Juzzam Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Har ni några roliga erfarenheter att dela med er av dörrförsäljare och hur man skall få dom att lägga benen på ryggen och dra. Jag kom på en variant av någon anledning när jag fick en brainfreeze häromdagen. Dörrförsäjaren knackar på dörren! Du tittar och känner inte igen killen och frågar "Är det du som är Patrik" Han säger "Nej! Jag säljer böcker för förlag xxx" Då vet du att han s-äljer något du inte vill ha och utbrister" Jesus är med dig ´Hallelulja´och sedan berättar du att ni är en liten församling som precis skall be en bön och undrar om han vill vara med i er gemenskap. Kommer det en kille som vill sälja tavlor så gör som min far och plocka ner en tavla från väggen och fråga om han vill köpa den eleganta tavlan för en billig penning. Farsan lyckas alltid bli av med dom. Dammsugarförsäljarna är värst dock, men där kör man klassiska att han får städa lite och sedan bokstavligen sparka ut snubben. En annan gång kom bokförsäljaren som skulle sälja lexikon han fick komma in och presentera boken för mig i minst 1 timma medans jag drack några kalla bira och sedan utbrister jag att grannen har köpt en och jag kan låna hanses. Citera
AlfaSeven Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Juzzam skrev: En annan gång kom bokförsäljaren som skulle sälja lexikon han fick komma in och presentera boken för mig i minst 1 timma medans jag drack några kalla bira och sedan utbrister jag att grannen har köpt en och jag kan låna hanses. Citera
Jennez Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 När jag flyttade hemifrån satte jag upp en skylt på dörren med texten (f.ö prydligt stansad på en plastbricka) "Ingen reklam och inga Jehovas!". Ett år senare fick jag veta att grannen vägg i vägg tydligen var ett Jehovas Vittne. Plötsligt insåg jag varför hon blängt surt på mig och inte hälsat en enda gång på ett helt år... Skylten funkade i alla fall och jag slapp Jehovas-besök, även efter att jag motvilligt plockat bort den efter påtryckningar från min käre fader som betalat för lägenheten. Citera
bzkt Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Det är bara att stänga dörren. Försöker de hindra dig från att stänga dörren har du med rätt att använda det våld som behövs för att få ut dem enligt lagen om nödvärn. Citera
Stahl Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Försöker de hindra dig från att stänga dörren har du med rätt att använda det våld som behövs för att få ut dem enligt lagen om nödvärn. Det där stämmer ju inte alls. Du får kontakta polisen och använda så pass mycket våld som krävs för att försäkra dig om din egen säkerhet. Om de bara står i vägen för dörren får du inte göra någonting, förutom att ringa bängen. Citera
bzkt Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Det där stämmer ju inte alls. Du får kontakta polisen och använda så pass mycket våld som krävs för att försäkra dig om din egen säkerhet. Om de bara står i vägen för dörren får du inte göra någonting, förutom att ringa bängen. Du har rätt att avlägsna dem om du inte vill ha dem i din lägenhet/ditt hus. Vet inte riktigt hur det tolkas om de står utanför ditt hem och håller i dörren. Citera
dr noob Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Har ni några roliga erfarenheter att dela med er av dörrförsäljare och hur man skall få dom att lägga benen på ryggen och dra. Jag tackar vänligt men bestämt nej. Misslyckas aldrig. Effektivt knep som är värt att prova för er som inte gjort det. Citera
Hjort Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Jag tackar vänligt men bestämt nej. Misslyckas aldrig. Effektivt knep som är värt att prova för er som inte gjort det. Du menar att de inte sätter foten i dörren eller klättrar in genom skorstenen? Har Kalle Anka-tidningar från 50-talet ljugit för mig? Also, var i helvete bor man om man har problem med dörrförsäljare. Jag har exakt aldrig stött på en sån. Citera
devalanteriel Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Inte jag heller, frånsett polacker som vill sälja blyertsteckningar och småungar som kränger jultidningar. De kommer tydligen inte till Jönköping, Garpenberg, Umeå, Uppsala, Nymölla, Bromölla, Växjö eller Linköping. Citera
ladatarzan Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Varför krångla till det? Jag brukar dra igen dörren på en gång när jag ser vad jag fått för objudna gäster alternativt blänga frågande på dem och utstöna ett "och" för att sedan dra igen dörren. Citera
Skadast Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Stötte på en mormon, en mörk och slaskig vårnatt, under en viadukt. Efter att jag dissat honom och berättat att jag var upptagen med att packa inför en flytt erbjöd han sig att följa med och hjälpa mig med såväl packning som flytt. Det var läskigt. Jag sprang runt ett hörn och gömde mig i en trappuppgång Citera
-Lime- Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Stötte på en mormon, en mörk och slaskig vårnatt, under en viadukt.Efter att jag dissat honom och berättat att jag var upptagen med att packa inför en flytt erbjöd han sig att följa med och hjälpa mig med såväl packning som flytt. Det var läskigt. Jag sprang runt ett hörn och gömde mig i en trappuppgång haha ja deras sätt är udda... Dom ställer upp och hjälper till med det mesta, i utbyte mot att dom får tala lite. en "sådan" kille hjälpte mig bära ner lådor till bilen när jag flyttade. Han babblade, och jag svarade "ja" eller "nej" ibland kom ett litet "hmmm". som tack för hjälpen gav jag honom en bira, han tackade snällt nej. Sen frågade han om vi kunde prata lite till, jag sa: ja kom tillbaka i morgon vid den här tiden. Då hade ju jag redan flyttat Citera
serenity Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Jag tackar vänligt men bestämt nej. Misslyckas aldrig. Effektivt knep som är värt att prova för er som inte gjort det. Du menar att de inte sätter foten i dörren eller klättrar in genom skorstenen? Har Kalle Anka-tidningar från 50-talet ljugit för mig? Also, var i helvete bor man om man har problem med dörrförsäljare. Jag har exakt aldrig stött på en sån. Hahaha Jag säger detsamma, vissa kommer väl (nån som säljer teckningar/tavlor nån gång per år), men dammsugarförsäljare som ringer på dörren och ber att få demonstrera - finns de på riktigt? Citera
SaInT Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Nej, det låter alldeles för bra för att vara sant. Citera
Juzzam Postad 9 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2006 Dammsugarförsäljare är liksom grädden av försäljare från helvetet dom gör allt för att sälja sina produkter och att få städa lite är det allra minsta dom kan göra, dom kan nog göra mycket mer en så. Tänk dig dom som kommer och säljer en dammsugare för 6K tror du inte dom städar lite för att få sålt en sådan, tänk dig vilka fanatiska säljare det finns. Alltid skall dom komma med ett block i handen och dammsugaren har dom gömt bakom hörnet eller i bilen. Den kommer endast fram när dom fiskat kunden. Citera
Loveless Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Min förening har tagit det brilljanta beslutet att ha ytterdörren låst dygnet runt. Inga nasare kommer in, och om de har slunkit in så skulle jag eskortera ut dem. Citera
froggy Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Annars är det bara till att inskaffa en sån här Citera
Vitae Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Jag har jobbat med en kille som tidigare hade krängt dammsugare. Sådana där Porsche-grejor för 30k. Bästa historian handlade om en dam som nog missuppfattade situationen lite och bjöd in honom till sovrummet... Citera
Rukov Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Annars är det bara till att inskaffa en sån här Och hur hjälper det mot dörrförsäljare menar du? EDIT: Och som sagt, ett "nej tack" går en lång väg och är inte lika trist som alla de historier som det bjudits på i denna tråd. Citera
Juzzam Postad 10 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2006 Funkar verkligen den gamla hederliga "NEJ TACK" fortfarande, trodde dom hade hittat en lucka för det svaret för årtionden sedan. Har dom verkligen inga OUTS för ett nej tack. Sedan behandlas väl olika personer olika, öppnar en riktigt stor biff och säger nej tack så förstår dom oftast. Men om mormor Agda öppnar så kanske situatiionen ser annorlunda ut. Nu kanske det inte finns så många mormor Agda på PF men ändå. Citera
baller Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 jag förstår inte, varför öppna in the first place??? Iofs hade hyresgästföreningen på ingång en gång, satt vid datorn, min gf öppna dörren och "bjöd in dem" i hallen... utan att se dem och veta vem det var (men misstänkte att det vara någon som skulle kränga något) så ropa ja högt: "Är det hyresgästföreningen så kan du säg till dem att dra..." dom gick... min gf tyckte ja var plump, och det kanske var så men så här i efterhand var det ett lysande sätt att få dem att avlägsna sig på kortast möjliga tid... Citera
Recommended Posts