Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag spelar enbart Single Table SnG 11 $ på Pokerstars, och jag har märkt ett problem på senare tid som jag förlorar en hel del pengar på. Min spelstil är i början och mellanstadiet av turneringen Tigh/aggresiv , slutskedet Lös/Aggresiv.

När vi kommer till slutskedet i en SnG brukar jag antingen vara Chipleader eller chip-tvåa, och det är kanske 4-5 st kvar. Vi säger att jag sitter med 4 k , och tvåan 2 k som exempel. Alla börjar spela jävlit passivt och jag ångar på att höjjer rätt mycket. Men här kommer problemet, jag blir riktigt störd på att alla sitter o fegspelar för att komma top 3 , så när någon tight höjjer så börjar jag gambla bara för att eliminera en till spelare. (Vilket ofta leder till att jag inprincip slår ut mej själv på fjärde plats)

Hur spelar man mot dessa fold-maskiner? Jag spelar redan aggresivt och snor en hel del blinds men då och då höjjer dom tillbaks och tar tillbaks en OK pott (pga dom höga blindsen).

Finns det något klassiskt "nybörjarfel" som jag gör ?

(har inte spelat poker länge 2-3 månader endast).

Ska jag spela flera bord ( och därmed vara lite mer upptagen med annat och inte va lika aktiv vid varje bord?)

Ska jag använda samma taktik som dom ? (Fold och låta blindarna stiga)

eller hur fasen ska jag göra ? :x

MVH

Postad
så när någon tight höjjer så börjar jag gambla bara för att eliminera en till spelare. (Vilket ofta leder till att jag inprincip slår ut mej själv på fjärde plats)

Känns som att problemet ligger här. Fortsätt du bara vara aggressiv och nalla marker, men passa dig så fort de börjar höja. De är tajta och passiva och då betyder deras höjning oftast att de har en riktigt bra hand som det är mer eller mindre självmord att försöka bluffa/ställa in mot utan eget stål.

Postad
så när någon tight höjjer så börjar jag gambla bara för att eliminera en till spelare. (Vilket ofta leder till att jag inprincip slår ut mej själv på fjärde plats)

Känns som att problemet ligger här. Fortsätt du bara vara aggressiv och nalla marker, men passa dig så fort de börjar höja. De är tajta och passiva och då betyder deras höjning oftast att de har en riktigt bra hand som det är mer eller mindre självmord att försöka bluffa/ställa in mot utan eget stål.

Mm, så tänker jag också "Jag VET att han är TIGHT, varför synar jag nu ? Så hoppas jag att floppa två-par eller nått på floppen :lol: " Sen får jag en halvträff me mina låga kort och tror floppen missat honom så sätter jag honom all in i ren ilska för att han spelat så passivt..

Postad
Så hoppas jag att floppa två-par eller nått på floppen " Sen får jag en halvträff me mina låga kort och tror floppen missat honom så sätter jag honom all in i ren ilska för att han spelat så passivt..

Hoppas? det låter inte som en variabel som man skall förlita sig på...

har han spelat passivt? Du sa ju nyss att han hade raisat eller tom reraisat preflop, hur är det passivt? om han tidigare spelat passivt i turneringen så betyder hans betting så mycket mer nu... visst du kan säkert ta en del genom att göra moves, men då behöver du knappast någon halvträff på floppen, den gör varken till eller från...

En sak till, spela inte din hand när du spelar enligt ovan, spela korten på borden, ser bordet farligt ut för honom? Vad du har på handen ser ju din motståndare inte ändå. Därför är det viktigt att se vad din motståndare ser när du gör moves, halvbluffar... (från fis perspektiv)

Postad
Så hoppas jag att floppa två-par eller nått på floppen " Sen får jag en halvträff me mina låga kort och tror floppen missat honom så sätter jag honom all in i ren ilska för att han spelat så passivt..

Hoppas? det låter inte som en variabel som man skall förlita sig på...

har han spelat passivt? Du sa ju nyss att han hade raisat eller tom reraisat preflop, hur är det passivt? om han tidigare spelat passivt i turneringen så betyder hans betting så mycket mer nu... visst du kan säkert ta en del genom att göra moves, men då behöver du knappast någon halvträff på floppen, den gör varken till eller från...

En sak till, spela inte din hand när du spelar enligt ovan, spela korten på borden, ser bordet farligt ut för honom? Vad du har på handen ser ju din motståndare inte ändå. Därför är det viktigt att se vad din motståndare ser när du gör moves, halvbluffar... (från fis perspektiv)

Altså det jag menar är , han/hon sitter o väntar på AK , AQ och medium höga pocketpairs. Då tänker jag " Nu jävlar ska jag visa att de går att vinna utan att sitta o vänta på dom händerna" (även om jag vet att jag är en underdog preflop. Ibland funkar det, oftast går det åt helvete.

Passiv för mig = en spelare som tex aldrig försvarar sin blind, hellre synar än höjjer. Alla är självklart inte passiva jag pratar om här, men det jag irreterar mej på är att dom sitter och foldar, foldar och foldar och låter blindsen stiga upp till himmelen. Sen när deras stack är så pass låg att den håller 10 givar till innan han är uppäten, så hittar dom en schysst starthand, vinner blinds o kanske en bet från någon, och dom är tillbaks i spelet igen...

Postad
det jag irreterar mej på är att dom sitter och foldar, foldar och foldar och låter blindsen stiga upp till himmelen.

Varför bli irriterad på något som du kan exploatera?

Sen när deras stack är så pass låg att den håller 10 givar till innan han är uppäten, så hittar dom en schysst starthand, vinner blinds o kanske en bet från någon, och dom är tillbaks i spelet igen...

1. I de fall där det är du som är "någon" så har vi ju redan identifierat problemet. Betala inte av när du vet att du har sämre hand. Om de har spelat dålig poker tidigare så är det du som är fisken nu.

2. I de fall två andra spelare går upp mot varanda så är det oftast +$EV för dig, eftersom det ökar chansen för dig att komma ITM.

Postad
det jag irreterar mej på är att dom sitter och foldar, foldar och foldar och låter blindsen stiga upp till himmelen.

Varför bli irriterad på något som du kan exploatera?

Sen när deras stack är så pass låg att den håller 10 givar till innan han är uppäten, så hittar dom en schysst starthand, vinner blinds o kanske en bet från någon, och dom är tillbaks i spelet igen...

1. I de fall där det är du som är "någon" så har vi ju redan identifierat problemet. Betala inte av när du vet att du har sämre hand. Om de har spelat dålig poker tidigare så är det du som är fisken nu.

2. I de fall två andra spelare går upp mot varanda så är det oftast +$EV för dig, eftersom det ökar chansen för dig att komma ITM.

Vad betyder exploatera ? :oops:

du verkar ju spela bra

Antar att det där var ironi eller ?

Postad
Vad betyder exploatera ? :oops:

Utnyttja.

du verkar ju spela bra

Antar att det där var ironi eller ?

Jag tror han menade allvar. Bortsett från att du alltid ger dig i kast med bordets stenar så låter det som du har en bra spelplan.

Postad

Jag har en tydlig spelplan, som jag snappat upp från Harrington on holdem 1 och är mitt i harrington on holdem Vol2. Jag kan tänka mej att mitt short-tables spel blir bättre när jag läst det kapitlet i Harringtonboken, jag har bättrat på mitt spel extremt mycket sen jag började läsa böckerna så detta kapitlet är nog inget undantag.

Den största motståndaren i slutskedet av en SnG är mig själv..jag måste lugna ner mitt humör och inte göra massa dumma syner bara för att hamna ITM... :P

Dessutom är jag ganska säker på att jag stjäl blinds osv FÖR ofta dvs de blir ingen trovärdighet i mina höjjningar längre, och då hugger de andra tillbaks som kobror.

Tack för svaren

mvh