Gå till innehåll

Tänkte bli nyttig, behöver recept!


oggeking

Recommended Posts

Matsmältningsprocessen kräver en hel del energi, så ju oftare du äter desto mer aktivt o vältränat e ditt tarmsystem, vilket förbrukar mer energi.

 

Energin för att driva matsmältningsprocessen torde vara försumbar i förhållande till den energi man gör av med på en dag. Muskler kräver en del energi, men det handlar inte om de mängder som många tror.

 

Sammantaget handlar det om att röra sig så mycket, att man gör av med lika mycket energi som man stoppar i sig. Allting annat är bara humbug.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert, men jag skulle gissa att det handlar om väldigt små mängder, om man ser till den energi man gör av med på en dag.

Jag är heller ingen expert och det är åtminstone 5 år sedan jag ens sneglade mot något som liknar en fysikbok. Men ett litet försök kan det ju vara värt.

 

Först: 1 kalori är den energimängd som behövs för att värma 1 gram vatten 1 K.

 

Antagande: Vi säger att en människa består av 100% vatten och väger 80 kg.

 

Slutsats: Genom att sänka kroppstemperaturen 0.5 K sparar kroppen 40 kcal = 1 dl lättmjölk = jag yrar visst mest, Tandem 8-)

 

Detta måste sedan förstås ställas i relation till kroppens värmeutbyte med omgivningen per någon slags tidsenhet, men det kan ju någon annan räkna på...

 

För övrigt måste man ju förstå att de metoder som tävlande kroppsbyggare använder för att pressa ur sig sina sista avgörande hekton underhudsfett är metoder som gemene man inte har så stor nytta av.

 

Att äta regelbundet och ofta är bra, men mest för att blodsockret då hålls på en jämn nivå. Vid blodsockerfall är det lätt att ta till en snickers eller liknande. Och det är självklart inte så lyckat att smälla i sig en halv lunch på någon minut om man vill hålla sig i trim.

 

Det är min fulla övertygelse att samtliga (minus någon promille) överviktiga människor i världen äter för mycket och/eller rör sig för lite. Sedan att det läggs miljarders miljarder på forskning om piller som ska hålla oss smala även då vi frossar som satan istället för att lägga pengarna på att förmå folk att leva sunt måste ju vara en gigantisk konspiration. Förmodligen skulle väl hela världsekonomin kollapsa om vi välbärgade människor plötsligt inte överkonsumerade mat längre.

 

Och så lite on topic: Jag och min fru har massor med riktigt bra och lättlagade "sunda" recept och jag skulle kunna delge dig dem om de bara vore i digital form... :roll: Vi har ännu så länge ingen sådan där flashig fläkt eller flashigt kylskåp med TFT-skärmar inbyggda...

 

90% av recepten är dock säkert hämtade från Arla och ICA, så prova där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till at köpa hem nyttig mat så kommer du också att äta nyttigt. Köp inte godis och skräp, köp frukt och grönsaker i stället.

 

Jag lagar aldrig mat efter recept, så ta inga mått alltför bokstavligt.

 

Gazpacho:

0.5 l buljong

1/2 gurka

4-6 tomater

1 paprika

1/2 lök

ev några sellreristänger

0.5-1 dl olivolja

3 msk vinäger

2 vitlöksklyftor

salt och peppar

 

Skinna tomaterna genom att hälla dom i kokande vatten och sen dra av skinnet. Halvera och ta bort den hårda kvistgrejen.

Sköj och ansa resten av grönsakerna.

Stoppa allt i en mixer och kör tills du har en soppa.

Ta en macka till.

 

Hommous, kikärtsröra är nyttigt. man kan använda den som dressing eller pålägg på mackor eller som dipsås till bröd eller t.ex morotsstavar.

 

1 burk kikärtor

1/2 dl tahini (som jordnötssmör fast gjort på sesamfrön finns i hälsokostaffärer och "mellanöstern"-affärer )

1/2 dl olivolja

1/2 dl vatten

1/2 pressad citron

2 msk spiskummin

1 msk koriander

1 vitlöksklyfta

salt och peppar

 

Kör allt i mixer. Smaka av så det blir lagom kryddat. Justera konsistensen med hur mycket vatten och olja du har i.

 

Grönsakswok:

 

Grönsaker som finns hemma, t.ex böngroddar, morötter, zuccini, lök, haricots vertes, sockerärtor, minimajs eller vad du nu gillar.

 

Kött, kycklig, tofu räkor eller vad du vill.

 

Woka (alltså steka snabbt på hög värme) vad du vill.

 

Sen häller du på en sås bestående av

5 cm finriven ingefära

4 stora pressade vitlöksklyftor

2/3 dl soja

1/3 dl risvinsvinäger eller äppelcidervinäger

chiliolja eller sambal oelek

 

servera med ris.

 

Pasta med tomatsås:

Koka ett paket fullkornspasta. medans den kokar gör du såsen av:

1 gul lök, hackad

1 stor riven morot

1 burk kikärtor

1 burk krossade tomater

vitlök, oregano, basilika, tabasco, 1 buljongtärning och mängder med paprikapulver passar som kryddning

 

Fräs löken och moroten i en stekpanna. Häll på tomatkross och låt det koka ihop med kryddorna. Häll på kikärtorna och låt det koka lite till.

Servera med pasta och kanske lite riven ost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, såna där recept med massor av ingredienser och fler än två steg i tillagningen. Det är sånt som får folk att äta osunt. Vem orkar stå längre i köket än vad det tar att äta maten? Nej, koka ris, tina fryst grönsaksmix i micron i en skål med lite vatten, stek lite korv i småbitar. Blanda allt och ät ur kastrullen. Man behöver inte leka att man är en tevekock. :roll:

 

Eller, det är ju torsdag. Köp färdig ärtsoppa, värm den i micron. Knäckebröd till det. Mums. Eller en burk vita bönor i tomatsås, lite tabasco och vitpeppar. In i micron, fast här måste man vara försiktig. Konservburkar får nämligen inte micras, så här får man hälla över i en skål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic:

1. Låt det inte går mer än 3 h mellan matintag, detta ökar din förbränning (till skillnad från långa tidsintervall mellan måltiderna som minskar din förbränning samt tenderar att lagra mer energi i form av love handles o andra sexiga attribut)

 

Hur skulle det fungera? Det bryter mot en av fysikens grundlagar:

 

Energi kan aldrig förstöras, den kan bara omvandlas.

 

Ungefär samma resonemang som vissa använder, när de säger att olika personer förbränner olika mängd energi, trots att de rör sig exakt lika mycket. Trams, trams och åter trams. Snart börjar väl folk tro på gud också.

Nu är du ute och cyklar på både hal is och djupt vatten Herr TANDEMCYKEL. Bara för att du är bevandrad inom fysikens grundläggande lagar ska du inte tro att du kan lösa alla världens problem, i synnerhet inte fysiologiska fenomen. Förenklar man en människokropp till en kula med energi gör man det för enkelt för sig. Det Frugan beskriver är helt rätt när det gäller att maximera fettförbränning.

 

Anledningen man inte ska äta få stora måltider, utan små portioner och ofta (ca 3 h mellan) är att man ska hålla förbränningen uppe vilket är viktigt ur viktminskningssynpunkt. Äter man få och stora måltider lägger sig även mer energi i dina fettceller vilket du vill undvika om du ska förbränna fett.

 

Sammantaget handlar det om att röra sig så mycket, att man gör av med lika mycket energi som man stoppar i sig. Allting annat är bara humbug.

Kalla det humbug om du vill, men du är inte direkt påläst. Självklart ska man göra av med mer energi än man får i sig, det är en förutsättning som t.o.m. de flesta lågstadieelever förstår. Men man kan inte äta vad som helst, när som helst och träna hur som helst, när som helst för att tappa fett. Det gäller att göra av med rätt energi (dvs fett).

 

Ta t.ex den beryktade (och fungerande) morgonpromenaden. Anledningen man med fördel ska promenera på morgonen är att kolhydratsförrådet då är näst intill tömt, insulinnivån är låg och man snabbt börjar förbränna energi från fettdepåerna. Börjar man istället springa på morgonen kommer kroppen inte kunna "hinna" förbränna fett, utan energin kommer tas från musklerna istället och man bryter ned muskelmassa. Du tappar alltså muskler, vilket inte är särskilt bra.

 

Äter man felaktigt så får man för höga insulinnivåer i bloder vilket också ökar fettlagringen i cellerna.

 

On-topic: Recept? Tallriksmodellen. Köp en vegetarisk kokbok, då får du i dig nyttig mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar man istället springa på morgonen kommer kroppen inte kunna "hinna" förbränna fett, utan energin kommer tas från musklerna istället och man bryter ned muskelmassa. Du tappar alltså muskler, vilket inte är särskilt bra.

 

Klaga inte på andra medans du själv postar osanningar :)

 

Att springa är bättre än att gå på morgonen både för muskler, fett och hälsa.

 

Intensiv kardio ökar din insulinkänslighet samt att om man äter bra under resten av dagen så blir proteinbalansen över dagen bra, den muskelmängd du bryter ner när du springer på morgonen återbildas alltså under dagen.

 

Kontentan:

 

Det är BÄTTRE att springa än att gå på morgonen, både för att gå ner i vikt , förbättra sin insulinkänslighet och behålla muskler.

 

Edit:

Källa : Devlin JT, Brodsky I, Scrimgeour A, Fuller S, Bier DM. Amino acid metabolism after intense exercise. Am J Physiol. Feb 1990;258(2 Pt 1):E249-255.

 

Den här behandlar dock enbart det om att springning är bättre och inte det jag skrivit om att intensiv kardio förbättrar hälsan.

 

Edit 2:

Ungefär samma resonemang som vissa använder, när de säger att olika personer förbränner olika mängd energi, trots att de rör sig exakt lika mycket. Trams, trams och åter trams. Snart börjar väl folk tro på gud också.

 

Lite fel här med, Lyle Mcdonald förklarar på http://bodyrecomposition.com/Articles/metabolicrate.html att det skiljer från person till person.

 

Jag kan ha missförstått inlägget oxå, jag är bakfull idag så jag e ltie seg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar man istället springa på morgonen kommer kroppen inte kunna "hinna" förbränna fett, utan energin kommer tas från musklerna istället och man bryter ned muskelmassa. Du tappar alltså muskler, vilket inte är särskilt bra.

 

Klaga inte på andra medans du själv postar osanningar :)

 

Att springa är bättre än att gå på morgonen både för muskler, fett och hälsa.

 

Uitfrån fettförbränningssynpunkt är det bättre att gå än att springa innan frukost (kanske inte skrev det tydligt), och köra hög intensitet senare under dagen. Det är vad jag lärt mig. Kan kanske gräva upp källa om jag orkar.

 

Men kontentan i svaret till TC var att det inte bara är så enkelt som att göra av med mer energi än man tar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uitfrån fettförbränningssynpunkt är det bättre att gå än att springa innan frukost (kanske inte skrev det tydligt), och köra hög intensitet senare under dagen. Det är vad jag lärt mig. Kan kanske gräva upp källa om jag orkar.

 

FEL FEL FEL. Jag vill väldigt gärna se de referenserna eftersom de i så fall ljuger.

 

Maximal fettförbränning uppnås vid 60-65% av VO2max dvs runt 75% maxpuls och det är ett tempo som är högre än promenadtempo.

 

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27.

 

Därav inte sagt att det är dåligt att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uitfrån fettförbränningssynpunkt är det bättre att gå än att springa innan frukost (kanske inte skrev det tydligt), och köra hög intensitet senare under dagen. Det är vad jag lärt mig. Kan kanske gräva upp källa om jag orkar.

 

FEL FEL FEL. Jag vill väldigt gärna se de referenserna eftersom de i så fall ljuger.

 

Maximal fettförbränning uppnås vid 60-65% av VO2max dvs runt 75% maxpuls och det är ett tempo som är högre än promenadtempo.

Gäller det även innan frukost då insulinnivån är i botten?

Isåfall ljuger mina källor ;-)

 

T.ex Fredrik Paulún tar upp det på sina föreläsningar. Och säkert i någon av hans böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis innan frukost det gäller :)

Så Ja, dina källor ljuger

 

Och paulun ska du inte lita på alltför mycket, visst, han är bra på det sättet att han får den stora massan att bli nyttigare. Men ändå,

du har det ju svart på vitt i min referens där att jag inte talar osanning.

 

bara att kolla upp den :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uitfrån fettförbränningssynpunkt är det bättre att gå än att springa innan frukost (kanske inte skrev det tydligt), och köra hög intensitet senare under dagen. Det är vad jag lärt mig. Kan kanske gräva upp källa om jag orkar.

 

FEL FEL FEL. Jag vill väldigt gärna se de referenserna eftersom de i så fall ljuger.

 

Maximal fettförbränning uppnås vid 60-65% av VO2max dvs runt 75% maxpuls och det är ett tempo som är högre än promenadtempo.

Ja, att maximal fettförbränning nås vid 60-65% av VO2max vet jag. Men på morgonen ska det vara bättre med lägre intensitet (promenad) pga lågt insulin o blodsocker. Den hormonbalans man har på morgonen gör att kroppen då inriktar sig på fettförbränning. Dessa teorier baseras t.ex på:

 

Samra et al. Effects of morning rise in cortisol concentration on regulation of lipolysis in subcutaneous adipose tissue. Am J Physiol. 1996 Dec;271(6 Pt 1):E996-1002.

 

Kontentan:

 

Det är BÄTTRE att springa än att gå på morgonen, både för att gå ner i vikt , förbättra sin insulinkänslighet och behålla muskler.

 

Edit:

Källa : Devlin JT, Brodsky I, Scrimgeour A, Fuller S, Bier DM. Amino acid metabolism after intense exercise. Am J Physiol. Feb 1990;258(2 Pt 1):E249-255.

Utan att läst din källa nogrannt (intressant btw) motsäger det kanske lite av det jag skriver ovan, men inte fullt ut (den tar väl upp muskelnedbrytning, ej fettförbränning?). Den säger väl inget om hur en person förbränner fett och bibehåller muskler om han 1) tar morgonpromenad innan frulle + 2) kör hög intensitet senare på dagen? Dvs en kombination av "din" och "min" teori.

 

Vad jag vet finns ingen omfattande studie som egentligen bevisar någon av dessa teorier skulle vara bättre. Eller? Nu kanske vi har förstör denna tråd tillräckligt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att titta i några böcker så är väl anledningen till att morgonpromenader (innan frukost) rekommenderas före löpturer (innan frukost) inte att man ska maximera fettförbränningen, utan att man ska maximera fettförbränningen, utan att riskerna någon muskelnedbrytning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bryter mot en av fysikens grundlagar:

 

Energi kan aldrig förstöras, den kan bara omvandlas.

Sammantaget handlar det om att röra sig så mycket, att man gör av med lika mycket energi som man stoppar i sig. Allting annat är bara humbug.

Du utgår från att kroppen kan ta till sig all energi som man stoppar i sig. Är det så? För alla? Under alla förutsättningar?

 

(Om du svarar ja vill jag ha ett svar på vad flugor lever av.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kan väl säga att vi båda har rätt BigK , antar jag är lite insnöad på grubs teorier ifrån kolozzeum :) , jag har itne heller läst mina källor helt utan bara skummat igenom lite snabbt, sen är det ju lite frågan om hur skönt det är att springa en halvmil nyvaken i 75% av maxpulsen :D

 

Jag själv har halsproblem och kan inte springa fullt ut tyvärr, men jag önskar jag kunde köra intervallpass på morgonen.

 

Och ja, vi har nog gått lite väl OT med tråden, men ämnet är intressant som du säger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Och paulun ska du inte lita på alltför mycket, visst, han är bra på det sättet att han får den stora massan att bli nyttigare.

 

Så går det om man följer hans tips!

Tråkigt för han men lite roligt att det drabbar en näringsexpert som både äter rätt och är vältränad enligt aftonbladet.

Jag vet, det kan hända alla. Men folk kanske tappar förtroendet för honom nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maximal fettförbränning uppnås vid 60-65% av VO2max dvs runt 75% maxpuls och det är ett tempo som är högre än promenadtempo.

 

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27.

 

Det hänger lite på hur vältränad man är. Desto mer tränad man är desto högre puls kan man ha och ändå bränna mer fett än kolhydrater. Sen ökar ju V02max desto bättre tränad du är. Framför allt om du kör en del intervall och backträning.

 

Sen är det bra att skynda långsamt om man är nybörjare efter som kroppen inte är van vid hög belstning.

 

Edit: Är man intresserad av pulsträning så är "Pulsträning" av Camilla Porsman väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ät det under 70 GI

 

Japp, sockerkaka till lunch och mörk choklad med jordnötter till middag. Vips så sitter sexpacket där det ska.

 

Lite OT men jag måste bara berätta om när jag struntade i att äta lunch och åt sockerkakssmet istället. När jag hade tryckt i mig allt så var jag hög på socker i typ en kvart för att sedan somna på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...