Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad kan jag lära mig av följande? Pacific, FL 0.10/0.20, löst och aggressivt spel på bordet.

Pre-flop: 9 spelare, UTG+1 posts BB out of turn, Hero is SB, Hero is dealt K :diamond: T :diamond:

UTG calls, UTG+1 checks, UTG+2 folds, MP1 folds, MP2 calls, CO calls, Button calls, Hero calls, BB checks,

Ingenting före floppen tydde på PP eller någon starkare hand.

Flop (7 spelare med, pott på 7 SB): K :heart: T :spade: 4 :spade:

Hero bets, BB calls, UTG calls, UTG+1 calls, MP2 folds, CO folds, Button folds

Färgdrag och stegdrag på bordet, men visst ska jag betta här? Finns väl ingen anledning att dela ut gratiskort?

Turn (4 spelare kvar, potten på 5.5BB): Q :diamond:

Hero bets, BB raises, UTG raises, UTG+1 folds, Hero calls, BB caps, UTG calls, Hero calls

Hoppsan, där small det till. Stegen måste ha träffat hos någon. Skulle jag lagt mig här med 4 outs till kåken? När UTG har höjt och det är min tur finns det 5.5BB i pott och 6 BB på bordet (på väg in i pott). Sannolikt kommer även BB att calla (han raisade dessutom) vilket ger 1BB till. Totalt 12.5BB som kostar mig 2BB att se. Jag har 4*2=8% chans att få in en kåk och det kostar 2/12.5=16% att få se turn. När jag har tid att räkna på det ser det ju inte oddsen bra ut. Men ack vad det tar emot att slänga högsta tvåparet. Som ni vet går jag med.

River (3 spelare kvar, potten på 16.75BB (rake bortplockad)): 4 :heart:

Hero bets, BB calls, UTG raises, Hero calls, BB calls.

Det är inte ovanligt att jag kajkar ur på river. Så sker även här.

UTG shows A :club: J :diamond:

UTG wins 22.5BB with a straight T to A.

Den stora frågan är om jag skulle lagt mig redan på turn eller inte? Såhär i efterhand är det ganska uppenbart, men hur ska jag tänka nästa gång jag sitter vid bordet och inte har tid att räkna exakt på potten? Eller det är kanske det jag måste lära mig även i FL?

Postad
Vad kan jag lära mig av följande? Pacific, FL 0.10/0.20, löst och aggressivt spel på bordet.

Pre-flop: 9 spelare, UTG+1 posts BB out of turn, Hero is SB, Hero is dealt K :diamond: T :diamond:

UTG calls, UTG+1 checks, UTG+2 folds, MP1 folds, MP2 calls, CO calls, Button calls, Hero calls, BB checks,

Ingenting före floppen tydde på PP eller någon starkare hand.

Flop (7 spelare med, pott på 7 SB): K :heart: T :spade: 4 :spade:

Hero bets, BB calls, UTG calls, UTG+1 calls, MP2 folds, CO folds, Button folds

Färgdrag och stegdrag på bordet, men visst ska jag betta här? Finns väl ingen anledning att dela ut gratiskort?

Är du relativt säker (typ 90%) på att det inte blir rundcheck tycker jag gott du kan checkraisa. Visserligen är din hand känslig för gratiskort men samtidigt så borde det om nu bordet är lösaggro vara just väldigt låg risk för rundcheck.

Turn (4 spelare kvar, potten på 5.5BB): Q :diamond:

Hero bets, BB raises, UTG raises, UTG+1 folds, Hero calls, BB caps, UTG calls, Hero calls

Hoppsan, där small det till. Stegen måste ha träffat hos någon. Skulle jag lagt mig här med 4 outs till kåken? När UTG har höjt och det är min tur finns det 5.5BB i pott och 6 BB på bordet (på väg in i pott). Sannolikt kommer även BB att calla (han raisade dessutom) vilket ger 1BB till. Totalt 12.5BB som kostar mig 2BB att se. Jag har 4*2=8% chans att få in en kåk och det kostar 2/12.5=16% att få se turn. När jag har tid att räkna på det ser det ju inte oddsen bra ut. Men ack vad det tar emot att slänga högsta tvåparet. Som ni vet går jag med.

Här tycker jag att det kan vara värt att bena upp vad en dam och den raise och trebet som följer kan innebära. Dels kan precis som du konstaterar någon ha träffat stegen. Ett annat alternativ är att någon fått in tvåpar och då är det ju frågan om det är högre (KQ) eller lägre (antagligen QT). Sedan kan ju någon ha slöspelat en triss eller ett överpar också. Slutligen kan någon göra en idiotbluff.

Kontentan av denna harrang är ju då att även om det finns vissa händer av dessa som du slår så måste man ju tänka att han som trebetar rimligtvis har en hand som han tror inte bara slår din utan även den första höjarens. Troligtvis är sannolikheten att han har T2P eller högre väldigt stor.

Sedan har du precis som konstaterat inte ens i närheten av odds för att dra till kåk, speciellt inte efterssom det är klar risk att potten capas bakom dig.

Riverspelet avstår jag från att kommentera, du vet säkert ändå hur fel det var...

/Bjorn

Postad

Tack för tipsen, de gick att applicera nästan omedelbart. Nu kom jag nämligen i en liknande sits, och efter råden här gjorde jag check-raise på turn. Såhär gick det:

Pre-flop: 9 persons seated. Hero is BB, UTG+1 posts BB out of turn. Hero is dealt Q :spade: 8 :club:

UTG calls, UTG+1 checks, UTG+2 folds, MP1 calls, MP2 folds, CO calls, Button folds, SB calls, Hero checks.

Ingen visar styrka pre-flop

Flop: 2 :heart: 8 :spade: Q :heart:

SB checks, Hero checks, UTG bets, UTG+1 folds, MP1 calls, CO calls, SB folds, Hero raises, UTG calls, MP1 calls, CO calls.

Turn: T :diamond:

Hero checks, UTG checks, MP1 checks, CO checks

Ingen fick in stegen denna gången, om de inte väljer att slow-playa. Tror knappt det. Jag är beredd att slänga mig om någon satsar; rätt beslut?

River: J :diamond:

Ajdå, den såg farlig ut. Jag tar det lugnt igen. Återigen planerar jag en fold om någon bettar. Rätt eller fel?

Hero checks, UTG checks, MP1 checks, CO checks.

Hero wins 6.75BB with two pairs Q and 8.

Vad säger ni, bättre spelat eller finns det luckor här med?

Postad

Turn: T :diamond:

Hero checks, UTG checks, MP1 checks, CO checks

Ingen fick in stegen denna gången, om de inte väljer att slow-playa. Tror knappt det. Jag är beredd att slänga mig om någon satsar; rätt beslut?

Det är definitivt inte läge att check-folda här (eller i den förra handen). Tycker du skall betta och sedan kan du _eventuellt_ lägga dig mot en raise om inte potoddsen berättigar att dra till kåk.

Det som gör det till ett (i mitt tycke) klart foldläge i den förra handen är ju inte att du blir raisad utan att HAN i sin tur blir RERAISAD.

Den här handen är ju i alla fall klart bättre spelad även om jag tycker du är för passiv på turn när du tillåter ett gratiskort.

/Bjorn

Postad

Den här handen är ju i alla fall klart bättre spelad även om jag tycker du är för passiv på turn när du tillåter ett gratiskort.

Det finns mycket att lära i detta spel som verkar så förrädiskt enkelt på ytan. Tack för hjälpen!

Postad

Men frågan är hur mycket? Det är ju här du ska veta hur handen ska spelas, antingen fullt ös för att markera triss eller högre, eller skita i den?

Postad

Men frågan är hur mycket? Det är ju här du ska veta hur handen ska spelas, antingen fullt ös för att markera triss eller högre, eller skita i den?

Eftersom det är FL finns det inte så mycket att välja på.

Postad

På den andra handen missade du att betta två gånger. Det är inte roligt att bli utdragen som du blev i förstahanden men att låta det påverka senare händer är inte bra för ditt spel.

Två par är en ganska så stark hand och du måste få in pengar i potten när du med all sannolikhet har bäst hand. att lägga sig för ett bet är helt fel, tycker jag. Snarare skulle jag höja turn (om jag inte bettat ut, vilket jag skulle gjort jämt, speciellt efter checkraisen).

Rivern är inte särskilt rolig, men du bör betta här också. Du har tre motståndare och eftersom turn checkades igenom kommer du att få syn av ganska så magra händer. Jag tror det finns ett klart värde i ett bet.

Om du checkar rivern kan du inte lägga dig för ett bet, möjligen för ett bet och en höjning.

Postad
På den andra handen missade du att betta två gånger. Det är inte roligt att bli utdragen som du blev i förstahanden men att låta det påverka senare händer är inte bra för ditt spel.

Jag märker (tack vare all hjälp jag får här) att jag har svårt att hålla en konsekvent linje i mitt spel. Har jag vunnit blir jag lösare/aggressivare och om jag förlorat blir jag tajtare/passivare. Nu har jag inte spelat mer än någon vecka och jag har räknat med att göra misstag. (Även om jag hade fått intrycket av en del här på forumet att på Pacific var det bara att logga på och hämta pengar -- så lätt är det inte; åtminstone inte för mig.)

Två par är en ganska så stark hand och du måste få in pengar i potten när du med all sannolikhet har bäst hand. att lägga sig för ett bet är helt fel, tycker jag. Snarare skulle jag höja turn (om jag inte bettat ut, vilket jag skulle gjort jämt, speciellt efter checkraisen).

Men du håller med om att checkraise på flop är rätt drag snarare än bet?

Rivern är inte särskilt rolig, men du bör betta här också. Du har tre motståndare och eftersom turn checkades igenom kommer du att få syn av ganska så magra händer. Jag tror det finns ett klart värde i ett bet.

Om du checkar rivern kan du inte lägga dig för ett bet, möjligen för ett bet och en höjning.

Jo, det var väl den lärdomen jag borde ha dragit av första handen: En höjning bör jag fundera starkt på att syna, efter en re-raise bör jag nog lägga mig (om jag inte har en read på motståndarna som säger annat).

Postad

Hejsan!

Angående andra handen, eftersom bettet kom direkt från din vänstra sida har dom andra redan synat ett bet och kommer förmodligen inte att lägga sig för ett till.

Skulle som du försökt mig på ett check-raise (om det skulle komma ett bet från en sen position). I ditt fall hade jag synat flop och bettat ut på turn.

Din check på turn är lite svår att förstå, skulle du check-raisa igen eller?

Skulle personligen bettat rivern alla dagar i veckan med tanke på att du är upp mot 3 st, man har enkelt inte råd att det rund-checkas i detta läget ...

/Mvh Peter

Postad

Men du håller med om att checkraise på flop är rätt drag snarare än bet?

jag vet inte riktigt. Om du är säker på att någon annan skulle betta så kanske. Ett annat sätt är ju att betta ut direkt, hoppas på att någon höjer så att du sedan kan tre-betta. Så spelar jag nog handen oftast. Men det beror lite på hur bordet spelar så du vet det nog bättre än mig. Jag skulle alltid ha bettat ut på turn. Även om en hjärter kom.

Barf,

checkraisen behöver inte ha som mål att få ut andra (även om det är bra). I den här situationen har morberg med all sannolikt bäst hand och minst två av tre (uppskattning) drar väldigt tunt med 0-5 outs. Ju mer pengar som kommer in här, desto mer tjänar morberg.

Postad

Angående andra handen, eftersom bettet kom direkt från din vänstra sida har dom andra redan synat ett bet och kommer förmodligen inte att lägga sig för ett till.

Skulle som du försökt mig på ett check-raise (om det skulle komma ett bet från en sen position). I ditt fall hade jag synat flop och bettat ut på turn.

Det där förstår jag inte. Skulle du provat check-raise på flop eller synat?

Din check på turn är lite svår att förstå, skulle du check-raisa igen eller?

Min förlust på förstahanden hade gjort mig passiv. Dåligt spel, helt enkelt. Planen här var snarare att lägga mig om någon visade styrka (typ att de fick in stegen). Fel av mig verkar det som.

Skulle personligen bettat rivern alla dagar i veckan med tanke på att du är upp mot 3 st, man har enkelt inte råd att det rund-checkas i detta läget.

Ska prova det nästa gång. Jag blir bara så lack när jag blir utdragen på river och någon träffar sin stege. Men det är en del av spelet det också.

Postad
Barf,

checkraisen behöver inte ha som mål att få ut andra (även om det är bra). I den här situationen har morberg med all sannolikt bäst hand och minst två av tre (uppskattning) drar väldigt tunt med 0-5 outs. Ju mer pengar som kommer in här, desto mer tjänar morberg.

Samtidigt ger han 4-outarna odds att dra om jag räknat helt snett (mycket möjligt iofs ;) )

Hade jag vetat att personen efter mig skulle tre-betta toppar så skulle check-raise på floppen vara ett självklart val, en läcka i mitt spel kanske?

Morberg, i ditt fall hade jag synat floppen eftersom bettet kom direkt på din vänstra sida (alla hade redan synat hans bet) och sen betat ut på turn.

/Mvh Peter

Postad
Min förlust på förstahanden hade gjort mig passiv. Dåligt spel, helt enkelt. Planen här var snarare att lägga mig om någon visade styrka (typ att de fick in stegen). Fel av mig verkar det som.

Så om jag förtår dig korrekt så hade du lagt dig om nån bettat?

Låter otroligt weak-tight. Hade det blivit cappat på turn efter det att du bettat ut skulle jag kunna tänka mig att folda, inte annars.

Aggresivitet lönar sig i alltid i längden...

/Mvh Peter

Postad
Barf,

Samtidigt ger han 4-outarna odds att dra om jag räknat helt snett (mycket möjligt iofs ;) )

Om du menar på floppen så betalar ju eventuella fyr-outare antingen ett bet för att få vara kvar i en 9 bets pott eller två bet för att få vara kvar i en 13 bets pott. (jag tar rygg på din reservation för felräkning :lol: ).

Eftersom vi båda är överens om att de inte kommer att lägga sig bör vi väl också vara överens om att långskotten ska få det så dyrt som möjligt?

Postad

Så om jag förtår dig korrekt så hade du lagt dig om nån bettat?

Låter otroligt weak-tight. Hade det blivit cappat på turn efter det att du bettat ut skulle jag kunna tänka mig att folda, inte annars.

Jag har inte påstått att det var rätt tänkt, bara hur jag tänkte. :)

Aggresivitet lönar sig i alltid i längden...

Jo, det börjar långsamt sjunka in. Det svåra är att omsätta det i praktiken.

Postad

Hej igen!

Om du menar på floppen så betalar ju eventuella fyr-outare antingen ett bet för att få vara kvar i en 9 bets pott eller två bet för att få vara kvar i en 13 bets pott. (jag tar rygg på din reservation för felräkning ).

Jag är också på tanken att straffa långskotten men eftersom dom redan synat ett bet blir det matematiskt korrekt för dom att syna ett till.

Bettar hellre ut på turn när min edge är större, gillar personligen inte att bygga pott med två-par ... Just my 2 cents.

/Mvh Peter