Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag har börjat spela igen nåt halvårs uppehåll och tänkte försöka förbättra mitt spel för att kunna börja skotta på $3/6 till sommaren. Har rullen, men känner mig helt enkelt för kass ännu. Tänkte därför posta lite HHs framöver.

Funderar lite över spelet på river i den här handen. Bör jag syna ner eller höja för värde (min gissning). Har dessvärre ingen read på någon spelare ännu, men bordet är mycket löst.

USA Poker

Limit: $2/$4

Preflop:(5 players) Hero is UTG with J:diamond:A:club:

Hero raises, 1 folds, Button calls, SB calls, BB calls

Flop: J:club: 8:spade: 8:heart: (8SB, 3 players)

SB checks, BB bets, HERO raises, SB folds, BB calls

Trissar brukar sällan höra av sig redan på floppen vad jag har sett, speciellt då nån redan höjt preflop. Tror en sämre knekt eller ren bluff är mycket troligare.

Turn: 5:club: (6BB, 2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls

River: 7:heart: (8BB, 2 players)

BB bets, Hero ?

på river kommer ett hyfsat ofarligt kort, men BB överraskar genom att betta ut. Bör jag följa min read om en knekt och höja honom här? En åtta borde hört av sig igen på turn eller annars i alla fall försökt sig på en checkhöjning på sista. Inser nu T9 är en trolig hand som man mycket väl kan spela så där (och varit rädd för en pass bakom), men behöver jag vara rädd för den?

Postad

Det är klart du ska vara rädd för T9. Eller en 8. Tänk inte bara på vilka händer han kan ha när han betar ut, tänk på vilka händer han kan syna en höjning med. Och vilka han sen kan trebetta med.

Jag tycker att det är en gjuten syn och att du inte ens behöver fundera på att värdehöja.

Postad

Hm, ok, men finns det tillfällen då du anser en höjning är motiverad? Tex om vi har en säker read på honom som aggressiv?

Just i det här fallet finns många stegmöjligher och annat hemskt, men säg om en 2a eller 3a dykt upp istället, skulle du då höjt? Jag har fått en känsla av att jag spelar för passivt med högsta tvåparet när bordet är parat, men det kanske bara är sunt.

Postad
Hm, ok, men finns det tillfällen då du anser en höjning är motiverad? Tex om vi har en säker read på honom som aggressiv?

Möjligen, men vad skulle en aggressiv spelare check-syna turn med?

Just i det här fallet finns många stegmöjligher och annat hemskt, men säg om en 2a eller 3a dykt upp istället, skulle du då höjt? Jag har fått en känsla av att jag spelar för passivt med högsta tvåparet när bordet är parat, men det kanske bara är sunt.

Att du har högsta tvåparet inte så relevant i sammanhanget eftersom du bara använder ett av dina kort på handen. Det är alltså inte bättre än att ha bästa paret. Hade brädan varit AJ857 är det ett annat läge, då kan du fundera lite mer på värderaise.

Postad

För att gå påen linje där jag utsätter mig själv för risken att inte se en showdown med vad som kan vara bäst hand vill jag ha en bra read på min motståndare, inte bara att han är aggresiv.

Hade du höjt hä och han 3-bettad hade du varit tvungen att lägga även fast det inte är helt omöjligt att din hand är bäst. Skulle inte förvåna mig om en relativt stor del av spelarna på 2/4 tror att J7 slår AJ på detta brädet.

Postad

Det är sant i det ni säger, verkar klart nu.

Jag tror att jag missar många höjningar för värde och försöker hitta var de ska in, i det här fallet synade jag och han visade upp QJ, så jag funderade om detta var ett tillfälle jag borde höjt. Slutsatsen är alltså att det defintivt inte var det.