Gå till innehåll

Andel som lever på pokerinkomster


Backemann

Hur många lever på sin poker?  

1 357 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur många lever på sin poker?

    • Går tokminus och får därför skaffa bidrag mm
    • Endast hobbyspelare (har ett fast arbete)
    • Lever på pokern


Recommended Posts

;=)

 

Och för att vara lite jobbig...

 

Om man nu bara har 15k SEK att lägga i rullen och spelar bra... Då drar du bara in ca 2.2k SEK per månad om du spelar så bra.

 

Det försörjer man sig inte på... Och detta på 8h per dags spelande...

 

Det betyder att man bör inte vara arbetslös eller student när man ger sig in i pokern, om man inte är en supertalang. 100K SEK i sparpengar har faktiskt inte alla i Sverige. Och heller inte den talang som krävs för att vara en konstant vinnande spelare.

 

Men som sagt, mitt resonemang bygger helt och hållet på att man går plus 2BB per 100 händer.

 

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

;=)

 

Och för att vara lite jobbig...

 

Om man nu bara har 15k SEK att lägga i rullen och spelar bra... Då drar du bara in ca 2.2k SEK per månad om du spelar så bra.

 

Det försörjer man sig inte på... Och detta på 8h per dags spelande...

 

Det betyder att man bör inte vara arbetslös eller student när man ger sig in i pokern, om man inte är en supertalang. 100K SEK i sparpengar har faktiskt inte alla i Sverige. Och heller inte den talang som krävs för att vara en konstant vinnande spelare.

 

Men som sagt, mitt resonemang bygger helt och hållet på att man går plus 2BB per 100 händer.

 

//magnus

 

Vet inte var jag skall börja, men det verkar ändå som du med ditt väldigt konstiga resonemang vill visa att man itne kan leva på poker mer lr mindre?

 

För att leva på poker skall man ju givetvis vara en vinnande spelare, som sådan borde man kunna skramla ihop lite pengar medans man jobbar/pluggar.

 

200 händer per timme, i limit spel?? Nu spelar jag endast nl/pl men det låter sjukt lite. Grindar man limit spelar man väl minst 6 bord samtidigt.

 

Kan jämföra med nl/pl då vinsten borde vara de samma om man följer normala bankrullekrav etc. Har du en liten rulle på säg 200k sek borde det under första året inte vara några problem och dra in över 1000k sek om du spelar relativt mycket (30 timmar i veckan i säg 40 veckor om året).

 

Som det är nu kan man ganska enkelt leva på poker förutsatt att man har en liten bankrulle och är en bra spelare förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket

 

Wow, bland det snurrigaste jag sett..

För att gå tillbaka till ditt första resonemang om att man kan öka BR med 10-20%/år.

Från mina egna beräkningar:

6tablar 5/10 FL

20k$ BR = bra bit mer än standard 300 BB

~1BB/100 händer

C:a 300 händer/h

Ger c:a 30$/h

Rakeback + bonus c:a 20$/h

Totalt 50$/h

Spelar 3-4h/dag

Antag c:a 200 dagars spelande / år

TOT: 35k$/år

 

Så nog går det att få en vinst på mer än 10-20% per år.

Är man en någorlunda vinnande spelare, inte spelar på tok för lågt och spelar på heltid så skulle jag vilja påstå att det är svårt att inte tjäna mer än 10-20% av sin BR/år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade inte riktigt läsa allt de maglub skrev. Men termer som ROI används (rätta mig om jag har fel) väl enbart när en MTT eller SnG spelare räknar ut det förväntade värde vid ett inköp till en tunering..?! Detta har väl inget med CG att göra.

Att öka rullen med 10-20% på ett år känns extremt lite om man anses sig vara en stadigt plussande spelare. Rent spontant så känns de som en heltids lirare på t.ex. NL5/10 skulle kunna öka sin rulle med 50% enbart på rakeback, om han är en break-even spelare. Att få tillbaks $2-3k i rakeback/månad är väl ganska normalt för någon som spelar +100h på denna nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket

 

Wow, bland det snurrigaste jag sett..

För att gå tillbaka till ditt första resonemang om att man kan öka BR med 10-20%/år.

Från mina egna beräkningar:

6tablar 5/10 FL

20k$ BR = bra bit mer än standard 300 BB

~1BB/100 händer

C:a 300 händer/h

Ger c:a 30$/h

Rakeback + bonus c:a 20$/h

Totalt 50$/h

Spelar 3-4h/dag

Antag c:a 200 dagars spelande / år

TOT: 35k$/år

 

Så nog går det att få en vinst på mer än 10-20% per år.

Är man en någorlunda vinnande spelare, inte spelar på tok för lågt och spelar på heltid så skulle jag vilja påstå att det är svårt att inte tjäna mer än 10-20% av sin BR/år.

 

Det du skriver känns både rätt och fel :-)

Innan exemplet referar du till: "ditt första resonemang om att man kan öka BR med 10-20%/år"

Efter exemplet skriver du: "så skulle jag vilja påstå att det är svårt att inte tjäna mer än 10-20% av sin BR/år."

 

Det sista känns ju korrekt, men man ska ju leva också. Så det mesta av vinsten måste gå till levnadsomkostnader.

en ökning av BR med 20% blir i så fall tufft...?

 

Men å andra sidan är det ju ingen fara att ha en statisk BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är intressant, men jag har spelat poker i 14 månader. Började med 300 USD och har idag 11k i rulle, minskat med lite uttag.

 

Jag spelade från början på lägsta tänkbara nivåer och jagade, jagade och jagade bonusar. Det är först de senaste månaderna, på nivå USD 5/10 limit som bonusarna fått litet eller inget värde..

Jag har spelat i underkant av 1800 timmar totalt, där jag räknat bord-timmar, dvs vid spel av 2 bord är 1h=2h...i statistiken.

 

Ännu är totala bonusar mer än 50% av mina vinster.

 

Min erfarenhet är att fullbord ABC-poker är den stabila vägen till vinster, även om man får slita. Vid spel vid "korta" bord är läsning av motståndare betydligt viktigare. Och jag tror man skall akta sig för det innan man har kontroll över tilt-pelle vi alla har inom oss.

 

Det är viktigt att vara den aggresivaste vid bordet och det är mångfalt viktigare vid "korta" bord.

 

Mina erfarenheter av NL är att där betalar sig tighthet ännu bättre, eftersom man "äntligen" får betalt, men svängningarna i rullen är så stora att det kan vara svårt att hantera.

 

I grunden tropr jag det handlar om att förlora mindre vid dåliga perioder/bättre motståndare än man vinner vid bra/sämre motståndare, för förlora, det gör man.

Samt att ha lagom respekt för pengarna man spelar med. Man får inte spela på för hög nivå, för då blir man feg, och feghet lönar sig ICKE, men inte heller på för låg nivå för då är motsatsen en stor risk.

 

Min bästa månad är + 2,6k$, och den sämsta -0,51k$.

 

Jag har varit ganska dålig på table-selection, och inte analyserat mitt eget spel tillräckligt mycket.

Jag har Pokertracker, och Pokereoffice, där jag gillar PO bäst.

Jag har läst ca 25 olika böcker, och jag tycker kvalitéen varit mer än lovligt ojämn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det du skriver känns både rätt och fel :-)

Innan exemplet referar du till: "ditt första resonemang om att man kan öka BR med 10-20%/år"

Efter exemplet skriver du: "så skulle jag vilja påstå att det är svårt att inte tjäna mer än 10-20% av sin BR/år."

 

Det sista känns ju korrekt, men man ska ju leva också. Så det mesta av vinsten måste gå till levnadsomkostnader.

en ökning av BR med 20% blir i så fall tufft...?

 

Men å andra sidan är det ju ingen fara att ha en statisk BR.

 

Vet inte riktigt varför du börjar blanda in levnadskostnader i det hela detta gör ju det om möjligt ännu mer godtyckligt.

Dock skulle jag vilja påstå att jag efter avdrag för levnadskostnader skulle kunna dubbla bankrullen på ett år.

Detta trots:

* Att jag är ganska medioker (1BB/100 händer)

* Att jag är ganska lat (3-4h/dag)

* Att jag är ganska feg (2000 BB i BR när jag spelar FL)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se myssions inlägg två snäpp upp.

 

Verkar nästan som att du utgår ifrån att man bara satsar en summa motsvarande bankrullen per år, men så är ju oftast inte fallet. Vanligtvis satsar man ju X ggr bankrullens storlek (mycket mer än själva bankrullen alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det du skriver känns både rätt och fel :-)

Innan exemplet referar du till: "ditt första resonemang om att man kan öka BR med 10-20%/år"

Efter exemplet skriver du: "så skulle jag vilja påstå att det är svårt att inte tjäna mer än 10-20% av sin BR/år."

 

Det sista känns ju korrekt, men man ska ju leva också. Så det mesta av vinsten måste gå till levnadsomkostnader.

en ökning av BR med 20% blir i så fall tufft...?

 

Men å andra sidan är det ju ingen fara att ha en statisk BR.

 

Vet inte riktigt varför du börjar blanda in levnadskostnader i det hela detta gör ju det om möjligt ännu mer godtyckligt.

Dock skulle jag vilja påstå att jag efter avdrag för levnadskostnader skulle kunna dubbla bankrullen på ett år.

Detta trots:

* Att jag är ganska medioker (1BB/100 händer)

* Att jag är ganska lat (3-4h/dag)

* Att jag är ganska feg (2000 BB i BR när jag spelar FL)

 

Ska säga att jag inte alls läst igenom hela tråden, så det jag skrev kanske var helt OT.

Jag såg helt enkelt rubriken på slingan ("Andel som lever på pokerinkomster") och drog mina egna slutsatser. Men det du svarade på kanske var något annat, heeeeelt lugnt för min del :-)

 

Men jag tyckte ditt exempel var väldigt bra. En vinst/inkomst på $35K (att detta är skattat och klart måste förutsättas) om året känns som den summa man skulle kunna känna sig säker/bekväm med.

I ditt exempel är start-BR $20K och det stämmer ganska bra med hur jag själv resonerat. Jag har sagt en BR på minst 200 KSEK, men det är ju inte så mkt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tyckte ditt exempel var väldigt bra. En vinst/inkomst på $35K (att detta är skattat och klart måste förutsättas) om året känns som den summa man skulle kunna känna sig säker/bekväm med.

 

Tackar, eftersom jag måste ha sista ordet :) vill jag bara tillägga att man inte bör skatta för de pokervinster man gör på de flesta siter (en enkel sökning på pf kan säker ge mer info om detta). Lever inte heller på mina pokerinkomster, har dock gjort det tillfälligt men tyckte att det var ganska tråkigt och osocialt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Uhhh så mkt statistik. Mitt exempel visar på att det gamla talessättet "det finns lögn, förbannad lögn och det finns statistik" faktiskt stämmer.

 

Jag har ökat min BR med 750% på 17 dagar :D . Nu hör det ju till saken att jag satte in 350 kronor på Svenska Spel, 17 dagar senare är rullen uppe i 2 625 kronor. Har spelat mest 0,5/1 bord NL och började med 1/2 borden på den 17 dagen då jag upplevde den största dagsvinsten i min karriär :D

 

Statistik, ja. Men värst vad det går att krångla till ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhhh så mkt statistik. Mitt exempel visar på att det gamla talessättet "det finns lögn, förbannad lögn och det finns statistik" faktiskt stämmer.

 

Jag har ökat min BR med 750% på 17 dagar :D . Nu hör det ju till saken att jag satte in 350 kronor på Svenska Spel, 17 dagar senare är rullen uppe i 2 625 kronor. Har spelat mest 0,5/1 bord NL och började med 1/2 borden på den 17 dagen då jag upplevde den största dagsvinsten i min karriär :D

 

Statistik, ja. Men värst vad det går att krångla till ;)

 

Spelar man inte efter något bankrullekrav utan sätter sig på ett bord med alla sina pengar och lyckas dubbla dem i en coinflipp så ökar man sitt rulle med 100%. Så visst går det och öka rullen snabbt. Problmet är om man försöker att dubbla rullen 4 ggr för att öka sin startrulle med 800% och alltid gör det via coinflipp så lyckas man bara 1 gång av 4.

 

Men gissar på att de 350 kr du satte in inte är hela din pokerrulle om du gular så kan du säkert sätta in mer pengar. Då går det bra och skotta på högre nivå än vad bankrullen tål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Stor diskussion om vinster och bankrulle här... Tänker hålla mig utanför den och bara förklara mitt val i pollen...

 

Jag valde att jag går plus och har fast tjänst...

 

Jobbar heltidsjobb och spelar på svenska spel (har tråd i dagböcker som någon här säkert läst).

 

Har börjat relativt nyss med pokern och bygger fortfarande min rulle men är aldrig på en nivå om jag har under 30 stora inköp på nivån, kör bara Texas NL mest CG.

 

Plussade 12 k förra månaden vilket jag absolut inte anser att man kan klara sig på i månaden, åtminstone inte jag då jag har sambo med barn i lägenhet och har stort bilintresse...

 

Jag spelade 150 timmar förra månaden enbart på 1/2 kr nivån... Tycker det är grymt kul med poker och spelar lugnt 150 timmar där ingen av dom är en tråkig timme...

 

Så jag skulle nog kunna tänka mig att gå ner till halvtidsjobb någon dag, men innan den dagen kommer så har jag som krav att tjäna minst 80k kr/månad innan jag tar det steget. Om jag aldrig kommer dit kommer jag altså heller aldrig gå ner i arbetstid.

 

Anledningen till min gräns beror på att detta är en normal månad med lagom spel, det kan alltid komma månader där man inte håller sin höga takt i inkomst och måste därför ha en intjänad buffert med pengar att ta av... Det är detta faktum som gör att det inte räcker med 20k i månaden för att jag ska sluta jobbet eller ens trappa ner på det...

 

Tack för mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar heltidsjobb [...] jag har sambo med barn i lägenhet och har stort bilintresse [...] detta är en normal månad med lagom spel

 

Antar att du får lite utlopp för ditt bilintresse när du kör till och från jobbet, men när träffar du sambo och barn (150h=7h/dag)? Bara nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar heltidsjobb [...] jag har sambo med barn i lägenhet och har stort bilintresse [...] detta är en normal månad med lagom spel

 

Antar att du får lite utlopp för ditt bilintresse när du kör till och från jobbet, men när träffar du sambo och barn (150h=7h/dag)? Bara nyfiken.

 

Självklart får du undra! ;) Och för att korrigera dig lite så är de inte 7h/dag utan 5h/dag...

 

Jag har en flickvän som själv är otroligt biten av WoW, så det är hennes huvudsyssla, men självklart spenderar jag tid med dom också samt övriga kompisar och bilen, det jag spenderar minst tid med är faktiskt att sova... Är inte så glad i att sova och sover väll max 6 timmar/natt och oftast 4-5... (händer väll kanske en gång /månad att jag tar en riktig långkörarnatt på 12 timmar för att korrigera lite)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart får du undra! ;) Och för att korrigera dig lite så är de inte 7h/dag utan 5h/dag...

 

Jag har en flickvän som själv är otroligt biten av WoW, så det är hennes huvudsyssla.

 

No offense, men det har vacker en mangd fragor i min nyfikna skalle som ar waaaay off topic. Men... kan inte lata bli... Vem tar hand om barnen? Har ni ett forhallande oht eller rakar ni bara bo i samma hus?

 

Jag fragar inte for att vara taskig eller ens rolig. Det ar en arlig undran. Jag tror sakert att ni trivs med era liv och jag onskar er all lycka i framtiden. Bade med WoW och poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart får du undra! ;) Och för att korrigera dig lite så är de inte 7h/dag utan 5h/dag...

 

Jag har en flickvän som själv är otroligt biten av WoW, så det är hennes huvudsyssla.

 

No offense, men det har vacker en mangd fragor i min nyfikna skalle som ar waaaay off topic. Men... kan inte lata bli... Vem tar hand om barnen? Har ni ett forhallande oht eller rakar ni bara bo i samma hus?

 

Jag fragar inte for att vara taskig eller ens rolig. Det ar en arlig undran. Jag tror sakert att ni trivs med era liv och jag onskar er all lycka i framtiden. Bade med WoW och poker.

 

Haha, det här blir ett jättefult svar, näst intill humoristiskt, komiskt om så vill... Barnet (4 år) sitter och spelar xbox och kollar på film när han inte leker med sin mor eller mig samtidigt som vi sitter vid datorerna (när vi gör det)

 

Eftersom jag jobbar 9 timmar på ett dygn, och spelar 5, och sover 5, så finns det faktiskt 5 timmar till på ett dygn där jag gör massa andra saker, så jag ser inte svårigheten i att få in det andra i min vardag... Gör ni?

 

EDIT: För övrigt så har barnet en pappa också som han är hos ibland vilket ger extra tid till andra intressen istället för att ta hand om honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag räknade iofs timmar/arbetsdag, men jag antar att du spelar på helgen också.

 

Whatever works for you, baby. :)

 

Vore iof mycke skönare att bara jobba halvtid och fortsätta spela 5h/dag då detta skulle bli vanligt jobb och fortfarande en fin peng i månaden, dock är detta inte aktuellt än eftersom jag spelar på för låg nivå... Kanske i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...