Swalling Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Jag fattar inte detta med EV, kan ni inte ta ett pokerexempel där jag kan lära mej att räkna ut det? Citera
TANDEMCYKELN Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Jag fattar inte detta med EV, kan ni inte ta ett pokerexempel där jag kan lära mej att räkna ut det? EV = Expected Value = Väntevärde Vad du kommer att vinna/förlora i långa loppet. Citera
tamtaram Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Hej Swalling. Titta här så kanske du får lite hjälp ) http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=23310 Citera
Swalling Postad 15 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 15 Maj , 2006 " För att fortsätta på flushexemplet så kan vi anta att det i potten är $10 och du är HU med en shortstack. Han bettar $2 och blir all-in, du får alltså se både turn och river för två dollares. Du är 100 % säker på att klå hans hand om din flush sitter vid showdown. Beslutet att syna här har ett visst EV, och det är positivt i detta fall. För enkelhetens skull kan man se det på 100 händer (rätt sannolikhet för att pricka flush är faktiskt 35 % vid floppad fyraflush). " " 35 händer vinner du pottens $10 + fiendens $2 = $12 på att syna. 65 händer förlorar du dina synade $2. " " Sammanlagt på dessa hundra händer vinner du alltså 35 * 12 och förlorar 65 * 2 vilket ger ett netto på 35 * 12 - 65 * 2 = $290 per 100 händer. Det innebär att du varje gång du tar beslutet tjänar $2,9, vilket är > 0 och alltså är ett positivt EV-beslut. Väntevärdet på beslutet är positivt, det är EV+, osv. " " Viktigt att poängtera är att EV beräknas utifrån ett oändligt antal händer, varför det korta loppet är irrelevant. " " Alltså: EV i mitt exempel blir $2,9/hand." ---------------------------------------------------- Blir det EV +2,9? Så när ska man ränka sitt EV? och ska man alltid syna om man har EV +? Citera
heltok Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Blir det EV +2,9? Så när ska man ränka sitt EV? och ska man alltid syna om man har EV +? man ska nästan alltid välja beslutet med högst EV. ibland är det att syna, ibland att raisa och ibland att folda. i praktiken räknar man sällan ut EV, utan höftar lite så att man får en nogrannhet man är bekväm med. nästan alltid är det rätt uppenbart vilket beslut som har högst EV. pottodds och outs är ett förenklat sätt t ex. Citera
Recommended Posts