Gå till innehåll

Slumpmässigt högsta handen


ohmtom

Recommended Posts

Jag funderar på en sak... När man spelar microlimit NLH finns det ju som oftast en mängd gökar som bettar med hela vägen även om jag ordentligt definierar att jag har bra pocketpar eller floppat ett set, med en rejäl raise. Och så vinner en stege handen. Jaha, då slowspelar jag settet, det blir i alla fall 5 av 6 eller 8 av 10 kvar till showdown. Insatserna blir inte ett verktyg för att styra spelet i vissa fall.

 

Om man kollar odds i twodimes eller liknande, så kan man ju jämföra några enskilda händer mot varandra, men om man slumpar ett oändligt antal givar (n*2 kort + bordets kort), kan man då "räkna ut" vilken som blir den vanligaste vinnarhanden? Förutsatt att alla synar med hela vägen. Antingen är det här en jätteenkel fråga/jag har hjärnsläpp, eller så är det en av matematikens olösta gåtor?

 

Vad säger ni som har många poäng i sannolikhetslära om det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha grubblat i flera månader, samtalat med sannolikhetsexperter, diverse doktorander och annat, så har jag äntligen kommit fram till ett svar på denna eviga gåta. Håll i hatten nu. AA är den hand som vinner oftast.

 

Och ändå är det förmodligen fel svar. Skulle tro att AK som förekommer bra mkt oftare vinner fler gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni svarar nog lite snabbt här iofs. Visst AA är den bästa starthanden men killen frågar ju om vanligaste vinnarhanden, alltså den bästa femkortshanden vid showdown. Nu kan den mycket väl vara par i A, men troligare om alla 10 pers synar ner till river, kanske den är tvåpar eller bättre.

 

Mvh,

 

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är något jag funderat över också. Länkarna som serenity gav var intressanta men de visar enbart starthänder.

Vad gäller vinnarhänder i 10 pers. FL med någorlunda löst spel där det ofta blir showdown har jag läst nånstans att medel skulle vara mellan 2-par och triss. Detta har jag också bekräftat med egen "simulering". Innan jag började min pokerkarriär för drygt ett halv år sen så plockade jag igenom ett antal 10-manna givar och skrev upp. Säkert töntigt och intetsägande enligt många eftersom jag säkert inte fick ett tillräckligt stort underlag. Mitt resultat var i alla fall att 52% av vinsterna kom med 2-par eller sämre och följaktligen kom 48% med triss eller bättre. 30 % av vinsterna kom med just 2-par och 18% med triss.

 

Nu har jag nästan övergett 10-manna FL-borden eftersom jag aldrig vinner något där. Hur man än betar så hänger tillräckligt antal tomtar med så att någon av dem träffar sina drag. Det känns precis som om man bara plockar ut korten och ser vem som fick bäst. Jag försöker nu spela 6-manna PL/NL. Jag skulle dock vara intresserad av vad genmsnittshanden är på 6-mannabord också, men jag tänker inte gör anågon egen handgjord simulering med det. Tills vidare så räknar jag i alla fall 2-par som en stark hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå upp pokerhandboken, har för mig att det står där (eller det kanske var mörkpoker).

 

Å andra sidan är det en totalt ointressant fråga, eftersom det innebär att spelarna spelar så dåligt man bara kan.

 

Ett sätt att lösa det är att leta upp Mike Caros gamla program Poker Probe och köra en simulering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...