambla lite! Jag har ingen aning om vad det är för filur jag möter men jag har en mall som jag brukar sätta på de flesta av mina motståndare eftersom jag spelar på dessa nivåerna. Vad tycker ni jag skulle ha gjort? Lägger resultet i det forumet om det (kanske mot förmodan) skulle vara någob som är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, alltså ofta så används inte Resultat som ett delforum att posta resultat från Handanalysdelen! Utelämna gärna bara resultatet från handen i fråga och posta den efter diskussion har kommit igång eller börjat stagnera. Bara så att du tänker på det i fortsättningen, annars blir det en hel drös med inlägg och blir rätt så spamlikt och omständigt för folk att ta reda på resultatet ;)

 

Det sagt, bra höjning före floppen. Men ingen anledning att spela den vidare på floppen. Släng den bara. Du kan absolut inte räkna med 20 outs på turn där ;)

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ofta du spelar på dessa låga nivåer men troligt i det här läget är oftast att motsåndaren har ett par vilket alltså ger 20 outs. Folk tenderar att överbeta med dåliga händer så det står härliga till. Synar med vilka skitkort som helst och när floppen kommer och den inte är allt för skrämmande för dem vill de beta som bara attan. Detta är som sgat en mall som jag följer om jag inte vet något.

Har jag läst han rätt så kan man inte neka till att oddset 1,22 är bra i det här läget. Sen att det hade varit helt galet på högre nivåer fattar jag med.

Ang spel efter flopp jag har om jag tror rätt hål + två överkort 10 outs bra odds för att syna med andra ord förklara gärna mer varför det var så dåligt gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte ens på den nivån kan du räkna med 20 outs. Dina kort är inte särskilt höga, den färg du drar till är inte särskilt hög, och det är stor risk att om du träffar stege så har han samma eller högre stege eller färg. Du har absolut inte 20 outs.

 

MEN, om vi nu av någon anledning bestämmer oss för att du HAR 20 outs så är det galet att inte vilja riskera hela stacken. Du har visserligen en coin-flip, men det är en coin flip med sjukt bra odds. Skulle du nånsin lägga dig om HAN tryckte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att coin flip är sjukt bra odds men som sagt eftersom jag kan vinna säkrare mot dem i längde så tänkte jag att kunde vara ide lägga sig. Låt säga att jag tror mig till 70 % säkerhet ha een coinflip om jag jämför med tidigare erfarenhet och ett visst antal % att jag har en annan vinstchans osv. så tänkte jag lite.....

Vad baserar jag min coinflip teroi på då. Dels sitter han på bb då vill många inte slänga korten. När det kommer en låg flopp och folk träffar ett kort betar de ut då vet man att de åtmistone har ett lågt kort. Synar man då blir de ännu mer aggresiva för de är säkra på att jag inte träffat så låga kort därför kommer ännu en hård bet på nästa. Visst kan de sitta på ett högre färg kort och stegdrag men jag bedömmer chansen som väldigt liten. Då brukar de spela annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar ni 20 outs? :shock:

10-högt färgdrag när det ligger 3 på bordet är ju inte direkt nötterna, inte heller en stege med 3 ruter på bordet.

 

Nog för att folk på denna nivån spelar illa, men den känns lite väl troligt att man drar dött här för att ställa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att coin flip är sjukt bra odds men som sagt eftersom jag kan vinna säkrare mot dem i längde så tänkte jag att kunde vara ide lägga sig. Låt säga att jag tror mig till 70 % säkerhet ha een coinflip om jag jämför med tidigare erfarenhet och ett visst antal % att jag har en annan vinstchans osv. så tänkte jag lite.....

Alltså. En coin flip är ok att folda om det inte redan ligger några pengar i potten. Då har du 50% chans att dubbla och 50% chans att förlora hela din stack, dvs det är +/-0.

 

Om det däremot ligger pengar i potten så har du ju 50% equity (dvs anspråk) på potten. Dvs du "äger" halva potten. Genom att lägga dig så ger du honom din andel.

 

Den enda anledningen till att spela på det sättet är om du inte har råd att förlora din stack, och då spelar du på en på tok för hög nivå. Nej, in med degen. Förlorar du handen så gör du bara ett nytt inköp.

 

Du visar tecken på att inte riktigt ha koll på konceptet med pot-odds. Läs på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag orkar men iallafall. Till all er som skrattar år min 20 outs, det var precis vad jag hade. 9 färg, 6 straight (tar bort två som är färgkort), 5 överkort (ett färgkort går bort). Han hade alltså ett par precis det jag satte hom på sen om det var tur okej det köper jag. Men att bli utskrattad för att man säger att det kunde vara 20 outs när det faktiskt var det känns ju dumt.....

Vidare ang. potoddsen. Det ligger 3,75 i potten som kostar mig 2,25 att göra anspråk på. Jag tror mig ha 1,22 i odds. Vilket gör det motiverat upp till 2,7 någonting. Sen kanske man inte ska ställa in det sista men det kändes just då meningslöst att spara på det lila. På de här nivåerna finns det dessutom folk som kan slänga sina kort i såna här lägen. Det har hänt mig ett antal gånger antagligen därför de inte har koll på hur mycket som ligger i potten. Det jag egentligen ville diskutera var ju en annan parameter nämligen hur pass säker man är på att de på potodds man tror man har är de rätta och hur man kan väga in det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad du inte förstår är ju att du inte kan räkna med att du har 20 outs där i snitt, vilket du ska basera ditt beslut på. Sedan kanske du kan justera antalet lite upp eller ner beroende på vad du har för read på fi. Dock finns det ingen read i världen, om man bortser från att se den andres hålkort, som kan få dig att tro att du 20 outs i snitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att bli utskrattad för att man säger att det kunde vara 20 outs när det faktiskt var det känns ju dumt.....

Det var inte det du sa:

 

Jag kände mig säker på 20 outs

Och att det kunde vara 20 outs är inte särskilt relevant. 72o kan vara bästa handen före floppen. Det gäller bara att veta med vilken sannolikhet det är så.

 

Nåja, detta inlägg var menat att handla om nåt annat, nämligen din tendens att ändra dina teser vartefter de får kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må hända att du har 20 outs för att förbättra din hand (har inte

kontrollräknat över huvud taget), men det betyder inte att det blir den bästa

handen. Verkligen inte.

Du har inga kort som kan kopplas till floppen, du totalmissar och har

egentligen bara ett relevant färgdrag. Att du ställer in på turn är för mig ett

mysterium. Jag spelar gärna bort dina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...