Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min fråga gäller höjningar med drag, i synnerhet färgdrag.

Ponera följande händelseförlopp;

Vi sitter på knappen med A :club: 8 :club:. Alla lägger sig fram till oss, vi synar, SB lägger sig av någon anledning. BB checkar.

FLOP: 4 :club: 9 :club: X :heart:

Fina kort! Nötfärgsdrag!

Här slänger BB in en ~potbet. Vi höjer pot för värde, korrekt?

TURN: x :diamond: Obetydligt.

BB check, Vi betar igen, men vad är syftet med beten? Betar vi fortfarande för värde, eller betar vi för att vinna här och nu? Både och antar jag... Låt mig förklara närmare hur jag tänker; Av någon anledning vet vi att FI sitter med TPTK, och inte lägger sig för ett bet kring pot. Betar vi ändå på turn?

Vad gör höjd- kontra ohöjd pot för skillnad i detta läge?

Postad

Tror du dig inte kunna vinna genom en bet är det nog bättre att checka. Vad en bet kan göra är att maskera ditt färgdrag bättre än att du synar med hela vägen.

Men att höja för värde om du vet att fi inte släpper ger dig bara usla odds att dra till färgen.

Postad

Om du nu "VET" att Fi sitter på TPTK finns det ingen mening att beta efter en check, förstör ju värdet för dig troligen lägger han ju inte handen och din hand sitter för sällan för att det ska vara värde.

Däremot finns det oftast värde att beta i denna situation just för att du ska få Fi att tro att du har TPTK eller en strak hand som du inte vill se utdragen. Det gäller alltså de gånger du "VET" att Fi har mellanpar, drag, TP med medium/svag kicker.

Dessutom är ett bet i detta läget när du sitter i position ett sätt att "stopp-beta" för att du ska kunna checka river vid möjlighet och på så sätt spara pengar.

Postad

Med nötfärgdrag på den brädan så ska man ta kontroll över potten, speciellt med position. Så anledningen till att höja är att antingen få potten direkt, får du syn lär fi checka turn och då får vi ett gratis kort.

Och om du är 100 på att fi sitter på TPTK så är nog check på turn ett bra alternativ och se vad rivern ger.

Postad
På flopp höjer man inte för värde, Man får inte direkt ofta syn av en hand sämre än A-hög.

Det är väl just dem du vill ha syn av, de med mediumhänder som kan tänkas lägga sig efter ytterligare bet på nästa gata...

Postad
På flopp höjer man inte för värde, Man får inte direkt ofta syn av en hand sämre än A-hög.

Det är väl just dem du vill ha syn av, de med mediumhänder som kan tänkas lägga sig efter ytterligare bet på nästa gata...

Klart man vill ha syn av dem men det är inte troligt att man får det..

Bettar du ett nötfärgdrag på floppen är det ju i syfte att vinna potten direkt där.

Postad

Klart man vill ha syn av dem men det är inte troligt att man får det..

Bettar du ett nötfärgdrag på floppen är det ju i syfte att vinna potten direkt där.[/quote

Ja, vilket gör att antingen tar du potten där och nu, eller så sitter nån med par och synar dig, vilket involverar honom i potten och gör det svårare att slänga, dessutom möjligt att han synar med färgdrag också.

Menar du att du förespråkar att han ska checka/syna tills färgen sitter färdig?

Han får bra mycket mer betalt då färgen sitter om han bettar ut från draget mot om han sitter och väntar, plus att han dessutom får ett par gratisvinster då färgen inte hade suttit.

Sen att han inte ska pottbetta kanske är en sak, men chack är det vekaste och genererar ingen vinst i längden.

Postad

Jag har inte nämnt någonstans att jag förespråkar check/syn. Jag spelar alltid mina drag hårt och jag vet att det i flesta fall lönar sig. Därmed kan man ju inte säga att höjningen på flopp är en höjning för värde. Det är ju trots allt en bluff. Däremot så maximeras ju värdet på senare gator iom. att du höjt floppen, Nu talar jag förstås om de gånger färgdraget sitter..

Postad

För att hjälpa punkrock_kid att förklara vad han menar (för jag tror mig ha förstått :) ): Han menar bara att förklara vilket syfte satsningen har, dvs han svarar på topic. Det han säger är att man inte bettar för värde, utan för att dels kunna vinna potten direkt (bluffmomentet) och dels kunna få betalt på nästa gata i händelse av träff (då det inte blir lika uppenbart att man träffat draget om man bettat innan rätt kort kom). Det lägger alltså upp för fi att antingen själv bluffa eller att tro att du bluffar.

Det handlar därför iofs om värde, men inte i den vanliga bemärkelsen att man vill ha in mkt pengar i en pott där man har overlay, utan att man vill maximera sina möjligheter at få betalt om man skulle FÅ overlay senare.

Plus semibluff-momentet, också.